Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. november 2004.
Der er flere spændende budskaber i Computerworld Consultant & Dansk IT's temperaturmåling af danske CIO's. Dels er konsulenter ikke så upopulære hos kunderne, som man kan få indtryk af, dels er dumping lavpris-konsulenter ikke længere så efterspurgte, selv om der er kommet pres på prisen i takt med, at køberne er blevet hårdere forhandlere.
Mange kunder forventer at øge budgetterne til konsulentydelser næste år. For at få andel i kronerne skal man være ansat hos en systemintegrator eller totalleverandør, der leverer ydelser inden for systemudvikling og procesoptimering.
En vigtig pointe er, at kunden ønsker, at konsulenten bliver bedre til at forankre viden i virksomheden, når projektet stopper, og dokumentere værdien af det udførte arbejde. Et ønske, der overgår forventningerne til forretningsforståelse, erfaring og lederegenskaber. Faktisk bør det op på næste direktionsmøde, når den kundevendte kommunikation skal gennemgås. Med fordel kan man så luge ud i selvglæden ved at være en del af en international gigant eller hårdfør selvstændig mindre virksomhed. For det er kunderne ligeglade med.
Lykkes kommunikationsopgaven, skulle et pænt løft af de lave timepriser ned til 400 kroner for en ekstern programmør være inden for rækkevidde.