Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. februar 2005.
Elektronisk sags- og dokumenthåndtering skal binde den nye, statslige skatteorganisation sammen. Men først skal fusionen med de kommunale skatteforvaltninger på plads og politisk fnidder tackles.
En fælles statslig og kommunal fusionsstyregruppe prøver at finde ud af, hvad det kommer til at betyde for it-systemerne, at de kommunale skatteforvaltninger lægges ind under staten.
Foreløbig er arbejdet dog sat på stand-by på grund af valget. Af samme grund er fusionsdatoen rykket fra 1. juli til 1. oktober. Der mangler stadig dele af den nødvendige lovgivning, og mens det er besluttet, at op mod 5.000 kommunale skatteligningsmedarbejdere skal overgå til staten, er det politiske hundeslagsmål om 1.500 skattefolk stadig ikke afgjort.
Sagen er politisk følsom. Anklager mod skatteministeren og ToldSkat om at tromle kommunerne er føget gennem luften og kommunerne har også klaget over, at de 30 foreløbigt vedtagne skattecentre er for få.
Men at ESDH under alle omstændigheder bliver et fælles fundament og springbræt til en systemmodernisering på told- og skatteområdet, er vicedirektør i ToldSkat Preben Kristiansen imidlertid ikke i tvivl om. Trods usikkerheden, der meget ubelejligt falder sammen med starten på ToldSkats ESDH-implementering.
- Præcis hvordan sagsstyringen for hele den fusionerede virksomhed skal foregå, for eksempel i forhold til ligningsopgaver, er uvist. Og det skal afklares, før den fase af ESDH-projektet, der omfatter de regionale skattecentre, kan gå i gang. På kort sigt vil meget af sagsstyringen i forhold til de kommunale skatteopgaver være baseret på de systemer, man bruger lige nu ude i kommunerne. Nogle bruger KMD-ligningssystemer, andre CSC-ligningssystemer. De systemer kører videre efter fusionen, for det er den eneste mulighed, vi har. Men det er en overgangsperiode. I den nye virksomhed skal vi i fællesskab finde ud af, hvornår vi går over til ét, fælles sagsstyringssystem på tværs af alle fag- og sagsområder, siger Preben Kristiansen.
Han understreger, at det skal ses i sammenhæng med den systemmodernisering, der ruller over ToldSkat de næste tre-fem år, og hvor første del netop er sendt i et udbud til en værdi op mod 200 millioner kroner.
- Der bliver en samlet strategi for en ny arkitektur, sagsstyring, modernisering af alle de erhvervsrettede systemer og - i en senere fase og et separat udbud - en modernisering af alle personskattesystemer.
ESDH med sagsstyring og workflow skal bruges som løftestang til en strømlining af både arbejdet og systemerne. Det skal kombineres med de ligningssystemer, man bruger i kommunerne i dag, som skal moderniseres over de næste to år.
- Vi sikrer, at vi får et ensartet og fælles sagsstyrings- og ligningskoncept på langt sigt. Det med at køre forskellige ligningssystemer kan man ikke blive ved med, hvis man vil harmonisere og effektivisere arbejdsprocesserne, hvilket er en væsentlig forudsætning for at hente de forventede besparelser, siger Preben Kristiansen.
ToldSkat vil i videst muligt omfang basere sig på standardsystemer. Det gennemsyrer etatens nye it-strategi for de kommende år og gælder ikke bare kernearkitektur og sagsstyringssystemer, men også moderniseringen af opkrævnings- og indberetningssystemer. I sidstnævnte benyttes allerede i et vist omfang standard datawarehouse og analyseværktøjer, og også dele af de eksisterende opkrævningssystemer er standard med bl.a. SAP-moduler.
- Det er i skatteberegningsdelen, det bliver vanskeligt. Her gælder et meget kompliceret regelsæt og en algoritme, der ikke lige er sådan at lægge ind i et standardrammesystem.
Preben Kristiansen understreger, at det i den nye, fremtidige arkitektur gælder om at få skilt skattesystemerne ad i de forskellige bestanddele. Med selve datafangsten i én afdeling - skilt fra beregningsdelen, som er den komplicerede, tunge del. Og som igen skilles fra selve betalingsdelen - altså opkrævninger, betalinger, styring af den enkeltes konto eller konti hos skattevæsenet. Derved viser det sig, at væsentlige områder ned igennem organisationen kan baseres på standardrammesystemer.
Billedtekst:
arkitektur Det er i skatteberegningsdelen, det bliver vanskeligt. Her gælder et meget kompliceret regelsæt og en algoritme, der ikke lige er sådan at lægge ind i et standardrammesystem, siger Preben kristiansen, vicedirektør i ToldSkat.
Foto: Torben Klint