Fra it-support til softwareudvikling

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2005.


Voksende interesse for outsourcing har fået sjællandske Team Data Support til at supplere kerneforretningen, it-support, med it-driftopgaver, rådgivning og applikationsudvikling.

Ekspansion Slagelse-selskabet Team Data Support (TDS) tilbyder nu sine kunder at løse software- og systemudviklingsopgaver. Dette afspejler selskabets stadige udvidelse af sine aktiviteter i takt med den voksende interesse for outsourcing. Fra starten tilbød Team Data Support private og offentlige virksomheder pc-support på Microsoft-programmer, men hen ad vejen er selskabet begyndt at overtage driftopgaver og at yde rådgivning til it-chefer, systemadministratorer og andre it-ansvarlige. Det er i forlængelse af de sidstnævnte opgaver, at det er blevet naturligt at udbyde udviklingsopgaver med det såkaldte TDS Software og Systemudvikling.
- Når it-chefen har brugt os til at få bekræftet, at en løsning er mulig, er der ikke langt til at bede os om at lave den, siger direktør Poul Skytte Madsen fra Team Data Support.
Det drejer sig om udvikling i VBA (Visual Basic for Applications) eller .Net. Opgaverne kan for eksempel være at etablere dagsordensystemer, at indhente oplysninger fra andre systemer til automatisk brug i Office, at skabe dataopsamlings- og konverteringsapplikationer eller at levere administrationsmoduler til for eksempel brugeroprettelse.
Hjælp til superbrugerne
Team Data Support begyndte forretningen i 1998 med at tilbyde TDS Helpdesk til større private og offentlige virksomheder. De primære arbejdsområder er Microsoft klient- og serversoftware, Adobe samt CMS-systemet Sitecore (content management system) og ESDH-løsninger (elektronisk sags- og dokumenthåndtering).
Supportmedarbejderne er ofte tredje eller fjerde led i et support-hierarki og dermed dem, som brugervirksomhedernes superbrugere eller it-medarbejdere søger hjælp hos, og deres kompetenceniveau er sat derefter. Desuden benytter de sig af simuleringer af brugervirksomhedernes systemer, så de kan sætte sig ind i brugerens situation. Herudover føres der log over alle spørgsmål og svar, og både support-medarbejdere og brugervirksomheder har adgang til denne opsamlede erfaringsbank.
Flere og flere opgaver
Driftopgaver kom med blandt tilbuddene, da selskabet for omkring et halvt år siden udvidede med TDS Servicedesk, som modtager alle it-drift-relaterede opkald for brugervirksomhederne. Dermed aflastes it-afdelingen, idet servicedesk-medarbejderne modtager alle opkald og diagnostiserer problemerne, før de kontakter it-afdelingen, hvis et problem kræver teknisk indgriben.
- Vi løser administrative opgaver som brugeradministration og drevtildeling i servicedesken, og tendensen er, at virksomhederne vil have os til at løse flere og flere opgaver, når de først er kommet i gang, siger it-chef Niels B. Johansen fra Team Data Support.
Højeste niveau
Mens Team Data Support udbyggede sin helpdesk-service, blev det klart, at professionelle it-brugere som systemadministratorer, it-ansvarlige og -chefer også har behov for rådgivning. Derfor etablerede selskabet TDS Videndesk, der rådgiver om opgaver som avancerede opsætninger, fejlsøgning og opdatering af virksomhedens servere.
- Her bliver vi ofte spurgt til råds inden migreringer og omlægninger af it-strukturen. Den problemstilling, der er ny for virksomhedens it-afdeling, er vores medarbejdere ofte stødt på hos andre, siger Niels B. Johansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere