Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2004.
Kravspecifikationerne i udbuddet af HNG og Midt Nords kundesystem, var så detaljerede, at reelle standardsystemer ikke kunne følge med. Vinderen, KMD, leverede et system med omfattende behov for videreudvikling. Nu er selskaberne involveret i erstatningssag.
Forretning
Da naturgasseselskaberne HNG og Midt Nord i 2002 gik i udbud med et system til kundehåndtering, var kravspecifikationerne så detaljerede, at det satte reelle standardsystemer ud af konkurrencen. I stedet blev det på det danske marked ukendte system SchlumbergerSema valgt. Et system, der nu er årsag til en erstatningssag mod leverandøren af systemet KMD. Kernen i SchlumbergerSema var begrænset, og store dele af projektet var baseret på en videreudvikling af systemet. Den udvikling er gået galt, og systemet, der skulle have været fuldt køreklart i slutningen af 2004, er ikke blevet leveret.
- Problemet var, at de ville have et standardsystem, der skulle afspejle deres gamle systemer til punkt og prikke. Systemkravene var specificeret ned til mindste detalje i stedet for at se, om man kunne tilpasse nogle af arbejdsprocesserne til systemet. Det giver ekstra programmerings- og udviklingsarbejde, den mest risikofyldte del af et it-projekt, siger en kundechef fra et af de konkurrerende selskaber, der også bød på projektet.
Juridisk slagsmål
Den danske it-historie er spækket med lignende sager, hvor kravspecifikationerne stod i vejen for et glidende projektforløb. Eksempkvis kan nævnes Amanda og VUE-systemet. Herbert Nathan, analytiker fra ERP-konsulenthuset Herbert Nathan og Co., siger:
- Det er en klassisk udbudsfejl at beskrive sine krav så detaljeret, at det står i vejen for et effektivt system, og man ser den jævnligt. Det sker, hvis der er meget lidt forandringsvillighed i organisationen og lille vilje til at se de nye muligheder. Den slags projekter ender gerne i juridiske slagsmål, siger han.
Hos HNG og Midt Nord er man på nuværende tidspunkt i gang med at finde løsninger for et nyt kundehåndteringssystem.
- Jeg synes ikke, vi begik en fejl. Vi valgte systemet på grund af nogle meget gennemtænkte og velbeskrevne kravspecifikationer, siger administrerende direktør for HNG, Niels Erik Andersen.
Han oplyser dog, at man fortiden vurderer om et nyt udbud skal baseres på de gamle kravspecifikationer.