Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. maj 2004.
Danmark og Projekt Digital Forvaltning indkasserer en lige højre i Accentures årlige analyse af landes modenhed i eGovernment. Selv om der nok mest er tale om et prestigetab, må Danmark i år lide den tort at dele fjerdepladsen med Australien, Sverige og Finland. Med andre ord: Danmark er ikke længere nummer 1 til eGovernment i Europa.
EGOVERNMENT
Danmark står billedligt talt og puster på et plateau efter et par års kraftanstrengelse, der har fået os til at stryge til tops i næsten samtlige internationale undersøgelser og analyser om eGovernment.
Pustepausen på plateauet kan studeres i detaljer i den velestimerede årlige eGovernmentundersøgelse fra Accenture, som viser, at træerne ikke så nemt vokser ind i himlen, som nogle måske troede.
I 2004-udgaven af undersøgelsen "eGovernment Leadership, High Performance - Maximum Value", har Danmark godt nok bevaret sin fjerdeplads på verdensplan efter Canada, Singapore og USA. Men vi må i år lide den tort at dele fjerdepladsen med både Australien, Sverige og Finland og endda med Frankrig snappende os heftigt i haserne.
Mens vi puster ud, er vi med andre ord ved at blive hentet i en grad, så Danmark ikke længere er nummer 1 til eGovernment i Europa.
Stagnation
Accentures analyse, som offentliggøres i dag, torsdag, viser da også en næsten total stagnation (en fremgang på kun 1 procent) i udviklingen af eGovernment i Danmark fra 2003 til 2004. En stagnation, der er værre end hos samtlige 22 deltagende lande undtagen Brasilien.
Samtidig er Accenture-analysens hovedkonklusion dog, at eGov-udviklingstempoet i verden som helhed er faldet, efterhånden som flere og flere lande har nået en vis modenhed i både bredde og dybde med de offentlige digitale ydelser.
Det betyder ifølge analysens konklusioner, at også lande som Danmark, der er blandt de mest avancerede i verden med offentlig digitalisering, står foran et langt, sejt træk med at bevise, at de digitale ydelser tilfører samfundet en reel værdi.
For de fleste lande i top 10 er der endog sket det, at de er faldet en anelse i eGov-modenhed på Acenture-skalaen i forhold til sidste år. Her er undtagelserne Singapore, Frankrig, Holland og Norge, som alle igen er på vej op efter et par år med nedgang i modenheden.
Hårdt arbejde
Fra Accenture Danmark lyder en af kommentarerne til analysen, at det nu kræver både innovation og hårdt arbejde, hvis Danmark skal gøre sig håb om at indhente Canada på positionen som verdens bedste til digital forvaltning og høste konkrete, målbare resultater af alle eGov-anstrengelserne.
- Danmark har igangsat mange gode og rigtige initiativer, men har endnu ikke høstet værdien af dem. Det kræver fokus, opfølgning og masser af hårdt arbejde, siger administrerende direktør Jakob H. Kraglund, Accenture Danmark.
Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar til Danmarks fald fra eGov-piedestalen fra formanden for Projekt Digital Forvaltning, departementschef i Finansministeriet Karsten Dybvad eller chefen for Den Digitale Taskforce, Thomas Nielsen, inden denne avis' deadline.
Prestigetab
Mens analysen umiddelbart er lidt af en lige højre til Projekt Digital Forvaltning og Den Digitale Taskforce, så er der - når Danmark får sundet sig oven på kæberasleren - nok mere tale om et prestigetab end om en katastrofe for eGovernment i Danmark.
Som det bliver sagt i analysens sektion med landerapporter, så har Projekt Digital Forvaltning allerede fået en ny strategi i februar, der langt hen ad vejen fokuserer på de svagheder, der påpeges i analysen. Også de tendenser, der er fremherskende for de lande, der under et er længst, tages der hånd om i den nye danske strategi, hvor der er fokus på ledelse og organisation, ROI, milepæle og målbare gevinster.
Der er i øvrigt point til Danmark for 2003-initiativerne med OCES-digital signatur (som kaldes et vigtigt grundlag), Infostrukturdatabasen, eDag og den kommende eDag 2.
I landerapporten står der endvidere, at man ikke kan pege på, at der er begået fejl i Danmark, som kunne være årsag til stagnationen i fremgangen i eGov, men at der snarere er tale om en stagnation efter en periode med voldsom fremgang.
Handlingsplan
Anbefalingen til Danmark er, at der nu laves en handlingsplan med fokus på at forbedre service-dybden i eGov-løsningerne og på at gøre den offentlige sektors Customer Relationship Management (CRM) mere modent og få flere borgere til at bruge eGov-services.
Med "servicedybden" menes formentlig det, vi i Danmark kalder bedre integration på tværs.
Initiativer som virk.dk har vist, at det langt fra er nemt, og at der skal tages meget bedre hånd om incitamentsstrukturen til at indgå i samarbejder på tværs, hvor man som myndighed måske mister både bevillinger, ressort og personale.
Hele to ting
Endelig viser analysen, at det i eGov faktisk er nødvendigt både at blæse og have mel i munden, hvis man vil have succes.
Langt de fleste eGov-projekter og initiativer har fokus på enten at forbedre service og kvalitet eller at spare ressourcer i det offentlige. Og det er ifølge analysen ikke godt nok, når man vil et afgørende skridt videre ind i ukendt land.
Mens debatbogen Digital Forkalkning, som Morten Østergaard og Jeppe Dørup Olesen udgav i vinter, påpegede, at man var nødt til at vælge enten det ene eller det andet som fokusområde, så er rådet fra Accenture det stik modsatte: At man må sige farvel til det kendte og vælge at gøre både og. Og at det netop er i denne ændringsproces i den offentlige sektor, at både udfordringen og gevinsten ligger.
Boks: Danmarks digitale forvaltning er blevet målt og vejet
Accentures medarbejdere har, som om de var brugere, blandt andet undersøgt 206 forskellige digitale ydelser inden for 12 offentlige serviceområder i 22 lande og vurderet kvaliteten og modenheden af de enkelte tjenester. Undersøgelsen er foregået 7.-23. januar 2004. Resultaterne kan læses i rapporten eGovernment Leadership 2004: High Performance, Maximum Value.
Boks: EGov-tendenser 2004
• Efter en periode med hurtig udvikling sker fremskridtene inden for digital forvaltning i dag i et langsommere tempo. En stor gruppe af lande, deriblandt Danmark, har nået et niveau af modenhed, hvorfra der er brug for et "gearskift" for at komme et afgørende skridt videre.
• De bedste i eGovernment høster målbar værdi af deres initiativer og opnår derved et egentligt afkast af investeringerne i digital forvaltning.
• Professionel markedsføring af digitale ydelser bliver mere og mere vigtig for at sikre, at der er kendskab til de tilbudte ydelser, og at de anvendes i praksis.
• Teknisk og organisatorisk integration skaber øget fokus. Også på tværs af statslige, regionale og lokale myndigheder og institutioner, så der skabes sammenhængende ydelser med udgangspunkt i brugernes behov.
• Der er en stigende interesse for at tilbyde ydelser med intelligent tilpasning til de enkelte brugeres behov (personalisering) Det skal gøres nemt og bekvemt for borgerne at have med det offentlige at gøre.