BREAKINGKathrine Forsberg stopper som CEO i Atea

Fra it-support til softwareudvikling

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2005.


Voksende interesse for outsourcing har fået sjællandske Team Data Support til at supplere kerneforretningen, it-support, med it-driftopgaver, rådgivning og applikationsudvikling.

Ekspansion Slagelse-selskabet Team Data Support (TDS) tilbyder nu sine kunder at løse software- og systemudviklingsopgaver. Dette afspejler selskabets stadige udvidelse af sine aktiviteter i takt med den voksende interesse for outsourcing. Fra starten tilbød Team Data Support private og offentlige virksomheder pc-support på Microsoft-programmer, men hen ad vejen er selskabet begyndt at overtage driftopgaver og at yde rådgivning til it-chefer, systemadministratorer og andre it-ansvarlige. Det er i forlængelse af de sidstnævnte opgaver, at det er blevet naturligt at udbyde udviklingsopgaver med det såkaldte TDS Software og Systemudvikling.
- Når it-chefen har brugt os til at få bekræftet, at en løsning er mulig, er der ikke langt til at bede os om at lave den, siger direktør Poul Skytte Madsen fra Team Data Support.
Det drejer sig om udvikling i VBA (Visual Basic for Applications) eller .Net. Opgaverne kan for eksempel være at etablere dagsordensystemer, at indhente oplysninger fra andre systemer til automatisk brug i Office, at skabe dataopsamlings- og konverteringsapplikationer eller at levere administrationsmoduler til for eksempel brugeroprettelse.
Hjælp til superbrugerne
Team Data Support begyndte forretningen i 1998 med at tilbyde TDS Helpdesk til større private og offentlige virksomheder. De primære arbejdsområder er Microsoft klient- og serversoftware, Adobe samt CMS-systemet Sitecore (content management system) og ESDH-løsninger (elektronisk sags- og dokumenthåndtering).
Supportmedarbejderne er ofte tredje eller fjerde led i et support-hierarki og dermed dem, som brugervirksomhedernes superbrugere eller it-medarbejdere søger hjælp hos, og deres kompetenceniveau er sat derefter. Desuden benytter de sig af simuleringer af brugervirksomhedernes systemer, så de kan sætte sig ind i brugerens situation. Herudover føres der log over alle spørgsmål og svar, og både support-medarbejdere og brugervirksomheder har adgang til denne opsamlede erfaringsbank.
Flere og flere opgaver
Driftopgaver kom med blandt tilbuddene, da selskabet for omkring et halvt år siden udvidede med TDS Servicedesk, som modtager alle it-drift-relaterede opkald for brugervirksomhederne. Dermed aflastes it-afdelingen, idet servicedesk-medarbejderne modtager alle opkald og diagnostiserer problemerne, før de kontakter it-afdelingen, hvis et problem kræver teknisk indgriben.
- Vi løser administrative opgaver som brugeradministration og drevtildeling i servicedesken, og tendensen er, at virksomhederne vil have os til at løse flere og flere opgaver, når de først er kommet i gang, siger it-chef Niels B. Johansen fra Team Data Support.
Højeste niveau
Mens Team Data Support udbyggede sin helpdesk-service, blev det klart, at professionelle it-brugere som systemadministratorer, it-ansvarlige og -chefer også har behov for rådgivning. Derfor etablerede selskabet TDS Videndesk, der rådgiver om opgaver som avancerede opsætninger, fejlsøgning og opdatering af virksomhedens servere.
- Her bliver vi ofte spurgt til råds inden migreringer og omlægninger af it-strukturen. Den problemstilling, der er ny for virksomhedens it-afdeling, er vores medarbejdere ofte stødt på hos andre, siger Niels B. Johansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren