Digitale ledere måles og vejes

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. januar 2005.


I KARAKTER Det kniber stadig for lederne at skaffe de nødvendige ressourcer til digitaliseringen. Nogle af målene for 2006 i pejlemærke 5 om digital ledelse er til gengæld allerede opfyldt ved udgangen af 2004.

Næsten halvdelen af de danske myndigheder oplever stadig, at det er en alvorlig barriere at skaffe eller allokere ressourcer til digitalisering. Det oplevede 47 procent også i 2003.
At man slet ikke er kommet nærmere på målet det seneste år, er man ikke tilfreds med i Projekt Digital Forvaltning.
- Det er selvfølgelig et problem, at så mange organisationer stadig oplever en barriere i forhold til forretningsrelevante investeringer, siger projektleder Jens Qvesel fra taskforcen, der har digital ledelse som sit ansvarsområde.
- På den anden side fører hele 77 procent af alle digitaliseringsprojekter nu til en forenkling af arbejdsgangene, og 17 procent gør det i høj grad. Derudover kan vi se, at sagsbehandlingstiderne falder. Der bør derfor være grundlag for at høste nogle ressourcemæssige gevinster eller allokere dem til nye digitaliseringsaktiviteter, siger Jens Qvesel.
Han opfordrer også lederne i institutioner og myndigheder til at blive bedre til at fastholde fokus på den business case, der udarbejdes inden projektstart.
Ny projektmodel vil hjælpe
- Vi vil også fra taskforcens side gøre en ekstra indsats for at belyse ledelsens rolle. Samtidig lancerer vi i løbet af foråret en projektmodel, der kan understøtte styring af digitaliseringsprojekter i deres forskellige faser og hjælpe til at opdatere business casen, siger Jens Qvesel.
En anden måde at skaffe ressourcer på kunne gå gennem et af de andre mål, mener han, nemlig at digitalisering indgår i myndighedernes effektiviseringsstrategier, resultatkontrakter eller handleplaner.
Her er der også et pænt stykke til målet på 90 procent.
Ellers er Jens Qvesel temmelig tilfreds med de nyeste tal fra Danmarks Statistik, der nu giver et billede, der kan måles og vejes, af digitaliseringens fremdrift i Danmark.
- Det er for eksempel meget positivt, at kun 10 procent myndighederne angiver mangel på politisk vilje og klare mål som en barriere af stor betydning. Hermed er målet, ikke bare for 2004, men også for 2006 nået, siger Jens Qvesel.
Han kalder det ligefrem bemærkelsesværdigt, at topledelsen hos 70 procent af myndighederne har involveret sig direkte i digitaliseringsprojekter.
I amterne er tallet 100 procent, og i staten er det 78 procent, mens kommunerne halter lidt bagefter med 68 procent involverede topledere.

Boks:

2006-målene i pejlemærke 5 om digital ledelse
Danmarks Statistik og Videnskabsministeriet offentliggør nu de tal for den offentlige sektors brug af it, som er indsamlet i slutningen af 2004. Det er de første tal, der offentliggøres, siden der for et år siden blev opsat målbare mål for digital forvaltning i fem pejlemærker i den nye strategi for digital forvaltning.
Målene skal være nået om to år ved udgangen af 2006. Tallene for 2004 kan give et konkret fingerpeg om, hvorvidt digitaliseringen af den offentlige sektor i Danmark går, som den skal i forhold til de opstillede mål.

Mål 2006 Aktuelt 2003 Mål 2004 Aktuelt 2004
Højst 10 procent af offentlige myndigheder angiver
angiver mangel på politisk vilje og klare mål som en 9 procent 10 procent 10 procent
barriere af stor betydning
Højst 20 procent af offentlige myndigheder angiver
disponering af ressourcer til arbejdet med digitalisering 47 procent 30 procent 47 procent
som en barriere af stor betydning
Mindst 75 procent af alle digitaliseringsprojekter
fører til en forenkling af arbejdsgange ... 70 procent 65 procent 77 procent
... og mindst 25 procent gør det i høj grad 15 procent 15 procent 17 procent
90 procent af offentlige myndigheder angiver, at
digitalisering indgår i deres effektiviseringsstrategi, 52 procent
resultatkontrakt og/eller handlingsplan
90 procent af topledelsen i offentlige institutioner (udover
it-ledelsen) har eller har haft en formel rolle i egne digitaliserings- 68 procent
projekter (som styregruppeformænd, projektejere eller lignende)

Kilder: Strategi for Digital Forvaltning 2004-2006 (februar 2004), Den Digitale Taskforce og Danmarks Statistik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere