Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 7. januar 2005.
Efter rekordomsætning af spil i 2004 på 1,2 milliarder kroner forventer branchen nu, at væksten stagnerer. Men nye spil kan gøre forudsigelserne til skamme.
I 2004 langede de danske spilbutikker 4,4 millioner spil over diskene. Det svarer til et salg på omkring 1,2 milliarder kroner.
Det er rekord og en 20 procent højere omsætning end i 2003, da der blev solgt 3,3 millioner enheder. Men nu stopper festen for en stund.
- Jeg forventer, at 2005 bliver et forholdsvist fladt år, siger Peter Weile, formand for Multimedieforeningen.
Han bygger sin vurdering på, at der allerede befinder sig mange konsoller i de danske hjem. Tilsvarende er der opbygget en stor beholdning
af spil rundt omkring, og det har øget priskonkurrencen på spil.
Samtidig er markedet lidt på standby, indtil en ny spilkonsol lanceres. Hvornår det sker, tør Peter Weile ikke spå om.
- Markedet kan dog rykkes, hvis der lanceres en meget stor spil-titel i løbet af året, siger Peter Weile.
Han fortæller, at udgivelsen af spil i mange forskellige genrer har resulteret i, at en bredere del af befolkningen har kastet sig over computerspil. I julehandlen har især familiespil og spil til voksne løftet salget.
Peter Weile arbejder til daglig i Ubisoft. Han overtog for nylig posten som formand for Multimedieforeningen efter Claus Due, der arbejder for verdens største spilforlag, Electronic Arts.
Det skete i forbindelse med, at Claus Due stoppede som administrerende direktør i Danmark og rykkede op i organisationen.
Billedtekst:
4,4 millioner computerspil som Hitman-spillene købte danskerne i 2004. Det var 1,1 million flere end året før.