BREAKINGKathrine Forsberg stopper som CEO i Atea

It-huse flokkes om marked i vækst

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. juli 2004.


Leverandører af traditionel it-outsourcing kæmper om det voksende marked for outsourcing af forretningsprocesser, men er langt fra alene. Konsulenter og virksomheder, der specialiserer sig på områder som finans og HR, er også på markedet.

Unisys gør det. IBM gør det. CSC, Siemens og HP gør det. It-huse og leverandører af traditionel it-outsourcing arbejder alle hårdt på at blive dominerende spillere på markedet for outsourcing af forretningsprocesser (BPO).
- Det er de milliarder og atter milliarder af dollars, som virksomheder bruger på salg, på administration, på indkøb, som er interessante. Virksomheder som IBM mener, at de kan håndtere omkostningerne ved de processer bedre, og det er en måde for it-servicevirksomhederne at øge deres omsætning og kundebase, siger Gartner-analytiker Cathy Tornbohm om it-serviceselskabernes indtog på markedet.
Siemens Business Service (SBS) er en af de typiske it-orienterede virksomheder, som nu vil sætte fuld kraft bag forsøget på at tage markedsandele på BPO-markedet. I sommer har SBS annonceret et globalt initiativ, som fra 1. oktober skal give kunder mulighed for at outsource blandt andet økonomi og HR-processer til Siemens.
Lars Schmidt er markedsdirektør hos SBS i Danmark, og han hilser det globale initiativ velkommen.
- Med traditionel it-outsourcing sidder du kun med den rene it-del. BPO bringer dig langt højere op i hierarkiet - op, hvor du bliver partner og ikke kun leverandør, og det er selvfølgelig attraktivt, siger han.
Siemens har i forvejen enkelte BPO-aftaler i England på finansprocesser og i Tyskland på HR-området, men det har været enkeltstående aftaler.

På outsourcing-radaren
Også HP går nu målrettet efter BPO. I foråret entrerede HP markedet med et brag, da selskabet underskrev en aftale med giganten Proctor og Gamble om outsourcing af selskabets økonomiske udeståender med kreditorer og kunder - accounts payable.
Selvom man fra selskabets side endnu ikke vil løfte sløret for det konkrete internationale BPO-initiativ, bekræfter informationschef hos HP i Danmark, Henrik Kirkeskov, at det er på vej.
Aftalen illustrerer den fordel, it-servicevirksomhederne kan have på BPO-markedet; de er allerede på virksomhedernes outsourcing-radar. Selv om både HP og Proctor og Gamble understreger, at BPO-aftalen er en selvstændig aftale, kommer den mindre end et år efter, at de to selskaber underskrev en it-outsourcing-kontrakt til en værdi af tre milliarder dollars.
Og ifølge IDC-analytiker Mette Ahorlu kan både it-serviceleverandører og kunder have fordel af at udvide aftaler til at omfatte forretningsprocesser.
- BPO-markedet giver it-serviceselskaberne mulighed for at servicere deres kunder bedre. Et eksempel kunne være, at en virksomhed får implementeret et nyt ERP-system, de outsourcer driften og glæder sig over løftet om fem-ti procents besparelse. Problemet er bare, at hvis kunden ikke også omlægger arbejdsprocesserne, så er det ikke sikkert, at besparelserne materialiserer sig. Får leverandørerne derimod lov til at involvere sig i processerne, har de en bedre mulighed for at levere de lovede produktivitetsgevinster, siger hun
Konkurrenter fra alle sider
Selv om it-serviceselskaberne har fordelen ved allerede at have foden indenfor, er der skarp konkurrence fra alle sider, og det er ikke altid helt overskueligt, hvorfra den kommer.
It-servicevirksomheder kæmper om markedet med konsulenter som CapGemini og Accenture, specialiserede BPO-selskaber som amerikanske Exult, der er stærke på HR, og selskaber i forskellige industrier som pakketransport-virksomheden UPS, der tilbyder kunderne at overtage processerne med logistikfunktionen.
I en undersøgelse af det nordiske BPO-marked beskriver IDC-analytiker Esa Peltonen markedet således:
- Den store mængde af nye spillere på BPO-markedet er gavnlig, men skaber også en del forvirring om, hvem der egentlig gør hvad. Hver horisontal funktion er et marked i sig selv med selvstændige udfordringer. For de leverandører, der gerne vil være en spiller på markedet, understreger det behovet for at se på hver eneste funktion selvstændigt, analysere dets karakteristika, se på kunderne i segmentet og holde det op mod egne styrker og evner. Der er ikke nogen "silver bullet" til succes i dette marked.
Hos Accenture i Danmark, der sidste år landede en af de hidtil største danske BPO-aftaler, nikker administrerende direktør Jakob H. Kraglund genkendende til det komplekse marked.
- Der er ikke et helt klart billede endnu af, hvem der er spillerne. Vi har globale virksomheder, der er specialiserede f.eks i HR, som vi anser for konkurrenter, og så er der selvfølgelig "the usual suspects" som IBM, men det er stadig et umodent marked, siger han.

Mest mentalt
Deloitte Outsourcing er en af de virksomheder, der qua fortiden hos revisionsselskabet Andersen har stærkt fokus på markedet for outsourcing af økonomifunktioner.
Thomas Knudsen, partner i Danmark, erkender, at konkurrencen fra it-husene så småt kan mærkes, men er alligevel rolig.
- Det er nok mest på det mentale plan. Vi tager konkurrencen stille og roligt. De har nogle fordele ved at være store og kan for eksempel godt tage delelementer som kreditorprocesser og køre dem fra store centre i Østeuropa og Indien, men hvis det er hele økonomifunktionen, så kræver det højtuddannede økonomifolk. Vi er ikke samme folkefærd som it-folkene, og jeg tror, de vil have svært ved at følge med, når det kommer til proceskompetencerne. Det svarer til, at de skulle starte en helt ny økonomi og revisionsvirksomhed.
En anden mulighed er partnerskaber. Hos Siemens Business Service erkender Lars Schmidt, at netop procesviden er en af de helt store udfordringer.
- Lige nu er vi meget stærke på it-siden, men kan ikke så meget på proces-siden. Vi har gode erfaringer fra England og Tyskland, som vi kan trække på, og viden fra de mange implementeringer af f.eks SAP i HR- og økonomiafdelingerne, men vi er nødt til at udvikle og styrke vores procesviden. Det gør vi blandt andet ved at gå i partnerskaber med andre typer af virksomheder. I England arbejder vi f.eks. sammen med PA Consulting, siger han.

Billedtekst:
Ifølge IDC-analytiker Mette Ahorlu kan både it-serviceleverandører og kunder have fordel af at udvide aftaler til at omfatte forretningsprocesser. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren