Kampen for en ren indbakke

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.


Heller ikke 2004 blev året, hvor problemerne med vira og spam fik en effektiv løsning. Selv om de fleste brugere efterhånden er blevet gode til altid at have et opdateret antivirusprogram kørende, voksede antallet af virustrusler også i 2004.
Alligevel ser det i dag ud til, at ulovlig spam vil udgøre den største trussel mod den frie dataudveksling via internettet. Spam udgør et stadigt irritationsmoment for private og virksomheder, når de talrige reklamemails i indbakken tilbyder alt fra længere tissemænd og bare damer til gældsanering og lettjente penge.
Det internationale konsulentfirma Radicati Group har tidligere estimeret, at der i 2004 blev sendt 20 milliarder spam-mails om dagen. Prognosen melder om 30 milliarder i 2005, 40 milliarder i 2006

og 55 milliarder spammails om dagen i 2007. Og spam fylder ifølge Radicati i gennemsnit 50-80 procent af den daglige e-mail-trafik.
Tallene kan genkendes hos det danske firma Spamfighter grundlagt af Jubii-drengene Martin Thorborg og Henrik Sørensen. Deres program har indtil nu scannet over en milliard e-mails og over halvdelen var spammails.

Spam er ikke bare ulovligt, det er også dyrt. Selv om det er svært præcist at gøre op, hvad spam koster alverdens e-mailbrugere, er der ingen tvivl om, at der er tale om milliarder af kroner. I 2001 vurderede EU-Kommissionen, at spam koster verdens e-mailbrugere 10 milliarder euro årligt, og der ingen grund til at tro, at dette tal er faldet siden.
Omkostningerne opstår i form af tabt tid, da det tager tid at slette de mange spammeddelelser, ligesom spam koster it-investeringer i form af øget båndbredde, flere servere, betaling for trafik, spam-filtre m.v.
Radicati Group vurderer, at bekæmpelsen af spam i dag koster mere end kampen mod vira, orme og hackere.
Og spam kan få alvorlige konsekvenser for gavnen af internettet. Flere iagtagere betragter i dag spam som den største trussel imod internettet - simpelthen fordi virksomheder og brugere vil holde op med at bruge e-mails som kommunikations-kanal på grund af spam-irritationen.

Kampen imod spam syntes igennem året at forekomme mere og mere håbløs, men der var dog få lyspunkter. Blandt andet besluttede TDC og andre af de store danske internetudbydere med e-mailservere at opsætte filtre, der forhindrer spam i at nå brugernes indbakker.
Samtidig oprustede Forbrugerombudsmanden sin kamp imod spammen. Mobilselskabet Debitel har tidligere haft ørerne i klemme hos Forbrugerombudsmanden efter at have sendt 40.000 spam-mail og sms'er, og i starten af året lykkedes det at få dømt virksomheden Aircom Erhverv for udsendelse af spam. Forbrugerombudsmanden fortsætter med at efterforske alle anmeldelser om spam, og myndigheden er i dag oppe på at få 1.000-1.500 anmeldelser om spam hver eneste dag på spam@fs.dk.
- Jeg vurderer, at 10-15 procent af de spam-mails, som anmeldelserne handler om, er sendt fra danske afsendere, siger jurist hos Forbrugerombudsmanden Jane Frederikke Land, der forventer, at de store bøder fra Forbrugerombudsmanden vil afholde i hvert fald danske virksomheder fra at benytte spam i markedsføringen. Hun medgiver dog samtidig, at det kan være svært at retsforfølge udlandske afsendere.
2004 var også året, hvor den første spammer blev dømt i en amerikansk domstol. Han fik ni års fængsel.
Hos Videnskabsministeriet er man også opmærksom på spamtruslen, og man har i starten af december præsenteret en dansk strategi imod spam under overskriften "Danmarks indsats mod spam". Strategien er en række initiativer og råd som ministeriet sammen med it-branchen og forbrugerorganisationer har iværksat for at imødegå spamtruslen. Blandt andet er det blevet foreslået at ændre SMTP-protokollen, der ligger bag det meste af dagens e-mail, således at det teknisk ikke kan lade sig gøre at sende spam. Det ventes dog at tage flere år at ændre denne strategi, da det skal ske simultant i hele verden for at virke.
Det nye område, der sandsynligvis vil blive angrebet, efter at e-mail-indbakkerne er blevet fyldt, er sandsynligvis mobiltelefoner og andre mobile enheder. De er ofte lige så kraftige, som computere var for bare få år siden, og samtidig er de ikke forberedt på at beskytte sig selv.

Billedtekst:
spam: I det forløbne år har kampen for at holde e-mailprogrammets indbakke ren mødt nye udfordringer. Virus og spam-angrebene fortsætter med at vokse og kan true internettet, som vi kender det i dag.

Billedtekst:
spildtid Omkostningerne ved spam opstår i form af tabt tid, da det tager tid at tømme indbakken for de mange ligegyldige meddelelser.

Boks:
Anmeld spam
Borgere og virksomheder kan anmelde spam-e-mails til Forbrugerombudsmanden ved at videresende dem til adressen spam@fs.dk.
Forbrugerombudsmanden forsøger herefter at få domfældet afsenderne af spammailene. Det er allerede sket i en række tilfælde, og da har det kostet afsenderne 100 kr. pr. spammail i bøde, dog mindst 10.000 kroner.

Boks:
Sådan undgår du spam
Lad være med at lægge din e-mailadresse ud på hjemmesider på internettet, debatfora m.v. hvor spam-robotterne kan opfange din adresse. Hvis du alligevel gør det, så maskér adressen, for eksempel sådan her:
s.fog[snabela]computerworld[dot]dk
eller
s.fog[fjerndette]@computerworld.dk

En anden mulighed er at vise adressen som et billede og ikke som tekst.

Derudover kan du stille krav til din e-mailudbyder om, at denne filtrerer spam fra, ligesom du kan installere et spamfilter på din computer, for eksempel det gratis danske Spamfighter til Outlook og Outlook Express, som er udviklet af Jubii-drengene Martin Thorborg og Henrik Sørensen. Hent det på adressen www.spamfighter.com.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere