Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 1. oktober 2004.
Det er stadig småt med de store implementeringer af mobile enheder, men det vil ændre sig i 2005, mener Fujitsu Siemens
ny topchef, Bernd Bischoff.
For hardwareproducenter som det tysk-japanske joint venture Fujitsu Siemens har de sidste tre år været tæt på et mareridt. Men nu blæser der nye vinde. Både over markedet generelt og hos Fujitsu Siemens, der i juni udnævnte Bernd Bischoff som selskabets ny CEO.
- De sidste tre år har været horrible, men det økonomiske klima er blevet mildere. Virksomhederne mener igen, at "IT does matter", og vi forventer, at markedet for mobility, vil vokse markant over det næste år.
Ifølge Bischoff er der en række barrierer for de helt store implementeringer. Blandt andet er sikkerhed stadig et varmt emne for kunderne.
- Jeg mener, at sikkerhedsspørgsmålet i høj grad allerede er løst ved VPN-forbindelser og kryptering, og jeg tror, at den usikkerhed, kunderne føler, der er ved mobile implementeringer, primært er baseret på frygt snarere end den reelle trussel, siger Bernd Bischoff.
Derfor har selskabet ifølge Bischoff en vigtig mission i uddannelse og kommunikation foran sig. I løbet af efteråret vil selskabet gennemføre over 100 arrangementer, hvor man vil illustrere mulighederne for sikre mobile installationer, og de muligheder der generelt ligger i at gøre arbejdsstyrken mobil.
Ikke alene
En anden forhindring, selskabet bliver nødt til at overvinde, er at få differentieret Fujitsu Siemens i forhold til for eksempel IBM, HP og Acer.
- Det er en udfordring. Vores produkter adskiller sig ikke voldsomt. Det er de samme komponenter, de består af. Det ene design er måske bedre end et andet, men dybest set er der ikke den store forskel.
Men der er andre muligheder for at skille sig ud, mener Bernd Bischoff.
- Vi kan differentiere os ved at arbejde sammen med en masse forskellige systemintegratorer. Vi har ingen mission om at være en ‘one stop shop' for alting. Vi vil hellere levere ‘best of breed', siger Bernd Bischoff.
Billedtekst: - De sidste tre år har været horrible, men det økonomiske klima er begyndt at blive mildere, siger CEO for Fujitsu Siemens Bernd Bischoff.