Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. februar 2005.
Selvom væksten i e-handel i Danmark er behersket, ventes det alligevel, at halvdelen af alle danskere, svarende til 2,7 millioner kunder, handler over nettet om tre år.
I går blev E-handelsprisen uddelt for sjette år i træk, og dagligvarekæden Coop Danmark løb med topprisen for bedste salg på sit site, Nettorvet.dk. Just-Eat fik Forbrugernes e-pris, Telmore for bedste service og KFUM-spejdene løb med prisen for den bedste løsning for fritids- og foreningsdanmark, Spejdernet.dk.
Årets specialpriser gik til Tandogmund.dk, mens Linseshop er den bedste mindre virksomhed på nettet samt Robin Hus, der var dommernes darling.
Handel på nettet er blevet hverdag for danskerne, og analyseinstituttet IDC forventer, at hver anden dansker handler over nettet om tre år.
Samtidig viser en vækst fra godt 100.000 betalinger med dankort, Mastercard og andre betalingskort i danske internet-butikker i 1999 til næsten 13,5 millioner i 2004, en jævn stigende interesse for e-handel i Danmark.
Derfor er der da også optimisme at spore hos FDIH, der organiserer virksomheder med elektronisk handel i Danmark, om end den er behersket.
- Det buldrer ikke derudaf, men det går alligevel rigtig godt. Væksten er stabil og flere og flere virksomheder vil
booste deres omsætning og forbedre indkøb og andre backoffice-funktioner ved at indføre internet som ekstra salgskanal, siger Morten Kamper, der er direktør hos FDIH.
Hans beherskede optimisme skyldes, at selvom der er sket en stor vækst i antallet af kort-betalinger på internettet fra 1999-2004, så udgør internetbetalingerne stadig en forsvindende lille del af den samlede omsætning og det samlede antal dankort-betalinger.
De 13,5 millioner betalinger med kort i de danske internetbutikker sidste år skal ses i sammenhæng med det tal, man får, hvis man medregner handlen i de fysiske butikker. Det var i 2004 cirka 587 millioner inklusive de 13,5 millioner kort-betalinger på nettet. Dermed bruger hver dankort-indehaver kun kortet på internettet omkring fire gange om året i gennemsnit, ud af 175 betalinger i alt.
Men alligevel er der altså grund til optimisme for FDIH's direktør og andre med interesse for e-handel. Som nævnt viser tal fra analyseinstituttet IDC, at butikkerne kun skal vente tre år, før halvdelen af alle danskere handler på nettet mindst hvert halve år. I dag er tallet 28 procent.
Dermed ser virksomheder med salg til private over nettet og andre digitale kanaler ud til at få over en million flere kunder ind i butikken på bare tre år. En vækst andre mere etablerede brancher blot kan drømme om.
Morten Kamper forventer, at den i forvejen store handel med mobil-minutter på internettet vil bryde isen for e-handel i mange andre brancher.
Samtidig peger han på, at e-handel i dag er meget mere end en salgskanal til private. Han mener, at e-business i høj grad også omfatter busines-to-business, business-to-consumer, offentlig og privat-til-privat (herunder online auktioner).
- E-handel er en undervurderet salgskanal for virksomhederne, og den har stadig kun en marginal andel af omsætningen. E-handel er ikke kun handel på internettet. Der er mange hybrider, f.eks. Coop, hvor kunderne reserverer varen på internettet og henter den i butikken, Aarstiderne, hvor man bestiller på nettet og betaler via konto eller Bolia som har showrooms som supplement til deres hjemmeside, siger Morten Kamper.
Billedtekst:
hybrid Hos Coop reserverer kunderne varen på internettet og henter den i butikken. I det tilfælde er der ikke tale om ren nethandel, men om en blanding.