HNG og Midt Nord begår klassisk udbudsbommert

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2004.


Kravspecifikationerne i udbuddet af HNG og Midt Nords kundesystem, var så detaljerede, at reelle standardsystemer ikke kunne følge med. Vinderen, KMD, leverede et system med omfattende behov for videreudvikling. Nu er selskaberne involveret i erstatningssag.

Forretning
Da naturgasseselskaberne HNG og Midt Nord i 2002 gik i udbud med et system til kundehåndtering, var kravspecifikationerne så detaljerede, at det satte reelle standardsystemer ud af konkurrencen. I stedet blev det på det danske marked ukendte system SchlumbergerSema valgt. Et system, der nu er årsag til en erstatningssag mod leverandøren af systemet KMD. Kernen i SchlumbergerSema var begrænset, og store dele af projektet var baseret på en videreudvikling af systemet. Den udvikling er gået galt, og systemet, der skulle have været fuldt køreklart i slutningen af 2004, er ikke blevet leveret.
- Problemet var, at de ville have et standardsystem, der skulle afspejle deres gamle systemer til punkt og prikke. Systemkravene var specificeret ned til mindste detalje i stedet for at se, om man kunne tilpasse nogle af arbejdsprocesserne til systemet. Det giver ekstra programmerings- og udviklingsarbejde, den mest risikofyldte del af et it-projekt, siger en kundechef fra et af de konkurrerende selskaber, der også bød på projektet.

Juridisk slagsmål
Den danske it-historie er spækket med lignende sager, hvor kravspecifikationerne stod i vejen for et glidende projektforløb. Eksempkvis kan nævnes Amanda og VUE-systemet. Herbert Nathan, analytiker fra ERP-konsulenthuset Herbert Nathan og Co., siger:
- Det er en klassisk udbudsfejl at beskrive sine krav så detaljeret, at det står i vejen for et effektivt system, og man ser den jævnligt. Det sker, hvis der er meget lidt forandringsvillighed i organisationen og lille vilje til at se de nye muligheder. Den slags projekter ender gerne i juridiske slagsmål, siger han.
Hos HNG og Midt Nord er man på nuværende tidspunkt i gang med at finde løsninger for et nyt kundehåndteringssystem.
- Jeg synes ikke, vi begik en fejl. Vi valgte systemet på grund af nogle meget gennemtænkte og velbeskrevne kravspecifikationer, siger administrerende direktør for HNG, Niels Erik Andersen.
Han oplyser dog, at man fortiden vurderer om et nyt udbud skal baseres på de gamle kravspecifikationer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere