Nulfejlkultur spænder ben for digitalisering

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. juli 2004.


Erhvervs- og Selskabsstyrelsen undervurderede den organisatoriske udfordring ved erhvervsportalen virk.dk. Det var den største fejl, mener vicedirektør Betina Hagerup. Hun vil gerne gøre op med nulfejlskulturen, fordi den hæmmer eGov-projekter på tværs.

Competencehouse-rapporten om virk.dk er ifølge vicedirektør i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Betina Hagerup ikke en bodshandling, men dog et forsøg på at foranstalte en renselsesproces med udstilling af egne fejl, at give alle involverede myndigheder lejlighed til at få "brokket af" - og i det hele taget at få talt ud om problemerne. Også med det formål at lære af fejltrinnene - og ikke mindst at komme videre udviklingen af erhvervslivets fælles indgang til den offentlige sektor.
- Man kan ikke gøre alting rigtigt hele tiden. Vi vil med analysen gerne sætte fuld fokus på de 20 procent, vi i styrelsen har gjort forkert med virk.dk. Vi må gøre op med nulfejlskulturen i den offentlige sektor og tage ved lære af vores fejl. Ellers kommer vi ikke ud af stedet med eGov-projekter på tværs, mener Betina Hagerup.
Hun er glad for, at Competencehouse-rapporten også siger, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har været et afgørende omdrejningspunkt for, at det overhovedet har kunnet lade sig gøre at få skabt virk.dk på tværs af 65 myndigheder.

Bygherre-topstyring
Hun føler sig heller ikke særlig udskældt eller kritiseret, når Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i analysen får prædikatet "mere orienterende end egentlig lyttende i forhold til de enkelte institutioner og deres individuelle behov". Eller får det på skrift, at processen frem mod lanceringen af virk.dk har været for topstyret - og at en del myndigheder har oplevet at blive involveret for sent i strategiske spørgsmål.
- Vi må erkende, at samarbejde er svært. I et banebrydende, tværgående projekt som virk.dk har der været mange udfordringer, og som bygherre har vi af og til været nødt til at træffe nogle beslutninger, som ikke var baseret på total enighed for at kunne rykke. Vi har jo kørt med 220 kilometer i timen indimellem. Skulle 65 myndigheder have været enige om alting, havde det taget rigtig mange år at nå hertil, hvor vi er i dag, siger Betina Hagerup og tilføjer, at det dermed ikke er sagt, at der ikke er ting, styrelsen kunne have gjort bedre.

Undervurderet ejerskab
Hun mener, at den store udfordring har været - og stadig er - organisatorisk: At få etableret ejerskab til portalen hos alle deltagende myndigheder.
- I alle store forandringsprojekter er der masser af skepsis. Omkring 20 procent kan se ideen fra starten. Andre 20 procent tror, det aldrig vil gå. Og de sidste 60 procent er halvlunkne. Det tager tid at overvinde al den skepsis og lunkenhed, og den tid har vi ikke hele tiden haft eller taget os, siger Betina Hagerup.
Dermed sætter hun fingeren på den fejl, som hun selv synes er den største, styrelsen har begået:
- Vi har simpelthen undervurderet den organisatoriske udfordring, fordi vi selv syntes, ideen var så god. Det er bare ikke nok at sige til 65 myndigheder: Nu skal I høre, vi har en smaddergod ide, der kan lette både erhvervslivets og myndighedernes administrative byrder og spare penge.... Her har vi været lidt for naive i vores begejstring. For hele belønningskulturen, chefernes resultatkontrakter og alting i staten er rettet mod siloerne. Når et projekt som virk.dk går på tværs, giver det problemer, fordi der er fare for at andre høster frugterne af ens egne anstrengelser, siger Betina Hagerup.
Hun er ikke sikker på, hvordan lige netop den problemstilling kan løses, men hendes bedste bud er, at det er noget man må arbejde på i fællesskab de næste par år i staten med Projekt Digital Forvaltnings bestyrelse som overdommer.

Styring og indhold
En anden erkendelse, der er kommet på den hårde måde, er, at staten ikke er klar til en virtuel driftsorganisation som den, der har været forsøgt med virk.dk.
- Men jeg er sikker på, at vi nu får taget hånd om de problemer, der har været med styring og ejerskab med etablering af nogle af de fora og netværk, der lægges op til i rapporten, siger Betina Hagerup, som regner med at reorganiseringen af virk.dk kommer til at ske meget hurtigt.
Et andet tiltag, der skal råde bod på en vurderingsfejl i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, er den igangværende omlægning af alt den offentlige information på virk.dk.
- Der er nødt til at være en egentlig redaktion af indholdet. Vi har måttet sande, at resultatet langt fra bliver godt nok ved bare at indsamle indholdet med søgerobotter, selv ikke når teknologien virker, som den skal. Det har været en fejlvurdering, ja, men det ville også være illusorisk at tro, at man i et projekt af virk.dk's kompleksitet kan gennemtænke alt på forhånd, siger Betina Hagerup.
Hun ser frem til, at der nu også med Bestyrelsen for Projekt Digital Forvaltning som overdommer også bliver taget fast hånd om myndighedstilslutningen til virk.dk. Den har af mange forskellige grunde, som uddybes i Competencehouse-rapporten, haltet rundt omkring.

Myndigheder skal måles
- Det har hidtil været lidt tåget, hvem der skulle sørge for, at myndighederne var på med alle relevante services og informationer til virksomhederne. Men der bliver nu opsat målbare mål, og målopfyldelsen vil blive overvåget af Projekt Digital Forvaltning. Det er helt afgørende for at få brugerne til at komme, at de kan finde alt relevant indhold på portalen, siger Betina Hagerup.
En undersøgelse fra Dansk Industri viste sidste sommer, at det er altafgørende for virksomhederne, at der er merværdi ved at bruge de digitale indberetningsmuligheder på virk.dk. Der skal være penge eller besvær at spare - ellers bliver brugerne væk.
- Så nu hvor vi har infrastrukturen på plads, skal vi bare have gjort portalen så nyttig for brugerne, at de kommer. Det bliver vores vigtigste opgave fremover, så snart vi har overstået reorganisering og konsolidering, siger Betina Hagerup.

Billedtekst: - Virk.dk er trods vanskelighederne det mest vidtgående projekt af sin art, og derfor er der meget stor international interesse for portalen, siger vicedirektør Betina Hagerup i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Foto: Hans Juhl.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere