Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. juli 2004.
Monopolerne blandt leverandørerne til det offentlige er under opblødning. Og det er hårdt tiltrængt, mener rådgiver.
e-gov
- Der er stadig væsentlige områder tilbage i den offentlige uden reel konkurrence på it-området. Men vi ser en tendens til, at de gamle monopoler brydes - og det er med god grund, siger Peter Lorentz Nielsen, partner i rådgivningsfirmaet Devoteam Fischer & Lorenz.
Eksempelvis har KMD og CSC - tidligere Datacentralen - med deres traditionelle monopoler i henholdsvis kommunerne og staten siden midten af 1990'erne haft en strategi om at bevæge sig ind på hinandens områder. Peter Lorentz Nielsen afviser dog risikoen for, at to monopoler skulle afløses af et duopol.
- Jeg kan ikke se nogen som helst grund til, at it-leverandører ikke skulle kunne levere på kryds og tværs i den offentlige sektor. Naturligvis har domænekendskab en vis betydning, men man skal ikke ret langt om bag brugergrænsefladen, før der ingen forskel er, siger Peter Lorenz Nielsen.
Til gengæld mener advarer han om en væsentlig faldgrube.
- På grund af åbenheden i det offentlige kommer det ubønhørligt frem, når der er problemer i et projekt. Den slags vil både kunde og leverandør typisk have en interesse i at holde bag lukkede døre i det private. Det hænger sammen med åbenheden, men skyldes også, at man taler meget mere sammen indbyrdes end i den private sektor, hvor konkurrenceforhold og forretningshemmeligheder gør sig gældende.
Hvad monopolbrud i øvrigt angår, peger Peter Lorentz Nielsen på, at prisen ofte er det væsentligste parameter, når nogen er rigtig sultne efter at komme ind på et marked, og det nyder kunderne så godt af.
- Det er sundt, for, som lærebøgerne siger, har monopolvirksomheder en tendens til at tage mere for varerne, end rimeligt er. Og ofte bruges pengene til at opretholde lommer af ineffektivitet i egen organisation. hjort