Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Ingen bliver ansat med mindre de har fem års dokumenteret projekterfaring. Det er strategien hos det lille konsulenthus ProData Consult, der løber med andenpladsen på listen over dygtigste konsulenter.
Det er længe siden, det har været rigtig sjovt at være it-konsulent. 2003 var ikke for svage sjæle, hvor selskaberne tilsammen havde et underskud på over 115 millioner kroner mod fem millioner året før.
Men mens selskaber som Capgemini, Accenture og Ementor kæmper med tocifrede millionunderskud, er der også succeshistorier at finde på listen over konsulenthuse.
En er ProData Consult som leverer konsulentydelser inden for analyse, design og arkitektur, softwareudvikling, test, dokumentation, projektledelse og business management, og som med en omsætningsstigning på 40,1 procent og et positivt resultat på to millioner kroner indtager andenpladsen.
På trods af at selskabet har eksisteret siden 1994 er det, hverken i Computerworlds arkiver eller i den store avisdatabase Infomedia lykkedes at grave så meget som en sætning frem om selskabet. Og det er en bevidst strategi, siger administrerende direktør Carsten Lindskog.
- Den, der lever stille, lever godt, og de sidste par år har med tydelighed vist, at man ikke kan leve af PR og omtale. Det er resultaterne, der tæller, og kan du levere dem, vil rygterne sprede sig og betyde nye kunder. Sådan har det været for ProData, siger han.
Strategien bag succesen ligger ifølge Lindskog i tilgangen til rekruttering af selskabets konsulenter. Der er kun 12 fastansatte i Prodata, men med til forretningen hører en base på 600 freelancekonsulenter inden for forskellige områder. Nøglen til at komme i den base hedder minimum fem års dokumenteret projekterfaring.
Kaos
- Sidst i 90'erne solgte konsulenthusene revl og krat af unge profiler. Nyuddannede blev hevet frem og præsenteret for virksomhederne som eksperter. Det endte i kaos og en masse projekter, der gik galt. Fordi vi kun ansætter de tunge drenge, kan vi levere kvalitet, og hvis vi er i tvivl om, hvorvidt vi kan håndtere en opgave, takker vi nej, siger Carsten Lindskog.
Prodata har en kvalitetschef, hvis eneste opgave er at sikre, at selskabet leverer varen, og at salgsstyrken ikke oversælger kompetencer eller accepterer projekter, som konsulenterne ikke kan løse. Og strategien med kun at sende erfarne folk til kunderne har ifølge Carsten Lindskog betydet, at mens andre konsulenthuse led i staren af 2000, begyndte ordrerne at komme ind hos ProData.
Ordrerne kommer blandt andet fra Hempel, Orange, Nokia og TDC. Hos offentlige institutioner og myndigheder er det til gengæld mindre sandsynligt at støde på ProData.
- Hvis vi skal gå ind i offentlige udbud, skal selskabet specifikt bede os om det, og selv der vil vi ikke udarbejde de store tykke ringbind med materiale, som efterhånden forventes. Det tager tid og koster penge at udarbejde alt det materiale, og der er ingen garanti for at ordren er din. Vores motto er "keep it simple", så det bruger vi ikke tid på, siger han.
Toptekst: Bien som varemærke
ProData Consult har bien som varemærke på grund af dens hårdtarbejdende natur. Vidste du i øvrigt: At en bi flyver ca. 15 timer om dagen, med en hastighed af 21 km i timen. At bien har produceret honning efter samme metode i 150 millioner år. At biens vinger slår 11.400 gange i minuttet. At arbejderbien er den mindste bi i kolonien (til gengæld kan der være op til 50.000-60.000 arbejderbier i en kube). Kilde: honey.com