Freelance - ikke så frit som ventet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. november 2004.


freelance: Tanken om mere frihed og afvekslende opgaver fik datawarehouse-specialist Mette Lundhøj til at kaste sig ud i livet som freelancer. Et liv, der bød på mere end en overraskelse.

Mette Lundhøj fik første gang lyst til at prøve livet som freelancer under et ophold i USA. Hun var fastansat datawarehouse-specialist i en amerikansk virksomhed.
På samme arbejdsplads havde en gruppe freelance it-folk deres daglige gang. De blev behandlet på lige fod med alle andre, men havde en større grad af frihed. Så da Mette Lundhøj i 2002 vendte tilbage til Danmark, besluttede hun, at det skulle være som freelancer.
- Jeg tænkte, at det var en god måde at kombinere mit arbejdsliv og familieliv. At det ville give mig mere frihed til at arbejde hårdt et par måneder og så være hjemme hos mit barn i et stykke tid. Og selvfølgelig at det betød afvekslende arbejde.
Gennem tidligere kolleger fandt hun frem til to freelancebureauer, som gerne ville have hende i stald. Men oplevelserne hos de to bureauer var vidt forskellige.
- Det første sted blev jeg mødt med så mange konkurrenceklausuler, at jeg ville have svært ved at udføre mit arbejde. Jeg måtte ikke arbejde for konkurrerende konsulenthuse eller konkurrenter til deres kunder, og jeg arbejder i en del af branchen, hvor opgaverne ikke hænger på træerne, så jeg bakkede hurtigt ud.
Hos det andet bureau gik det bedre. Der var ingen klausuler, ud over at hun ikke måtte hyre nogen af de andre freelancekonsulenter til opgaver.
- Der var åbenhed om, hvor meget kunden betalte for mig i timen. Bureauet tog 25 procent, og det, syntes jeg, var fair.
Den første opgave, hun kom ud på, ramte direkte ned i hendes kernekompetence, opgaven var spændende, og hun blev taget godt imod i virksomheden. Da hun kom ud på opgaven, viste det sig, at livet som freelancer var noget anderledes end forventet.
- Du er på hele tiden. Der skal leveres hele tiden. Det der med lige at kunne smutte til tandlæge, den går ikke. Kunden skal have fuld valuta, og det er selvfølgelig fair, men det er noget, man lige skal tage med i sine overvejelser.
En anden dimension, Mette Lundhøj begyndte at savne, var det sociale aspekt.
- Man er ikke en del af firmaet. Alt hvad der kommer af afdelingsmøder og sociale arrangementer, det er man ikke en del af.
Samtidig forlængede kunden af flere omgange kontrakten med Mette Lundhøj. Opgaven var sat til tre måneder, men endte med at vare 15.
- Jeg blev freelancer, fordi jeg havde forestillet mig skiftende arbejdsopgaver. Det lykkedes ikke helt. Man skriver under på en kontrakt om, at kunden kan forlænge i den periode, de har brug for det. Det er selvfølgelig for at beskytte kunden, så man ikke bliver revet af projektet midt i det hele, men det tog noget af den frihed, jeg havde forestillet mig.
Og det var ikke den eneste overraskelse. Forestillingen om bedre mulighed for hjemmearbejde blev også skudt i sænk.
- Det er ikke altid nødvendigt at sidde på arbejdspladsen, for eksempel i dokumentationsfasen. Men den gik ikke. Politikken var, at konsulenter arbejder fra arbejdspladsen.
Da den første opgave var overstået, kom Mette Lundhøj ud på en opgave som projektleder. Det lå lidt uden for kompetencefeltet, men virksomheden tilhørte en industri og et forretningsområde, hun kendte godt. Forløbet blev en negativ oplevelse.
- Kunden forventer selvfølgelig, at man kan komme ind og rette op på problemerne, men projektet var kørt helt af sporet, og det lå uden for mit kompetencefelt. Vi fik løst problemerne, men jeg kan godt lide at have fuldstændig styr på de ting, jeg arbejder med, og det havde jeg ikke her.
Mette Lundhøj har nu fundet fast arbejde tæt på sit hjem. På trods af at freelancelivet var anderledes, end hun havde forestillet sig, afviser hun ikke, at hun vender tilbage på et tidspunkt.
- Nu har jeg prøvet den bedste og den værste opgave, og jeg tror, jeg fint ville kunne fungere som freelancer igen.

Billedtekst:
- Du er på hele tiden. Der skal leveres hele tiden. Det der med lige at kunne smutte til tandlæge, den går ikke. Kunden skal have fuld valuta, og det er selvfølgelig fair, men det er noget, man skal tage med i sine overvejelser, siger Mette Lundhøj om sit liv som freelancer. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere