De fleste markedspladser døde af pengemangel

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. april 2004.


Virksomhedernes handel på internettet vokser, men mønstret er fuldstændig ændret og domineres i dag af markedspladser i stærk vækst, ejet og styret af indkøbere. Dotcom-tidens handelspladser og børsagtige e-markedspladser er enten lukket eller oplever stagnation.

Dotcom-loopet slog de fleste selvstændige e-markedspladser ihjel. Senhalfemsernes visioner for den såkaldte B2B-handel, hvor virksomheder køber og sælger til hinanden på nettet, blev aldrig realiseret. De blev kvalt af pengemangel efter dotcom-kollapsen for fire-fem år siden.
Det var den dårlige nyhed for e-handelen. Den gode nyhed er ifølge it-analysefirmaet IDC, at B2B-handelen stadig vokser. Men væksten og udviklingen, når det gælder markedspladser, flytter sig. Størst vækst ligger i markedspladser, hvor det er virksomhedens indkøbere, som ejer og styrer handelspladsen.
Væksten er mindre blandt de oprindelige markedspladser, hvor købere og sælgere mødes og handler som på en børs. Den tredje type markedsplads - også en af de oprindelige e-handelsvisioner - hvor det er sælger, som bruger internettet til at afsætte sine produkter, har den mindste vækst. Sælgerne flytter i stedet til de virksomhedsejede indkøbs-portaler som leverandører.

E-handel vokser
Den seneste IDC-markedsanalyse om B2B e-handel i Europa fra 2003 viser, at e-handelen stadig er i vækst. IDC har i sin "Internet markedshandels model" regnet sig frem til, at virksomhedernes B2B-handel på nettet vil vokse fra 216 milliarder euro i 2002 til over 1.919 milliarder euro i 2007. Det er en næsten ti gange så stor e-handel på fem år med en gennemsnitlig årlig vækst på 55 procent.
En tilsyneladende sund vækst i e-handel. Men som IDC-modellen viser, aftager væksten i slutningen af analyse-perioden til mere moderate vækstrater. Ligesom der er store forskelle med markante ændringer i e-handelens forskellige delelementer - de enkelte typer markedspladser.
- Der er ikke længere den samme glødende opmærksomhed for e-handel fra pressen, medier og investorer som tidligere. Væksten fortsætter, men støvet og støjen har lagt sig, siger IDC-analytiker Mikael Arnbjerg.

E-markedspladser
- Mantraet i sidste halvdel af 90'erne var, at man kunne spare penge ved handel på nettet. Der var fokus på auktionskanaler som e-Bay, og virksomhederne havde store visioner. Der var forestillingen om, at neutrale markedspladser ville have en fremtid. En ideel tanke om markedspladser, som ikke var styret af hverken købere eller sælgere - i princippet som på en børs, hvor priserne ville finde deres naturlige leje efter udbud og efterspørgsel.
Indtil 2001 troede man på de såkaldt neutrale markedspladser. Men køberne var de stærkeste. Dertil kom, at handelspladserne løb tør for penge. Dotcom-loopet med en kolossal vækst i den tids nye økonomi var baseret på skyhøje investeringer og forventet senere indtjening. Men pludselig styrtdykkede markedsværdierne, og det gav dødsstødet til mange planer om nethandel - især de neutrale e-markedspladser.
De få overlevende e-markedspladser vokser, men kun få har sorte tal. Visionen om e-markedspladser kan ifølge IDC dog ikke afskrives som en fuldstændig fejltagelse. De relativt store vækstrater for e-markedspladser i IDC-analysen skyldes delvist, at de vokser fra stort set ingenting. En vækstfaktor kunne være, at virksomheder med egne indkøb ville outsource indkøbsfunktionen til de neutrale e-markedspladser for at koncentrere sig om kerneforretningen. En udvikling, som IDC ikke tror meget på.

