Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. november 2004.
Der findes ikke
benchmarking af offentlige versus private hjemmesider. Men erhvervslivets fokus på at tjene penge gør det formentlig lettere at lave målrettede hjemmesider.
Om det offentlige kan lære noget om hjemmesider af det private erhvervsliv, er det, der kaldes et rigtigt godt spørgsmål. Der er nemlig ikke lavet en eneste undersøgelse, der ser bredt på kvalitet og brugerfokus, brugergrænseflader, nytteværdi osv. på offentlige kontra private hjemmesider. Eller for private hjemmesider alene for den sags skyld.
Seniorkonsulent Julia Gardner fra Uni-C Usability mener, at det er langt sværere at lave målinger af erhvervslivets hjemmesider, fordi de er så forskellige.
- Desuden befinder virksomhederne sig i en konkurrencesituation og er derfor ikke tilbøjelige til at samarbejde om at lave en undersøgelse som Bedst på Nettet. Desuden vil de fleste vægre sig ved at være med til at betale for at gøre konkurrenten bedre, siger Julia Gardner.
En undersøgelse, der giver et forsigtigt fingerpeg om status i det private, er lavet af Adept i 2003 og gentaget i 2004. Her deltager hhv. 302 og 257 offentlige og private virksomheder, men langt de fleste er private, fortæller Carsten Anthonisen, Adept.
Undersøgelsen peger på, at de deltagende virksomheder er gode til brugervenlighed, til at overholde retningslinier for god programmering og er blevet meget bedre til at overholde internationale
HTML- og CSS-standarder.
Til gengæld er det gået tilbage siden sidste år i en lixtal-måling (den samme som Bedst på Nettet-deltagerne er sluppet bedre fra) og en søgemaskinemåling, hvor færre end året før bliver fundet af søgemaskinerne.
Penge til markedsføring af deres hjemmesider er noget af det, private virksomheder har, og offentlige institutioner mangler, påpeger vicedirektør Mikkel Hemmingsen, VTU.
Mere vigtigt er det måske, at private virksomheder har lov til at investere i at lave gode hjemmesider uden at skulle effektuere en besparelse samme budgetår, som kravet er blevet i det offentlige, mener professor Kim Viborg Andersen, Handelshøjskolen i København.
- Desuden er man i den private sektor langt mere målrettet med sine hjemmesider. Målet er at få flere kunder til at betjene sig selv og tjene flere penge. Det kan være et problem i den offentlige sektor at målrette hjemmesiderne lige så meget, siger han.
Det mener en af prismodtagerne fra Odder Kommune ikke.
- Vi kan lære rigtig meget af erhvervslivet. Og mange af ideerne på Nordeas hjemmeside eller hos forsikringsselskaberne er lige til at overføre til kommunens hjemmeside, mener den kommunale prismodtager.
Boks:
nyttige links
På www.adept.dk/gratis_services/webtest/ ligger den undersøgelse, som er omtalt ovenfor. Adept inviterer alle offentlige og private virksomheder til at deltage.
På www.netsteder.dk giver Videnskabsministeriet gode råd om hjemmesider.