Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Systemintegratorerne konsoliderer. Konsulenterne led, og mens teleselskaberne rettede op på forretningen, fik ansatte hos driftsselskaberne ondt i håndledene af at underskrive store outsourcing-kontrakter.
Det var den bedste af alle tider, det var den værste af alle tider. Charles Dickens berømte indledning til fortællingen om To Byer giver et glimrende billede af, hvordan 2003 så ud for virksomhederne i it-servicebranchen. Top 100-listen viser tydeligt, at hvorvidt året var bedst eller værst i den grad afhang af, hvilken del af it-servicebranchen man befandt sig i.
Samler man tallene fra Top 100-tabellen, har branchen dog klaret 2003 ganske pænt. Selskaberne har omsat for en god milliard kroner mere og knap 1,3 milliarder kroner mere i bundlinieresultat.
Det er tele- og internetudbyderne, der står for den største fremgang på bundlinien. Teleselskaberne vendte et samlet 2002-underskud på 261,7 millioner kroner til et overskud på 860 millioner. Det skete ikke mindst på grund af TDC Totalløsninger, der nok mistede kunder på fastnetforretningen, men samtidig solgte stort af ADSL-løsninger og sparede ved at skære dybt i medarbejderstaben.
Det skandaleramte WorldCom var også overraskende blandt de regnskabsmæssige succeshistorier. Den danske afdeling af det amerikanske selskab øgede omsætningen med 28 procent og forvandlede et underskud på 273 millioner kroner til et overskud på 78,3 millioner. Bag det tal gemmer sig dog en række regnskabsmanøvrer internt i WorldCom.
Systemintegratorer på skrump
Den pressede økonomi betød, at pengene ikke sad løst hos systemintegratorernes kunder, og for de fleste af selskaberne på dellisten over systemintegratorer var 2003 et smalt år. Den samlede omsætning for virksomhederne faldt med 375 millioner i forhold til året før. Til gengæld lykkedes det at spare og konsolidere nok til at hive bundlinien i plus fra et samlet underskud på 150 millioner i 2002 til et plus på 35 millioner.
- Der er primært to årsager til systemintegratorernes resultater. Virksomhederne er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved værdien af de løsninger, de køber. Det gælder blandt andet CRM, hvor flere virksomheder føler, at de har investeret uden at få et reelt udbytte. Det andet er, at de systemer, der blev investeret i lige før 2000, reelt stadig holder, og det betyder, at kunderne udskyder investeringer, siger Mette Ahorlu, analytiker hos IDC.
Enkelte solstrålehistorier kunne dog findes blandt virksomhederne. Årets dygtigste systemintegrator, Applicon, satsede hårdt på spidskompetencer inden for sikkerhed i SAP-systemer, og det gav pote. Selskabet øgede omsætningen fra 15,4 til 34,7 millioner - en vækst på 125 procent - og også bundlinien blev forbedret med over tre millioner kroner i forhold til året før.
Konsulenternes kamp
Det var ikke per definition et mareridt at være konsulent i 2003, men for en håndfuld selskaber på Top 100's konsulentliste må året have virket som en lang, ond drøm.
Konsulenterne, der ofte kommer ind i startfasen på nye projekter, mærkede for alvor den manglende it-investeringslyst i erhvervslivet, der har præget 2002 og 2003. Capgemini vendte et overskud i 2002 på 5,8 millioner til et underskud på 50,2 millioner i 2003. Også Valtech, Ementor og TietoEnator inkasserede tocifrede millionunderskud.
Tocifret millionoverskud, derimod finder man kun hos PA Consulting Group, der præsterer en bundlinie på 29 millioner kroner. Pænt, men stadig et fald i forhold til året før, hvor der stod 55,7 millioner på bundlinien. På trods af at halvdelen af virksomhederne på listen viser en omsætningsforbedring, er de negative resultater så store, at branchen samlet set inkasserede et fald i omsætningen på fire millioner kroner og på bundlinien et underskud på 115,6 millioner mod et underskud på 5,6 millioner året før.
Poolparty i outsourcingbølge
Listens absolut gladeste it-serviceselskaber må kunne findes blandt driftsselskaberne. 13 ud af 18 selskaber tegner sig for vækst i omsætningen, og det afspejler den samlede liste. Omsætningen i drifts- og udviklingsbranchen voksede med over en milliard kroner og bundlinien med over 50 millioner. For 2003 var året, hvor dansk outsourcing for alvor blev skudt i gang. Ifølge IDC voksede markedet for it-outsourcing med 20 procent, og året vil blive husket for mega-aftaler som IBM's milliardaftale med Nordea og CSC's aftaler med blandt andre Tryg, PFA og ISS.
- Man husker året for de store aftaler, men det er også tydeligt, at outsourcing-tendensen bevæger sig ned i markedet, hvor leverandørerne nu også har effektive koncepter til den mindre virksomhed, vurderer Mette Ahorlu, der forventer, at markedet vokser yderligere 28 procent i 2004.
Toptekst: Service-definitioner på dansk og engelsk
Den kendte: Service - arbejde udført af en person eller gruppe til gavn for andre.
Budget separately for goods and services.
Fra Militæret: Service - en styrke, der er en del af militæret.
Armed services.
Fra Kirken: Service - Tilbedelse i offentligt rum efter en række fastlagte regler.
He went to the Sunday service.
Toptekst: Sagsøgt for outsourcing
Outsourcing af forretningsprocesser kombineret med offshore-outsourcing kan være risikabelt. I august sagsøgte en unavngiven kunde hos den engelske storbank Lloyds TSB for planer om at outsource selskabets callcenter til Indien. Kunden mener, at outsourcing-projektet vil være brud på den engelske lov om databeskyttelse. Kunden hævder, at banken bryder loven ved at flytte kundens eksterne data ud af Europa uden skriftlig tilladelse fra selskabets kunder. Den fortørnede kunde støttes af den fagforening, der repræsenterer bankens ansatte. Kilde: computing.co.uk