25 ting, jeg ville ønske, mine konsulenter var bedre til

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. november 2004.


Lidt bedre: 32 af 35 adspurgte it-chefer er generelt tilfredse
med deres konsulenter, men der er selvfølgelig altid plads
til forbedring. Her er, hvad de svarede på spørgsmålet:
Hvad ville du ønske, dine konsulenter var bedre til?

Boks:
Pris
- At fakturere det, varen kan bære.
- At tilpasse konsulenternes timepriser med opgaven eller projektets kompleksitet.
- At undgå budgetoverskridelser, for derefter at komme rendende med ekstraregninger under forskellige påskud, som langt hen ad vejen bunder i manglende professionalisme og overblik.
- At være mere realistiske, når de estimerer økonomi og ressourceforbrug.
- At få sammenhæng mellem konsulenternes kompetence og pris.
- At dele risikoen med kunden.

Boks:
Kompetencer

- At tænke kreativt, de har en tendens til at være forankret i traditionel tankegang.
- At trække de rigtige folk på banen fra starten, så det ikke bliver de forkerte, der løser opgaven og bruger alt for
meget tid på det.
- At have erfaring og indlevelse i forhold til de ledelsesmæssige problemstillinger.
- At have flere folk med spidskompetencer. Tit er man afhængig af én konkret konsulent med den specielle viden.
- At holde på deres ansatte. Vi har forståelse for, at konsulenthusene må skære antallet af ansatte til, men de burde måske genforhandle lønnen frem for at fyre med det samme.
- At have en realitetssans. De må indse, at de ikke har alle spidskompetencerne.
- At klæde deres konsulenter på til at løse opgaven fra starten. Så skal jeg ikke skal bruge min tid på at sætte konsulenten ind i noget, som konsulenthuset allerede godt ved.

Boks:
Projektstyring
- At de tog et større ansvar
i forbindelse med projektgennemførelsen.
- At trække de rigtige folk på banen fra starten, så det ikke bliver de forkerte, der løser opgaven og bruger alt for meget tid på det.
- At erkende, at oppetid i dagtimerne er vigtigt for virksomhederne, og indpasse deres forretning efter det.
- Ikke at flakse rundt imellem for mange projekter på en gang. Det får dem til at virke som fortravlede, griske håndværkere, der ikke løser opgaven tilfredsstillende, inden de smutter.
- At være mere omhyggelige og først forlade opgaven, når de ved, den er færdig
og løst tilfredsstillende.
- At føle ansvarlighed for projektet efter afslutning.

Boks:
Kommunikation
- At sige fra.
- At melde klart ud om problemer - i god tid!
- At kommunikere kort og klart om status på projekterne
- At være mere opmærksomme på, at løsningen matcher mine krav og ønsker.
- At lære deres viden fra sig.
- Ikke at tale i mobiltelefon for at supportere andre kunder end os, når de er i gang med at arbejde på vores projekt.

Boks:

It-Cheferne synes, deres
konsulenter er gode, fordi ...
- Det seneste projekt blev leveret til
tiden, til prisen og i den rigtige kvalitet.
- Jeg har fået, hvad jeg betalte for, men det kræver en stram styring og klare mål, inden opgaven sættes i gang.
- Arbejdet bliver udført - selvom det nogle gange kræver lidt diskussion.
- De tilfører os den viden, vi efterspørger.
- Jeg køber fra konsulenthuse, som jeg kender. Som jeg ved er etablerede, som har erfarne konsulenter, og som kender mine krav til konsulentydelser.
- De overordnet løser mine behov. Ellers var de skiftet ud!
- Hjælper os, når vi mangler kompetencer og tid.

Svarene stammer fra en undersøgelse udarbejdet i samarbejde mellem Computerworld Consultant og Dansk IT.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere