Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.
stedkendte spøgelser: Sted-, eller situations-bestemt information er nøgleord i IT-Universitetets satsning på "spøgelses-butlere",
der kan hjælpe besøgende med at finde rundt.
Du træder ind i forhallen på IT-Universitetet. Pludselig hører du en stemme tæt ved dit øre, men du kan ikke se nogen mennesker omkring dig.
- Welcome to the IT-University. Don't be scared, my friend. It is the butler talking. I am here to help you. Please pick up your cell phone and I will explain what this is all about.
Det er IT-Universitetets spøgelses-butler, der taler til dig. Han hedder egentligt Archibald, men som enhver ægte victoriansk butler foretrækker han det anonyme "the butler". Han er en såkaldt Disembodied Location-specific Conversational Agent (DELCA), det vil sige et spøgelse uden fysisk fremtræden, men med konversations-egenskaber og kunstig intelligens. Det betyder også, at den meste kommunikation mellem brugerne og Archibald eller andre spøgelser sker gennem samtale. Derfor er både talegenkendelse og talesyntese nødvendig - hvert spøgelse har sin egen stemme og sin egen personlighed. Dertil bruges retningsbestemt lyd udsendt fra såkaldt spothøjtalere, som bevirker, at lyden kun kan høres fra en bestemt retning. Derfor kan et spøgelses stemme placeres lige ved brugerens øre, uden at der er en højttaler i nærheden, og uden at andre omkring kan høre det samme.
Når du er ankommet til universitetet, og butler-spøgelset har taget imod dig, ved han også, hvor du går hen, for han kan stedbestemme dig via det trådløse netværk. Det kan stedbestemme dig i bygningen med stor nøjagtighed takket være trigonometri og måling på sendestyrke fra mindst tre sendere - forudsat at du bærer en trådløs enhed: en mobiltelefon, en pda eller en bærbar computer.
Dermed kan butleren også hjælpe dig med at finde rundt og finde relevant information.
- Please turn right and take the stairs in front of you. You will find the meeting room on the second floor, fortsætter din nye butler-ven.
IT-Universitetet har i starten af december iværksat en række projekter hos de studerende, der skal komme med forslag og planer til, hvad spøgelses-butlerne konkret kan bruges til, herunder hvilke kommercielle muligheder, de kan give.
- Man kan for eksempel forestille sig, at disse butlere kan hjælpe nye medarbejdere i en virksomhed rundt, kan udgøre en datingsservice eller vise rundt i en indkøbscenter, ligesom de måske kan erstatte sms'er, fordi folk med butlerne kan finde hinanden nemmere, siger John Paulin Hansen, der underviser på IT-Universitetet og deltager i spøgelsesprojektet.
Han håber, at for eksempel hele det indre af København kan blive dækket af et butler-net, så man få et stort levende laboratorium at teste teknologien i.
IT-Universitetet regner med, at deres spøgelser, som foreløbigt primært er et forskningsprojekt, senere kan udmøntes i indtjening og salg til store virksomheder. TDC, Nokia og CSC har allerede fået forevist mulighederne.
- De udvikler ikke ny teknologi, men de kombinerer eksisterende teknologi og finder på nye services at bruge den til. Alle teleselskaber, herunder TDC, er interesseret i udviklingen af services, som kan udnytte teleinfrastrukturen, siger Glenn Estes, der er teknisk strategichef hos TDC Mobil. Han mener dog, at det er for tidligt at sige, om TDC konkret kan bruge nogle af de trådløse spøgelser kommercielt.
Læs mere om spøgelses-projektet: www.delca.dk
Billedtekst:
stifinder Teleselskabet "3" har allerede taget en slags spøgelsesteknologi til sig: Skærmen viser dækningsområdet for den mast,
som denne bruger er dækket af. Telefonen befinder sig et sted inden for den lyserøde cirkel (i Ørestaden på Amager).
Illustration: Hi3G Denmark ApS
Boks:
Virtuelle spøgelser med personlighed
IT-Universitetet har en masse spøgelser i støbeskeen, som alle er beskrevet med en præcis personlighed og følelsesliv.
Om over-spøgelset "The Butler" hedder det for eksempel i universitetets egen beskrivelse:
Butleren deler egenskaber og karakteristika med den traditionelle victorianske butler-type: Han er derfor høflig, ordentlig og præcis og har overblik over huset. Han taler britisk engelsk. Han kender til tilstedeværelsen af alle trådløse enheder i bygningen og dermed også deres ejeres placering. Han kan derfor hjælpe besøgende de rette steder hen. Typiske udbrud: "You are expected" og "This way please".
Universitetet har også andre spøgelser i støbeskeen, herunder Rose, The Dating Ghost, der kan hjælpe studerende med at finde partnere med samme interesser. Hun er mest aktiv om fredagen og til fester. Joe, The Toilet Ghost, er også på vej, og han vil på universitets toiletter udbryde ting som: "Don't forget to flush" og "use soap!" De to vil få følgeskab af spøgelser som Physical Joe, der minder folk om, at de skal motionere og tage trappen i stedet for elevatoren, og Printer Jan, der kan alverdens printermanualer i hovedet.
Boks:
Ikke lige så irriterende som words papirclips
Udfordringen for IT-Universitetet er at lave hjælpe-spøgelser, som ikke
bare bliver irriterende små hjælpere, ligesom papirclipsen i Microsoft Word (Office-assistenten). Derfor har de indlagt en særlig funktionalitet i spøgelserne. Således kan man efter at have fået hjælp fra for eksempel dating spøgelset Rose, til at finde godt selskab af kød og blod, gøre brug af en anden god egenskab ved spøgelserne: Man kan slukke for dem.
Boks:
"3" bruger allerede et slags butler-spøgelse
3G-teleselskabet "3" tilbyder allerede en service, der ligner de tidlige stadier af IT-Universitetets spøgelses-butler. Som 3-kunde kan man abonnere på servicen "Guru", som blandt andet kan positionere 3G telefonen geografisk.
Det sker ved at 3's kortserver får information fra telefonen om, hvilken mobilmast, den er tilkoblet, og så tegner den et landkort med mastens placering i midten af en cirkel, der repræsenteree mastens dækningsområde. Landkortet bliver sendt til telefonen som en simpel .gif- eller .jpg-fil, og telefonens bruger får på farveskærmen således et relativt præcist billede af, hvor han befinder sig: Nemlig et eller andet sted inde i den viste cirkel omkring mobilmasten. Præcisionen er høj i byer, hvor der er mange master, mens den på landet og ikke mindst på havet er ret lav.
Guru kan også bruges til at finde en ven, som også har en 3G-telefon: Man får således et kort med sin egen mobilmast og vennens mobilmast indtegnet, ligesom man kan få vist den hurtigste rute til en bestemt adresse fra ens egen placering (mastens adresse).
I oktober måned hentede 3's kunder 80.000 kort af ovennævnte typer.