Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. april 2004.
Efter flere års tilløb er telefoni på internettet, den såkaldte IP-telefoni, endelig slået igennem. Forventningerne til besparelser på telefonudgifterne er store.
De første bestillinger af IP-telefoni er kommet drypvis, men nu vælter ordrerne ud og lander i kontrakter hos leverandørerne - det ligner en ketchup-effekt med et godt slag i bunden af flasken. Leverandørerne taler i år om mere end en fordobling af salget.
- Der er langt flere og større kunder end sidste år, siger systemingeniør Per Toft, Cisco og produktchef Peter Lillelund, Netdesign.
Den primære drivkraft er, ifølge teleanalytiker Torben Rune, Netplan, besparelser på 40-60 procent om året. Men det tæller også, at de sidste skeptikere ved IP-teknologiens kvalitet og stabilitet har givet sig og erkender, at den billigere IP-telefoni i redundante datanet er mere driftsstabilt end de "gamle" telefonnet med en enkelt PABC-central som knudepunkt.
- Alt er pludselig blevet klart samtidig, og det virker selvforstærkende. Teknologien er moden, referencekunder i stort set alle brancher findes overalt, og virksomhederne er teknisk parate og ikke mindst økonomisk motiverede. Derfor bør IP-telefoni også netop nu være i tankerne og udløse handling hos enhver virksomhedsleder, siger seniorkonsulent Jesper Haumann, Devoteam Fischer & Lorenz.
Danmarks største ordre
Et eksempel på handling er den hidtil største ordre i Danmark på internet-telefoni, som faldt endelig på plads i går. Det er BEC (Bankernes EDB Central), som har valgt Netdesign på en Cisco-løsning, der skal forsyne næsten 100 banker med godt 6.000 internettelefoner.
Medvirkende til ketchup-effekten er også TDC's annoncering i denne uge på en teknisk IP Euroforum-konference af, at teleselskabet sidst i indeværende 2. kvartal 2004 kommer med sin første standardpakkede IP-løsning til erhvervslivet. Det er et praktisk resultat af, at TDC sidste år endelig erklærede internet-telefoni som et nyt fokusområde.
- Det er et stik i væggen, hvor vi hoster løsningen til fast pris pr. bruger pr. måned fra fastnet til fastnet med 50 procent mere trafik inkluderet i prisen. De 50 procent bliver måske til 80, og vi kunne gå op til 100 procent mere trafik til samme pris, men det må vi indtil videre ikke for Telestyrelsen, siger produktchef Sverre Lenbroch, TDC Totalløsninger. Priserne fra TDC vil blive oplyst om et par uger.
TDC klar til kamp
Netop TDC sidder fra sin tele-monopoltid på en kæmpeforretning med fastnet-telefontrafik. Den har været faldende i en årrække med afvandring til mobiltelefonen. Fastnet-telefoni er dog stadig en tung forretning i økonomisk indtjening, og TDC er udset til den store taber, når virksomheder og forbruger efterhånden skifter til den billigere IP-teknologi. Men som en medarbejder hos TDC Totalløsninger siger, så er det spørgsmålet, om TDC mister fastnet-forretningen, eller om TDC i virkeligheden blot flytter den - nemlig til nye indtægter som eksempelvis IP-telefoni.
- Vi kommer senere i år med en shared hosted tjeneste på internet-telefoni, som kan være økonomisk interessant for erhvervslivets enmands-virksomheder, siger Sverre Lenbroch, TDC.
Læs side 8
Billedtekst:
- Ketchup-effekten skyldes også øget konkurrence. Leverandøren er ikke længere kun Cisco med de rene IP-løsninger. Bl.a. IBM og DM-data samt Siemens, Nortel og Ericsson er også på banen med løsninger, der kombinerer de "gamle" telefoncentraler med den digitale IP-telefoni. Konkurrencen giver en række hostede IP-løsninger til små virksomheder, og vi lander tidligere, end vi troede hos forbrugerne, siger teleanalytiker Torben Rune, Netplan. Foto: Torben Klint