Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. november 2004.
corporate governance: Der blev diskuteret forretningsmuligheder på årets Consulting Summit i New York. Corporate Governance-bølgen var det varme emne, og der er fortsat penge at hente i outsourcing af forretningsprocesser (BPO) og offshore-etablering.
New York: Seks procents vækst. Det er ikke meget, men det er ikke desto mindre den vækst, som den globale konsulentindustri kan forvente over de næste to år ifølge analysehuset Kennedy Information.
I det mindste er det vækst. Efter år med økonomisk nedslående stemning kunne dette års konsulentkonference Consulting Summit 2004 slå dørene op med en fornyet optimisme. Der vejres morgenluft, omend det er i små mundfulde.
Mens der var bred enighed blandt de 160 konsulenter på konferencen om, at der ikke er nogen ny stor cash cow på linie med Y2K eller ERP på vej, er der stadig noget nyt, der rører på sig. Der er regler. Der er regulativer. Der er love, og det betyder ny forretning.
- Verden har ændret sig. Der er kommet et nyt marked med ny lovgivning. Virksomheder har brug for nye redskaber til at håndtere en ny virkelighed, og det giver muligheder for os, sagde Jack Sweeny, vært og CEO for analysehuset Kennedy Information, i sin åbningstale.
penge i Sarbanes-oxley
Det er selvfølgelig primært introduktionen af Sarbanes-Oxley, der henvises til. William Goodyear, CEO for Navigant Consult, der specialiserer sig i rådgivning om lovgivning, pegede på, at mens der altid har været love og reguleringer af vertikale markeder
- eksempelvis medicinalvirksomhed, finanssektoren og sværindustri - er Sarbanes-Oxley den første af slagsen, der rækker ud over hele markedet uden at tage højde for industri, uanset produkt eller størrelse.
Det er der penge i for konsulentbranchen, og Deloitte & Touches amerikanske CEO, James Quigley, er blandt dem, der gladeligt træder til for at hjælpe selskaberne med at løfte udfordringen. Ikke mindst selskabernes kamp for inden for kort tid at skulle dokumentere forretningsprocesser og interne kontroller, som det kræves i den centrale del af Sarbanes-Oxley, afsnit 404.
- Vi har fået mange succesfulde aftaler, der er startet med, at vi har hjulpet virksomheder med at blive klar til Sarbanes-Oxley 404. I processen danner man sig en dyb forståelse for deres forretnings- og kontrolprocesser, man kan gå ind og pege på områder, som kan optimeres, og det har givet os flere projekter i kølvandet på det oprindelige Sarbox-projekt, sagde han.
Sarbanes-Oxley er endnu primært et amerikansk fænomen. På konferencen så man - ikke overraskende - gerne en harmonisering af corporate governance-praksis over hele verden. Ikke mindst i Europa, hvor EU-Kommissionen indtil nu primært er kommet med henstillinger, ikke direktiver.
Om det bliver pr. direktiver eller ej, mener tidligere formand for det amerikanske finanstilsyn (SEC) Arthur Lewitt dog, at der vil blive en global standardisering af reglerne for gennemsigtighed i selskabsledelse og regnskabsaflæggelse, hvis ikke gennem direktiver så gennem investorernes krav.
- Vores økonomiske strukturer bliver i stigende grad globale, og jeg tror, det bliver svært at fastholde en todelt model på længere sigt. Enron kostede tæt ved 90 milliarder dollars, og markedet dømmer hurtigt. Investorerne belønner de selskaber, der praktiserer gennemsigtighed og vil stå til regnskab for deres forretningsprocedurer. Det er de selskaber, de vil investere i, sagde han og langede ud efter de virksomheder, som har beklaget sig over omkostningerne ved at indføre Sarbanes-Oxley.
- At have en god praksis for, hvordan man offentliggør regnskab, dokumenterer interne kontroller og god ledelse, bør ikke handle om, at det er noget, man skal, fordi der nu er regler. Det handler om at turde vise, hvem man er som virksomhed.
Samtidig på den anden side af kloden
Den nye corporate governance-bølge er ikke det eneste sted at tjene penge for tiden. Kunderne kigger stadig efter besparelser, og offshore outsourcing af forretningsprocesser oplever stigende vækst.
Ifølge Kennedy Information er markedet for konsulenttjenester i forbindelse med outsourcing af forretningsprocesser eller BPO (business process outsourcing) et af de absolut største vækstområder med en 2004-vækst på 10-11 procent i forhold til året før. Ifølge analytiker Brad Smith står offshore-BPO for en væsentlig del af væksten.
Et hurtigt blik på væksten for de andre horisontale services viser ifølge Kennedy Information, at human resource-konsulenterne bevæger sig mod en usikker fremtid. Området forventes at vokse 4,5 procent, og mens outsourcing af human resource-forretningsprocesser ser lovende ud, er salget af den strategiske rådgivning på området mere stillestående.
Gode nyheder er der til gengæld for de klassiske management-konsulenter.
- De blev så godt som erklæret døde i takt med, at strategi for kunderne kom til at lyde mere og mere som interessante teorier uden nogen garanti for effektivitet, siger Brad Smith.
Mens der er langt fra 90'ernes tocifrede vækstrater, ligger managementkonsulent-tjenesterne lunt i svinget med seks procents vækst i 2004 især drevet frem af kundernes behov for at tage strategiske beslutninger i forhold til teknologi.
- De to områder er blevet meget sammenflettet, og de, der kan rådgive om begge dele, er dem, som får succes, siger han.
Inden væksten får armene til at gå op, hvor de er svære at få ned igen, opfordrer Smith dog samtlige konsulenthuse til at tage et langt kig på selskabets strategier.
- Lad være med at sætte lighedstegn mellem den langsomme vækst og garanteret succes. Vores vurdering er, at konsulenthuse ikke skal forvente at vokse i samme tempo. At være succesfuld lige nu kræver, at du er på det rette sted, på det rette tidspunkt og med de rette kompetencer.
Billedtekst:
James Quigley på talerstolen...
Billedtekst:
... foran 160 tilhørere...
Billedtekst:
... på Consulting Summit 2004...
Billedtekst:
... i New York.