Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. december 2004.
Musikeren, fysikeren og filosoffen Peter Bastian er måske ikke vellidt af alle, men at manden er dygtig og intelligent, kan de færreste, der har hørt ham tale og spille, benægte. Hemmeligheden bag hans udvikling kan især tilskrives forbilledet og mentoren, den rumænsk-tyske dirigent Sergiu Celibidache, som Peter Bastian i en årrække tog privattimer hos. Celibidache var læremesteren og Bastian den ydmyge elev, der sultent lod sig inspirere og udvikle. Den dag i dag taler Bastian med kærlighed i stemmen om ham.
Danske folkeskoleelever burde være misundelige. De tilbringer ni år i en af verdens dyreste folkeskoler og oplever kun i glimt den begejstring, som kan blive til en faglig hellig ild inden for naturvidenskab, matematik eller sprog. Og hvis en elev skulle være så heldig at finde glæde ved fagligheden, er der risiko for social afsondring. Betegnende er det i hvert fald, at en netop udgivet ph.d.-afhandling fra Danmarks Pædagogiske Universitet peger på, at dygtige skolebørn ikke er cool - de er out.
At noget er helt galt, bekræftes af diskussionen efter offentliggørelsen af de nedslående resultater af den seneste PISA-undersøgelse fra OECD. Den dokumenterer endnu engang, at danske børn generelt har vanskeligt ved at tilegne sig de mest elementære færdigheder.
På den ene side anbefaler regeringen, at prøver og test kan løse udfordringen, på den anden side besværger mange lærerkræfter sig mod, hvad de opfatter som genindførelsen af den sorte terpeskole i bedste lektor Blomme-stil.
Der er tale om reaktioner per automatik fra begge parter, og det løser intet. Det er psykologisk forståeligt, at lærerne føler sig udskældt og går i forsvarsposition. Men det handler ikke om lærerne og deres indsats - det handler om børnenes fremtid og undervisningens struktur.
Måske lidt Business Process Reengineering ikke ville være af vejen? Lad os holde fast i de værdier, som gør børnene glade for at gå i skole og forholde sig kritisk til omverden. Men kassér det, der ikke virker. Peter Bastian er et levende eksempel på, at leg, nysgerrig udfordring, respekt og faglig stræben ikke behøver at være hinandens modsætninger.
En opfordring til vores eget digitale miljø: Det er ikke nok, at brokke sig over manglen på erhvervsrettede it-forskere og tilsvarende højtuddannede. Man må også tage et ansvar for at komme med løsninger tidligere i fødekæden.
Der formuleres rask væk visioner om og forventninger til digital forvaltning, borgerservice og patienten i centrum med it. Men med de børn, vi alle forventer skal rage kastanjerne ud af ilden i en benhård, globaliseret konkurrencesituation, gør vi os bare ikke umage nok.
Computerworld vil derfor gerne høre fra kreative læsere, der har et forslag til konstruktionen af en ny folkeskole understøttet af it, så vi kan holde Danmark oven vande i videnøkonomien og give Bastian stof til eftertanke. Tøv ikke - brug julen og send et kort oplæg eller en vision til a.steinmark@computerworld.dk.