Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.
lønsystem: Københavns Kommune havde problemer med lønnen til de ansatte - og samtidig skiftede Jimmy Kevin Pedersen job.
I juni blev Jimmy Kevin Pedersen headhuntet fra en stilling som vicedirektør i Københavns Kommunes Økonomiforvaltning. Fra midten af oktober kunne han skrive direktør for det kommunale område hos leverandøren Fujitsu på visitkortet. Hans ansættelse var et eksempel på leverandører, som ønsker at styrke salgsprofilen på det statslige og specielt det kommunale marked, der med strukturreformen står over for massive nyinvesteringer.
Mest husket er Jimmy Kevin Pedersens nok, fordi hans ansættelse hos Fujitsu i juni kom midt i en af årets største it-skandaler. Som primus motor bag aftalen om et nyt lønsystem til Københavns Kommune og den store BPO-aftale (Business Process Outsourcing) om kommunens løn og pensionsanvisning begge med leverandøren Accenture, fik han en første parkets oplevelse af, hvor stor den offentlige opmærksomhed bliver, når offentlige it-projekter går galt.
Fra juni og fire måneder frem var der store problemer i det ny lønsystem. Flere tusind af kommunens medarbejdere fik udbetalt enten for lidt eller for meget i løn. Fejlene svingede fra under hundrede kroner til mange tusinde kroner for meget, og det udbetalte beløb stemte ikke altid overens med det beløb, som stod på lønsedlerne. I løbet af august og september gik politikere og fagforbundene for Københavns Kommunes ansatte på barrikaderne mod lønsystemet under stor mediebevågenhed. Sagen kulminerede den 30. september, hvor 100 ansatte i Københavns Kommune demonstrerede på Rådhuspladsen.
Billedtekst:
lønproblemer. Jimmy Kevin Pedersen kunne fra første parket følge dramaet om lønproblemerne i Københavns Kommune.
Foto: Torben Klint