E-salg
E-salg (e-distribution) var ifølge IDC-tallene stor i 2002, men falder i analysen frem til 2007 i forhold til fremgangen i e-markedspladser og især i e-indkøb (e-procurement).
Hvor erhvervslivet oprindelig blot så internettet som endnu en ny salgskanal, så har især større virksomheder opdaget, at det er et strategisk indkøbsværktøj. Handelspladser styret og ejet af indkøbere vokser, og sælgerne kobler sig på som leverandører med en ekstra salgskanal eller som erstatning for deres eget netsalg. Virksomheden kan centralisere og automatisere sine indkøb, og det er stadig mere økonomisk interessant at få styr på indkøbsprocessen og reducere omkostningerne ved hjælp af volumenkøb hos færre leverandører.

E-indkøb
Det køberstyrede e-indkøb, såkaldt e-procurement, bliver ifølge IDC-analysen frem til 2007 den dominerende faktor i den totale e-handel. E-indkøb vokser mest med et årligt gennemsnit på 82 procent og vil ifølge IDC i 2007 med en forventet omsætning på over 1000 milliarder ecu være større end e-markedspladser og e-salg sammenlagt.
Virksomheders e-indkøb foregår typisk på en handelsplads med flere indkøbere, men kan også være en platform med en enkelt indkøbende virksomhed.
E-indkøb er ifølge IDC i dag prioriteret hos topledelsen som en integreret del af virksomheden, der indeholder nye muligheder for at kontrollere omkostninger og styrke bundlinien. Når virksomheden selv sidder i førersædet og styrer e-indkøbene, står virksomheden stærkere til at kunne presse sine leverandører endnu mere på priser, vedligehold og leveringsforhold.
Medvirkende til virksomhedernes skift til e-indkøb er ifølge IDC også muligheden for såkaldt e-sourcing. Virksomhederne får styr på den automatiserede indkøbsfunktion og kan således nemt byde nye leverandører indenfor.

Boks:
Vi har talt med:
• Analytiker Mikael Arnbjerg, IDC
• Administrerende direktør Søren Ohm Povlsen, IBX Integrated Business Exchange A/S
• Administrerende direktør Steen Gede, gatetrade.net
• Marketing- & Kommunikationschef Peter Bork, gatetrade.net
• Administrationschef Michael Cederström, Thrane & Thrane A/S
• Administrerende direktør Niels Christian Furu, Cisco
• E-business manager Søren Bartels, Topnordic A/S
• Indkøbsdirektør Klaus Knudsen, B&O
• ERP-rådgiver Herbert Nathan, Herbertnathan & Co
• Direktør Tom Togsverd, ITEK, Dansk Industri.

Boks:
Definition - de tre markedstyper
IDC anvender til analyse af B2B e-handelen i Vesteuropa sin egen "Long-running Internet Commerce Market Model". Den opdeler e-handel i tre markedstyper:
E-salg (e-distribution): En sælgerstyret og sælgerejet handelsplads. Den traditionelle og oprindelige type e-handel, hvor virksomhederne tog internettet til sig som en ny salgskanal i dotcom-tidens blomstring sidste i 90'erne. Denne type markedsplads vokser mindst.
E-markedspladser: En neutral handelsplads, hvor købere og sælgere mødes som på en børs og handler, uden at hverken køber eller sælger ejer eller styrer markedspladsen. Det er også en af de oprindelige typer markedspladser fra dotcom-tiden. Denne type markedsplads vokser mere end e-salg.
E-indkøb (e-procurement): Den indkøberstyrede og indkøberejede handelsplads, som tilsyneladende er den forretningsmodel, der ligner vinderen i e-handel mellem virksomheder (B2B). E-indkøb som handelsplads vokser mere end e-salg og e-markedspladser og vil i 2007 som handelsplatform stå for mere end halvdelen af Vesteuropas samlede B2B-handel på nettet. Gatetrade og IBX er ifølge IDC-definitionen placeret i denne kategori.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere