Det tog fem minutter at rette et komma

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. juni 2004.


At lægge indhold
på erhvervsportalen virk.dk har været en
til tider absurd forestilling.
E-GOV
Når virk.dk relanceres 1. september på en ny .Net-baseret platform, kan brugerne blandt andet se frem til en stærkt forbedret søgefunktionalitet med teknologi fra Fast.
Den nuværende søgemaskine på virk.dk's WebSphere-platform er en plomberet udgave af Verité, hvor der er rigtig god plads til forbedringer, som det udtrykkes af flere af de kilder, Computerworld har talt med.
Op til den forsinkede lancering af virk.dk den 2. september 2003 var to medarbejdere på virk.dk's redaktion således beskæftiget i en måned med at udvælge 5.000 og hånd-indeksere de vigtigste af ca. 40.000 offentlige dokumenter, som brugerne burde få frem i prioriteret rækkefølge, når de søgte på virk.dk.
Det fik de bare ikke, så redaktionen måtte manuelt tilføje tags, så brugerne kunne få for eksempel den nyeste momsvejledning som primært søgeresultat ved en søgning på "moms" - og ikke et fem år gammelt dokument fra Landbohøjskolen, hvor ordet moms forekom en enkelt gang nede i teksten.
Ifølge Computerworlds oplysninger blev resultatet i håndindekseringen i øvrigt senere slettet ved et uheld.

Absurde arbejdsprocedurer
I det hele taget var den arbejdsmæssige virkelighed for de mennesker, der hen over sommeren før champagne-premieren på virk.dk den 2. september 2003 skulle skabe indhold på portalen, til tider helt absurd.
Således kunne det på IBM-platformen tage flere minutter - fem på en dårlig dag - at rette et enkelt komma på virk-hjemmesiden, fordi det er nødvendigt at gå igennem tre programmer; Dreamweaver til HTML, CMS-systemet Stellent og endelig WebSphere portalserveren.
De praktiske arbejdsprocedurer med at skabe indhold og lægge det ind var lige så omstændelige, og man kunne ikke som normalt se det færdige resultat på hjemmesiden, før begge portalservere var opdaterede.
Hertil kommer en meget svært tilgængelig brugergrænseflade på WebSphere, der af brugere sammenlignes med senfirser-DOS. Og som det udtrykkes om de tekniske arbejdsforhold, så var de endog værre end det lyder, når man forsøger at beskrive dem.
Men det var da også sjovt, hedder det om de sidste uger af august, hvor de fleste arbejdede fra morgen til midnat syv dage om ugen ligesom i de glade dotcom-dage.
Først efter premieren 2. september udviklede konflikten med IBM sig så åbenlyst, at den påvirkede de menige virk-medarbejdere, som for eksempel ikke længere måtte kommunikere direkte med IBM for at få løst tekniske problemer.

Kontrakt og økonomi
Optrapningen af konflikten mellem Krak og IBM skyldes ifølge Computerworlds oplysninger blandt andet, at det blev mere og mere åbenlyst, at virk.dk ikke med den aktuelle teknologi kunne bringes til at virke i overensstemmelse med den oprindelige vision for portalen om at være en personaliseret indgang for enhver dansk virksomhed til al digital informationsudveksling med den offentlige sektor.
En for en måtte faciliteter på virk.dk droppes til fordel for ren overlevelseskamp mod de tekniske vanskeligheder.
Krak mente, at ansvaret lå hos den tekniske leverandør IBM, som for sin part krævede ekstrabetaling for at løse problemerne. Striden kom dermed til at stå om kontraktens ordlyd og økonomi.
Fordi virk.dk er et privat-offentligt partnerskab, hvor Krak skulle hente sin fortjeneste på driften af virk.dk, betød de tekniske vanskeligheder og den deraf følgende forsinkelse, at Krak ikke kunne nå sine budgetmål for virk.dk for 2003 - og at der heller ikke var udsigt til det i 2004.
Direktøren for virk.dk, Timmo Ritzau, blev da også fyret dagen efter et bestyrelsesmøde i november, hvor budgettet var på dagsordenen.

Samtidige, passive brugere
Ifølge Computerworlds oplysninger er problemets kerne i striden mellem Krak og IBM sandsynligvis, at en række nøglebegreber i kontrakten som for eksempel "oppetid" og "samtidige brugere" ikke er defineret.
Ifølge mødereferater diskuterede man i efteråret 2003 på styregruppemøderne stadig definitioner af begreber i kontrakten.
IBM holdt sig for eksempel til, at 300 samtidige brugere er 300 brugere, der er logget på i 15 minutter. På virk.dk og hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen var holdningen derimod, at portalen også gerne skulle kunne holde til almindelig brugeradfærd, hvor de 300 samtidige brugerne er aktive og for eksempel foretager søgninger.

Billedtekst: Medarbejdere på virk.dk har stået model til absurde arbejdsprocedurer, blandt andet tog det flere minutter at rette simple fejl.
Modelfoto




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere