Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. oktober 2004.
Lego står og falder med, at den nye topchef, Jørgen Vig Knudstorp får styr på virksomhedens supply chain.
scm
- MIT elsker os. De bruger os som case på den værst tænkelige supply chain situation, fortæller Jørgen Vig Knudstorp.
Han er selv uddannet fra det prestigefyldte Massachusetts Institute of Technology og har i sin søgen efter hjælp til at løse problemerne været i dialog med blandt andre eksperter netop herfra.
- Supply chain har i mange år været en akilleshæl for Lego. Forudsætningen for min succes og for at Lego kan overleve er, at vi får tæmmet supply chain-problemerne. Derfor tog jeg til MIT. De synes, Lego skal gøre ligesom Dell Computer, som jo arbejder ekstremt modulært, siger Jørgen Vig Knudstorp
Dell laver et hav af komponenter, skynder sig at ryste posen og lave de 10-15 modeller, der er mest efterspørgsel efter, og sælger dem direkte til forbrugerne.
- MIT mener, at vi tilsvarende skal lave alle mulige klodser og så blande dem i de mest efterspurgte æsker. Det er jeg egentlig enig i. Men vi har for mange elementer, cirka 10.000 som pakkes i 1.000 forskellige æsker. Det er ikke lige sådan at mikse sortimentet i sidste øjeblik, siger Legos nye topchef.
Urealistisk ambition
En væsentlig del af problemet er, at legetøjsbranchen er stærkt sæsonbetonet - op mod halvdelen af produkterne sælges inden for få måneder op til jul. De udvikles imidlertid mere end et år før, hvilket er problematisk, fordi legetøj bliver stadig mere modepræget.
Som Jørgen Vig Knudstorp udtrykker det, mangler Lego platforme, der kan få bugt med sæsonproblemerne. Fremdeles at forenkle forsyningskæden mellem hovedproduktionsprocesserne - den fysiske støbning af klodserne og pakningen af dem i æsker.
I 1998 vedtog Lego en ambitiøs strategi om fleksibilitet i produktionen. Det nye system skal hjælpe til at opnå den, men samtidig mindsker Lego ambitionsniveauet for, hvor fleksibel man kan blive.
- Strategien var urealistisk. Vi søgte at gøre noget, ingen andre formår, og det skal man lade være med, når man har så store problemer som os. Nu skruer vi ned for antallet af elementer, og vi accepterer, at der er sæson og mode i det, så vi må producere mere til lager, end vi bryder os om. Det skal vi arbejde meget intenst med de næste seks måneder, for det bliver helt afgørende for Legos overlevelse. Men vi tror, vi kan levere med det nye system og et lavere ambitionsniveau, siger Knudstorp.
Legos konkurrenter har løst deres problemer med forsyningskæden ved at læsse risikoen over på underleverandører - typisk kinesiske producenter. Hertil siger Jørgen Vig Knudstorp:
- Vi kigger ikke på at flytte hele produktionen, men dele af den. Og uanset, hvor den ligger, har vi brug for et produktionsstyringssystem, der kan skabe gennemsigtighed og kontrol. Med det nye system har vi for første gang fået gennemsigtighed hele vejen gennem kæden.
Med til billedet hører i øvrigt, at Lego på grund af sin kraftigt faldende omsætning skal hente betydelige besparelser i supply chain. Legetøjskoncernen budgetterer med 300 millioner kroner næste år og 500 millioner efter 2005.