Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Stabilitet og kontinuitet. De to ord udgør den strategiske opskrift på sejr for den lille internetudbyder Webpartner. I kappestrid med langt større konkurrenter har Webpartner indtaget førstepladsen på listen over dygtigste teleselskaber.
Selvfinansierende, snusfornuftige og seriøst succesfulde er tillægsord, der passer godt på Webpartner. Med i dag 30 ansatte er selskabet, der har hovedsæde i et gammelt vinlager på Østerbro, langt fra den største repræsentant fra landets telebranche. Men med en omsætningsvækst på 56,4 procent og 250 procents vækst på bundlinien, giver selskabet konkurrenterne baghjul og tager titlen som Danmarks dygtigste teleselskab på årets Top 100-liste.
Webpartner har siden selskabets etablering fokuseret på internetopkoblinger til erhvervslivet, men sælger også webhosting, serverparkering, storage og tele-og internetintegration. Kundeporteføljen inkluderer i dag flere end 6.000 virksomheder, blandt andet Krak, The Voice, Novo Nordisk, Arla og Jyske Bank.
Bagefter
Webpartners administrerende direktør Rasmus Helmich og marketingchef Claus Sibast tilskriver succesen fokus på virksomhedernes behov for stabilitet, frem for højteknologiske løsninger.
- Udviklingen i telebranchen medfører hele tiden muligheder for at tilbyde nye produkter, men bare fordi der kommer en ny teknologi, betyder det ikke, at kunderne har noget at bruge den til. Så vi mer-sælger ikke eller ændrer fokus på grund af teknologien, siger Rasmus Helmich.
Strategien betyder, at investeringer i umodne teknologier foretages med største omhu.
- Som udgangspunkt er vi dem, der ligger bagefter. Dem, der observerer storebror have problemer med teknologiens børnesygdomme og som lærer af konkurrenternes fejltagelser, siger Claus Sibast.
Vokseværk
I foråret 2003 købte Webpartner hostingselskabet Netcentralen og styrkede dermed selskabet hostingprofil. I 2004 oprettede de datterselskabet Dansk Erhvervs-Telefoni, Detele, der skal sælge fastnettelefoni til erhvervslivet og boligforeninger. Investeringen giver Webpartner et ben at stå på i forhold til den konvergensbølge af data og telefoni, som også Webpartner ser som fremtiden. Målet er en omsætning på 20-30 millioner kroner i Deteles første år, men foreløbig går det langsomt.
- Når det går godt, som det har gjort for Webpartner, glemmer man, hvordan det var at sidde og kigge ud af vinduet, mens man spekulerede over, hvor alle kunderne blev af. Det er svært at starte op, lyder det fra Sibast, der dog beskriver det foreløbige resultat som tilfredsstillende med et lille overskud.
Med store kunder som Arla og Novo Nordisk har Webpartner valgt at foretage endnu en strategisk udvidelse i indeværende år.
Nordisk ekspansion
I april indgik selskabet en aftale om at deltage i det nordiske samarbejde, Nordic Broadband Services. Ud over over Webpartner deltager det norske bredbåndsselskab Catch og svenske DGC, som fra hovedkontoret i Stockholm leverer netværk til private virksomheder og offentlige kunder. Selvom samarbejdet endnu ikke er et stort indsatsområde for Webpartner, beskrives det alligevel som en nødvendighed.
- Danmark er stadig vores fokusområde, men med samarbejdet hæver vi os op i en anden klasse, hvor vi kan levere langt mere komplicerede løsninger til vores kunder og til deres kunders nordiske divisioner og datterselskaber. Vi behøver ikke længere sige nej, når aftalerne bliver tilbudt os.
Væksten i virksomheden og spredningen over flere indsatsområder har betydet, at en stor del af investeringerne ligger internt i virksomheden. Sikkerhed er ifølge Helmich et område, der har fået et helt andet fokus hos kunderne, end da Webpartner startede. Derfor har man blandt andet investeret tre-fire millioner kroner i at gøre netværket så redundant og fejlsikkert som muligt, i driftssystemer og sidst men ikke mindst på kundehåndteringssystemer.
- Vi kan godt mærke, at vi er vokset meget. Der er stor forskel på at have fem kunder og at have 1.000. Det første kan klares med en snak hen over bordet, det sidste kræver interne systemer, siger han.
Toptekst: De "gode" gamle dage
I 1996, før seriøse reguleringer på telemarkedet, kunne TDC udelukke konkurrenterne og deres udstyr fra de centraler, der giver adgang til det rå kobber og slutkunden. Derfor måtte Webpartner leje plads i boligforeninger, små virksomheder og hos private, så tæt på TDC-centralen som muligt.
- Vi havde udstyr de mærkeligste steder og måtte flere gange banke hr. Jensen op om natten, fordi strømmen til vores udstyr i deres kælder var væk. En særlig udfordring var at tale kunder fra at ville se vores 'centraler', husker Claus Sibast, Webpartner.
Toptekst: Internet og verden
2. september 1969 satte en lille gruppe forskere i Californien strøm til to computere med et kabel imellem og overførte en smule data mellem de to maskiner. Det blev starten til Arpanet, internettets forløber, og forskerne blev de første netværksbrugere. Her 35 år senere bruger 800 millioner mennesker internettet. De fleste af dem bor i Asien, som tegner sig for 256 millioner brugere. Det mest populære sprog på nettet er engelsk, efterfulgt af kinesisk, japansk og spansk.
Kilde: internetworldstats.com
Billedtekst: - Vi er selvfinansierende og udvider kun forretningen i det omfang, økonomien kan bære det. Vi skal ikke have eksterne investorer ind, for det betyder enorme ændringer. Så skal vi til at opfylde andres krav, og vi mister den handlefrihed, som har ført os hertil, siger partner og administrerende direktør Rasmus Heimlich (midt). Til venstre ses marketingchef og partner Claus Sibast og til højre teknisk direktør og partner Nicolaj Ottesen.