Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.
Efter tre års drift giver e-Boks efter for brugernes krav.
E-Boks giver nu efter for forbrugerkravet om at kunne lukke sin e-Boks. Det er et krav, som mange brugere har stillet, efter at flere banker har tvunget deres kunder ind i boksen - cirka 100.000 af e-Boks-brugerne er således mere eller mindre presset ind i den elektroniske postkasse. De brugere kan i mange tilfælde ikke undgå e-boksen, hvis de fortsat vil være kunde i banken.
- Vi har valgt at åbne for muligheden for, at man kan slette sin e-Boks, fordi vores brugere selvfølgelig ikke skal være tvunget til at have boksen, hvis de ikke vil, siger direktør i e-Boks, Henrik Andersen, som dog ikke frygter en stor brugerflugt i forbindelse med den nye mulighed.
- Vi har ikke fornemmet, at der var mange brugere, der ønskede at slette deres e-Boks, og vi forventer da også, at det vil være meget få, der vil benytte muligheden. Men de skal da have den, siger Henrik Andersen.
Ud af e-Boks' 475.000 tilmeldte er der mindst 20.000 passive brugere, og en del af disse ønsker ikke boksen. Muligheden for at slette sin e-Boks er dog stadig ikke åben for alle brugere. Hvis man er kunde hos en bank, der kræver, at man har en e-Boks, kan man fortsat ikke lukke boksen.
E-Boks understreger, at man ikke kan komme til at lukke e-Boksen og dermed slette sine dokumenter og filer ved en fejl. Før man kan lukke e-Boksen, skal man nemlig slette alle sine dokumenter, ligesom man skal afmelde alle tilmeldinger.