Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. november 2004.
Konkurrencen om de gode videnmedarbejdere er hård, også i Indien. HP skyder sig selv i foden, hvis arbejdsmiljøet bliver negligeret på offshore-lokationerne, mener Dennis Nørgaard, HP's Finance and Operations Manager.
I sommeren 2003 drog Dennis Nørgaard, Finance and Operations Manager hos HP i Danmark, til Indiens fjerdestørste by Chennai. I et halvt år stod han som europæisk ansvarlig for opbygningen af et nyt HP-center til tjenester inden for outsourcing af forretningsprocesser (BPO).
I første omgang skulle centeret håndtere opgaver i forbindelse med HP's egne servicekontrakter og på længere sigt udvides til også at håndtere eksterne kunders processer.
Placeringen i Chennai blev valgt med henblik på at mindske de problemer, der er opstået i forbindelse med Indiens store offshore-boom. 300 kilometer fra Chennai, i Bangalore, har HP endnu et offshore center, men her er presset på ressourcerne blevet for stort.
- Bangalore er blevet modent i den forstand, at lønspiralen er opadgående for medarbejderne, og at der er stor koncentration af store virksomheder, der plukker medarbejdere hos hinanden, og det betyder stor udskiftning i arbejdsstyrken, siger han.
I september 2003 åbnede HP's center med 100 medarbejdere. Et år senere er forretningen vokset i en grad, så der nu arbejder 1.000 mennesker i Chennai. Og at kunne rekruttere og ikke mindst fastholde medarbejderne er et centralt element for succes på det indiske marked.
- Vi rekrutterer de bedste hoveder, der har finansielle universitetsgrader, til centeret. Jo længere de bliver, jo mere værdifulde er de for os.
Et af de eksempler, han giver, er spørgsmålet om nattearbejde. Som mange af de internationale selskabers offshore centre servicerer HP's BPO-center i Chennai kunder i Europa, USA og Asien. Det kræver 24 timers drift, og hos HP arbejdes der i treholdsskift.
- Det hold, der servicerede amerikanerne, arbejdede om natten, men efter et stykke tid begyndte vi at opleve problemer. Konstant natarbejde tærer på folk, og det betød meget sygdom, folk fandt andet arbejde, og der kom den store udskiftning, som vi gerne ville undgå, siger han.
Løsningen blev at indføre en rotationsordning, hvor medarbejderne arbejder to måneder på natholdet og derefter skifter til et daghold. De ansatte, som arbejder om natten, bliver samlet op ved hjemmet enten via taxa eller busser.
- Det er et spørgsmål om sikkerhed, og især for vores kvindelige medarbejdere er det en vigtig faktor. Forældrene vil have garanti for, at deres døtre kommer sikkert frem, siger han.
Gennemsnitsalderen for HP's ansatte i Chennai ligger i starten af 20'erne.
Andre initiativer inden for arbejdsmiljø er medarbejdernes sygeforsikring til private hospitaler og kontrol med arbejdstiderne.
- Vi holder øje med, at folk holder sig til arbejdstiderne. Vi er ikke interesseret i en kultur, hvor medarbejderne føler, de skal arbejde i døgndrift, siger Dennis Nørgaard.
Det er ikke kun HP, der har interesse i arbejdstiderne, selv om der er forestillinger om Indien som et land uden regulering af arbejdsmiljø. De indiske myndigheder kommer ifølge Dennis Nørgaard på kontrolbesøg hos HP's virksomheder for at sikre, at arbejderne ikke bliver udnyttet.
- Jeg ved ikke, hvor tit de kommer, men der har været et besøg i Chennai i år.
Ud over at holde på medarbejderne er arbejdsmiljø på
offshore-lokationerne også et spørgsmål om nødvendig imagepleje over for eksterne virksomheder. Offshore outsourcing er for mange virksomheder stadig en politisk varm kartoffel, og de fleste kunder kræver at se de indiske lokationer, før de lægger opgaverne i hænderne på leverandørerne.
- Det er meget enkelt. Du bliver nødt til at have et site, der er ordentligt og velfungerende. Det nytter ikke noget at præsentere kunderne for en virksomhed, der er ved at falde fra hinanden og er fyldt med utilfredse medarbejdere. Hos HP er vi meget bevidste om arbejdsmiljøet, og det er sådan set lige meget, om virksomheden ligger i Chennai eller København, siger han.
Mens strategien er at ensarte kultur og arbejdsmetoder for alle HP's virksomheder verden over, er der ifølge Nørgaard dog en række kulturelle faktorer, der gør, at det er nødvendigt at afvige fra formlen for at få tilfredse medarbejdere.
Det gælder blandt andet for HP's "åben dør"-politik, hvor alle skal gå ind til chefen og melde ud, hvis der er problemer.
- Hele kastesystemet gør, at vores medarbejdere vægrer sig ved at gå ind og bringe problemer på bordet over for deres overordnede. For at sikre os at der ikke falder vigtige emner på gulvet på den konto, har vi oprettet en gruppestruktur, hvor de enkelte enheder samles og diskuterer problemerne og bringer dem videre som gruppe. På den måde føler medarbejderne sig trygge, siger han.
Billedtekst:
Ud over at holde på medarbejderne er arbejdsmiljø på
offshore-lokationerne også et spørgsmål om nødvendig imagepleje over for eksterne virksomheder, fortæller Dennis Nørgaard, HP's Finance and Operations Manager.
Boks:
offshore og arbejdsmiljø Den indiske it-branche er fortsat i kraftig vækst, og efterspørgslen efter dygtige medarbejdere er stor. Gode arbejdsforhold og høje lønninger er derfor en nødvendighed for at fastholde talenterne.