Lønkvaler i Københavns Kommune

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.


Da Københavns Kommune købte et nyt lønsystem og udliciterede al løn- og pensionsanvisning til Accenture i sommeren 2003, var det landets til dato største aftale om outsourcing af forretningsprocesser (BPO). Accenture havde et år til at udvikle og implementere det nye Oracle-lønsystem og få organisationen til håndtering af lønanvisning op at stå.
Juni 2004 var måneden, hvor kommunens gamle KMD system blev lukket ned, og det nye Oracle-system gik "live". Det blev begyndelsen til fire anstrengende måneder både for leverandøren og for kommunen.
I juni registrerede Københavns Kommune uregelmæssigheder i månedens lønkørsel. Der var fejl i lønsedlerne hos en del af kommunens 45.000 ansatte, men det var ventet. Det ny Oracle-lønsystem var kun lige færdigimplementeret, og outsourcingen af systemdrift og alle lønfunktioner til Accenture først lige kommet op at køre. Så vicedirektør og Københavns Kommunes ansvarlige for projektet Jimmy Kevin Pedersen var ikke voldsomt bekymret.
Københavns Kommunes lønsystem skal tage højde for over 180 forskellige overenskomster og håndtere 630.000 transaktioner om året. Opgaven er massiv, og det er man klar over både hos kommune og leverandør.
- Det er komplekst. København er en af landets største arbejdspladser. Der er et hav af forskellige reguleringer, der kan foretages i de ansattes løn. Man kan til et vist punkt beskrive, hvordan ting skal være, men der er forskel på at føre ting ud i livet og at skrive dem ned. Vi vidste godt, det ville blive svært, tidsfristen til gennemførelsen af projektet var meget kort, men vi forberedte os så godt, som vi kunne, siger Jimmy Kevin Pedersen.
Men hvad der begyndte med små problemer i juni, udviklede sig i de følgende måneder til en skandale. I juli 2004 var problemerne for Accenture vokset i forhold til måneden før. I juli-lønnen var cirka 20.000 af kommunens medarbejdere berørt af fejl. Langt over hvad der er acceptabelt, og fejlmeldingerne kom nu ikke bare i stor stil fra Accentures rapporteringssystemer, men fra forvaltningerne, der stod med vrede ansatte.
Med Jimmy Kevin Pedersen i spidsen konfronterede Københavns Kommune Accenture med problemerne og krævede, at augusts lønkørsel blev markant bedre.
Hos Accenture stod det nu klart, at der var problemer på flere fronter. Blandt de store systemsyndere var modulet Retro - den del af Oracle-systemet, der skal sørge for, at lønrettelser bagud i tid kan gennemføres. Modulet var plaget af beregningsfejl, der spredte sig i systemet.
Der var samtidig fejl i datagrundlaget for det nye system, data som skulle leveres af KMD, og problemer med konverteringsredskaberne mellem det gamle KMD-system og Oracle-systemet.
I augusts lønkørsel havde Accentures forsøg på at rette op på fejlene virket, men langt fra godt nok. Der blev fundet cirka 14.000 fejl i de ansattes lønninger, og nu havde Københavns Kommune og ikke mindst kommunens ansatte mistet tålmodigheden. Det kom blandt andet til udtryk da Forbundet af Offentligt Ansatte (FOA) anklagede Københavns Kommune for overenskomstbrud i forbindelse med fejlene. I et møde på kommunen mandag den 6. september måtte Accenture derfor fremligge en kriseplan, der betød, at selskabet satte 24 mand ekstra af til at rette fejl på projektet og lovede, at man i septembers lønkørsel blev markant bedre. Samtidig blev der tilkaldt assistance fra Accentures internationale organisation, hvor et stort hold medarbejdere fra hele verden blev fløjet til landet for at bistå ledelsen og systemholdet med at dæmme op for problemerne.
- I starten af september vidste vi, at vi ikke kunne forsætte ad samme spor, som fulgt hidtil. Der skulle gøres noget markant anderledes. Indsatsen skulle nu udelukkende gå på at få reduceret antallet af fejl. Alt andet træder i baggrunden, og en af de ting, der midlertidigt bliver nedprioriteret, er at rydde op i de fejl, der er sket i de første måneder. De bliver på konsulentsprog flyttet "ud af kritisk vej", siger den administrerende direktør for Accenture, Jakob H. Kraglund.

Mens problemløsningen kørte på fuld tryk hos Københavns Kommune og Accenture, fik pressen for alvor fat i historien. Aften efter aften tonede utilfredse ansatte hos Københavns Kommune frem på skærmen på københavner-kanalen TV2 Lorry, blev citeret i dagbladene og udtalte sig i radioen. Og sagen kulminerede, da godt 100 ansatte i Københavns Kommune demonstrerede på Rådhuspladsen den 30. september.
I løbet af efteråret har Accenture fået inddæmmet problemerne. I septembers lønkørsel var problemet reduceret til, at knap 1.200 personer var påvirket fejl, og den positive tendens fortsatte i oktobers lønkørsel, hvor antallet af fejl kom under de 250, som kommunen havde sat som maksimumgrænsen for, hvad den ville acceptere.

Sagen er dog langt fra slut endnu. Foran Accenture står arbejdet med fortsat at udbedre systemet, efterforske de systemfejl, der bliver ved med at opstå, og ikke mindst rydde op i de fejlbehæftede lønninger fra månederne med fejl.
Og så er der det juridiske spørgsmål. Kommunen vil søge bod fra Accenture for ekstraudgifterne i forbindelse med lønproblemerne, herunder udgifter til advokater, rådgivning og morarenter som medarbejderne har krav på i forbindelse med for sent udbetalt løn, men det endelige bodsbeløb er endnu ikke opgjort. Københavns Kommunes krav til Accenture er ikke det eneste juridiske problem, der hænger i luften sidst på året. Spørgsmålet om betydningen af problemerne med de data, som KMD har leveret til Accenture, står ubesvaret og det samme gør spørgsmålet om, hvad Accenture vil kræve af Oracle, leverandøren af lønsystemet.

Billedtekst:
Mediestorm. Aften efter aften i sensommeren tonede utilfredse ansatte hos Københavns Kommune frem på skærmen på københavner-kanalen TV2 Lorry. Foto: TV2/Lorry

Billedtekst:
Demonstration. Senere griber dagbladene og radioen også historien, og sagen kulminerer den 30. september, da godt 100 ansatte i Københavns Kommune demonstrerer på Rådhuspladsen. Foto: TV2/Lorry

Billedtekst:
lønkaos. Der var ellers ikke meget at flage for på Københavns Rådhus, da kommunens nye lønsystem løb løbsk, så medarbejderne enten fik for meget eller for lidt i lønningsposen.

Boks:
udlicitering: Hen over sommeren udviklede en ellers lovende aftale mellem Københavns Kommune og konsulenthuset Accenture om et nyt lønsystem og outsourcing af løn- og pensionsaktiviteter sig til en vaskeægte it-skandale.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere