Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. september 2004.
21-årige Mads Schjølin blev i foråret sat i spidsen for udviklingen af et vidensdelingssystem til tandlægeforeningen Kibo. Han valgte at outsource opgaven
til Indien.
Outsourcing
Det var en personlig kontakt til en tandlæge, der endte med at sætte 21-årige HA-dat-studerende, systemudvikler og direktør for Mazdesign, Mads Schjølin i spidsen for udviklingen af et videndelingssystem til tandlægeforeningen Kibo.
Systemet vurderede han til at være for stort til selv at udvikle, så han gik på markedet for at finde en udvikler, der kunne stå for programmeringen - det indiske marked vel at mærke.
I en tid hvor offshore-outsourcing er på alles læber, er Mads Schjølin et eksempel på, at det ikke kun er store virksomheder med store ressourcer, der fravælger det danske udviklermiljø, når der skal løses opgaver. Og opfattelsen af, at det er en kompliceret proces at få etableret kontakt til Indien, holder heller ikke, ifølge Mads Schjølin
- Jeg søgte ganske enkelt på Yahoo. Fandt otte forskellige leverandører, sendte dem et tilbud og bad om et tilbud, siger han.
Seks af dem svarede, og prisen for systemet lå mellem 700 og 2.000 dollars. Og prisen var, som for de fleste, grunden til at Schjølin lagde opgaven ud af landet.
- De indiske udviklere er virkelig billige. Man kan få en ASP. Net udvikler for 15 dollar i timen, under 100 kroner. Til sammenligning skal man slippe i omegnen af 800 kroner for en tilsvarende udvikler herhjemme, siger han.
Erfaring klogere
Det blev ikke et af de selskaber, som han fandt på Yahoo, der løb med kontrakten. Det var et selskab, der blev anbefalet af en indisk udvikler, der arbejdede i Danmark. Han satte ham i kontakt med en indisk advokat til kontraktudarbejdelse og gav ham vejledning i at håndtere den indiske udvikler.
- Han fortalte mig blandt andet, at mange udlændinge bliver snydt, hvis de betaler for mange penge upfront. Pengene forsvinder, eller de får noget software tilbage, der ikke fungerer.
På trods af grundige forberedelser endte outsourcing-projektet alligevel anderledes, end han havde forventet. Projektet, der var sat til at tage en måned, endte med at tage to en halv måned og en del mere af hans egen tid end planlagt.
- Jeg havde en masse forventninger om, at de var gode til engelsk, at de var sultne efter opgaver fra Vesten, dygtige og derfor i stand til at levere god software uden problemer.
Opgav at tale engelsk
Helt så nemt skulle det imidlertid ikke gå. Aftalen med det indiske udviklerhus lød på, at der skulle sendes to prototyper. En, der blot viste interfacet uden funktionalitet, senere prototype nummer to med 10 procents funktionalitet og til sidst det endelige produkt. Hvad der blev sendt, var en delvis funktionel prototype allerede fra starten.
- Det var i sig selv ikke noget problem, men kvaliteten af softwaren var lavere, end jeg havde forventet. Derfor endte jeg med at bruge mange timer på at finde fejl. Deres test var simpelthen ikke gode nok, og det var et problem i hele forløbet.
Heller ikke engelskkundskaberne levede op til forventningerne.
- Al kommunikation endte med at foregå skriftligt. Deres talte engelsk var simpelthen ikke godt nok, og der var for stort potentiale for misforståelser. Der er grænser for, hvor mange gange man kan sige "HVAD?" uden at det bliver pinligt.
Problemerne blev dog løst, og det endelige system - om end forsinket - var tilfredsstillende, Netop villigheden til problemløsning beskriver Schjølin som en af styrkerne hos de indiske udviklere.
Styrker
- De har været meget fleksible. Der var flere elementer i systemet, som var på grænsen til ikke at være med i den kravspecifikation, som jeg først havde givet dem, og de blev inkluderet uden problemer. Kun et element måtte jeg betale ekstra for, og det fik jeg til halv pris på grund af de problemer, de havde med deres test.
På trods af de blandede erfaringer, vil Mads Schjølin også bruge de indiske udviklere næste gang han har projekter.
- Tingene skal laves der, hvor de bedst kan betale sig. Det gled ikke så let, som jeg havde forestillet mig, men nu kender jeg forholdene og kan tage højde for problemerne med testen af softwaren langt bedre.
Billedtekst:- Jeg søgte ganske enkelt på Yahoo. Fandt otte forskellige leverandører, sendte dem et tilbud og bad om et tilbud,
fortæller 21-årige Mads Schjølin om sit første forsøg på at finde frem til en indisk samarbejdspartner.