Den anden nordiske telekrig

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.


Idet forløbne år har de store nordiske teleselskaber omgrupperet tropperne i et forsøg på at tilkæmpe sig bedre positioner. En stor del af slagene i det, man kunne kalde den anden nordiske telekrig er stået i Danmark: Telenor overtog Sonofon, Telia købte Orange og TDC opslugte Song Networks.
Hertil kommer, at det amerikanske teleselskab SBC afhændede den bestemmende aktieandel i TDC, hvorved det store danske teleselskab blev herre i eget hus.
Når det er den anden nordiske telekrig, er det fordi de store teleselskaber i Norden oprustede mod hinanden på lignende måde i perioden 1999-2000.
Imidlertid er der en afgørende forskel på dengang og nu: I dag sker opkøbene af nødvendighed, hvor selskaberne tidligere stødte sammen i kamp om at opnå en førende position i Norden, fordi vejen til vækst for et stort nationalt selskab gik via Norden.
- I dag er det nødvendigt at have et fuldt udbygget net i alle de nordiske lande, fordi store selskaber som Danisco og Carlsberg eller olieselskaberne og bankerne i stigende grad bliver pan-nordiske og ønsker at betjene alle deres virksomheder i området via én leverandør af tele og data, siger TDC's administrerende direktør Henning Dyremose fra TDC.
Erhvervelsen af Song Networks sætter TDC i stand til at levere forbindelser i hele Norden, hvor selskabet kontrollerer alle led mellem lokalafdelinger og hovedkontor. Dermed er det muligt at garantere båndbredde og såkaldt Quality of Service (QoS).

Nødvendigheden var ikke på samme måde drivkraften, da TDC og andre selskaber for fire-fem år siden meldte ud med nordiske strategier.
- Dengang var der tale om ønsker, på samme måde som TDC's investeringer i Schweiz har været gode, men ikke nødvendige for selskabets overlevelse. Disse investeringer i Østeuropa har været opportunistiske i og med, at vi har grebet en gunstig mulighed. Derimod er købet af Song Networks afgørende for, at TDC kan blive ved at opfylde kundernes krav, siger Henning Dyremose.
TDC overtog Song Networks i slutningen af oktober efter halvanden måneds budkrig med Tele2. Det store danske teleselskab endte med at byde 4,6 milliarder kroner for Song Networks, hvilket var 1,3 milliarder mere end det oprindelige bud. Det fik en del analytikere til at konkludere, at der var tale om en høj pris. Allerede dagen efter opkøbet kunne TDC dog offentliggøre en af den type aftaler, som opkøbet skal bane vejen for: En seks-årig aftale om overtagelse af al CSC's kommunikation i Norden til en værdi af - som det hedder - et større trecifret millionbeløb.

I den første nordiske telekrig fremtrådte TDC - det daværende Tele Danmark - i begyndelsen som styrket, efter de store nordiske konkurrenter svenske Telia og norske Telenor spektakulært måtte opgive en stort set færdigforhandlet fusion - efter at nationale interesser kom i vejen.
Men de to nordiske selskaber kom hurtigt igen. Først købte Telenor 53,5 procent af aktierne i Sonofon, og derefter snuppede Telia det norske mobilselskab Netcom for næsen af TDC, som hidtil havde ejet 40 procent af det selskab. De næste par år foretog TDC størstedelen af sine investeringer i det øvrige Europa, og på papiret så det ud, som om det danske selskab var lidt isoleret i Norden, mens de to store konkurrenter i teorien var styrket.
Det viste sig imidlertid atter en gang, at teori ikke er det samme som praksis.
Telenor fik ikke rigtigt fuldt udbytte af investeringen i Sonofon, fordi nordmændene var uenige om strategien med det amerikanske teleselskab Bell South, som ejede 46,5 procent af aktierne. Striden mellem ejerne kulminerede, da de i september 2001 ikke kunne blive enige om at indgive et bud på en 3G-licens på Sonofons vegne.
Denne langvarige strid mellem Sonofons ejere blev afsluttet i december sidste år, da nordmændene lagde godt tre milliarder kroner kontant og dermed købte amerikanerne ud. I august i år styrkede det norske selskab sig på hjemmefronten ved at købe internet-leverandøren Tiscalis norske datterselskab, mens det svenske søsterselskab blev solgt til Jubiis ejer, Spray Network, der igen er ejet af Lycos Europe. Tiscalis italienske ejer har meldt ud, at det danske datterselskab ligeledes er ved at blive solgt.

TDC's amerikanske ejer SBC voldte ikke selskabet problemer på linie med dem, Sonofon oplevede. SBC kom til, da de købte Ameritech, der var den oprindelige køber af Tele Danmark/TDC. Det køb skete for at styrke SBC på det amerikanske marked, og selskabet gjorde hurtigt klart, at de - modsat Ameritech - ikke havde ambitioner i Europa. Men SBC var en loyal ejer, og derfor skabte dette ikke problemer for TDC. Alligevel må TDC siges at stå stærkere, efter at SBC ved aktiesalg i juni og i november i år trak sig ud af TDC, på en sådan måde, at det danske teleselskab bliver herre i eget hus.

Telia blev styrket yderligere, da selskabet i april 2002 kunne offentliggøre en fusion med det dominerende finske teleselskab Sonera, som med et slag gjorde det nye selskab til Nordens største. Set med danske øje var der blot et problem, som fusionen ikke umiddelbart ændrede på: Telia har været overraskende dårlig til at drive teleselskab i Danmark: Det fremgår af et forholdsvist stort antal udskiftninger af den danske ledelse, og det fremgår af udviklingen på mobilmarkedet, hvor Orange, som startede i Danmark samtidig med Telia, har haft bedre fat om det danske marked end det svensk-ejede selskab. Orange havde aktuelt 12 procent af mobilmarkedet målt i trafikminutter med udgang af dette års første halvdel, mens Telia stod for ni procent.
Det betyder, at da Telia købte Orange i Danmark for 4,5 milliarder kroner i begyndelsen af juli i år, havde selskabet mulighed for at opnå den kritiske kundemasse, som branchen anser for nødvendig for at drive forretning herhjemme. Faktisk overhalede Telia-Orange med det samme Sonera som Danmarks næststørste mobilselskab målt ud fra antallet af abonnenter i Telestyrelsens statistik for første halvdel af 2004, mens Sonofon bevarede andenpladsen målt i trafikminutter.

En 3G-licens er kommet i spil ved Telias køb af Orange, da det nyfusionerede selskab råder over to licenser. IT- og Telestyrelsen har givet selskabet frist til 31. januar næste år til at sælge licensen eller levere den tilbage til styrelsen. Yderligere skal et salg godkendes af styrelsen ud fra en vurdering af, hvorvidt salgsbetingelserne kan begrænse konkurrencen på det danske telemarked. Der skulle derfor være en mulighed for, at den mest indlysende køber, Sonofon, kan erhverve en 3G-licens til en rimelig pris. Dermed vil de tre store nordiske teleselskaber have grupperet tropperne til endnu en dyst om det danske telemarked.

Boks:
stillingskrig: De store nordiske teleselskaber TDC, Telia og Telenor har det seneste års tid foretaget en række opkøb i kampen om telemarkedet i Norden, men nu sker opkøbene af nødvendighed, hvor selskabernes nordiske strategier tidligere var udtryk for ønsket om vækst.

Billedtekst:
nordisk slagmark. TDC, Telia og Telenor har det seneste års tid foretaget en række opkøb i kampen om telemarkedet i Norden.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere