Boom i salg af IP-telefoni

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. april 2004.


Efter flere års tilløb er telefoni på internettet, den såkaldte IP-telefoni, endelig slået igennem. Forventningerne til besparelser på telefonudgifterne er store.

De første bestillinger af IP-telefoni er kommet drypvis, men nu vælter ordrerne ud og lander i kontrakter hos leverandørerne - det ligner en ketchup-effekt med et godt slag i bunden af flasken. Leverandørerne taler i år om mere end en fordobling af salget.
- Der er langt flere og større kunder end sidste år, siger systemingeniør Per Toft, Cisco og produktchef Peter Lillelund, Netdesign.
Den primære drivkraft er, ifølge teleanalytiker Torben Rune, Netplan, besparelser på 40-60 procent om året. Men det tæller også, at de sidste skeptikere ved IP-teknologiens kvalitet og stabilitet har givet sig og erkender, at den billigere IP-telefoni i redundante datanet er mere driftsstabilt end de "gamle" telefonnet med en enkelt PABC-central som knudepunkt.
- Alt er pludselig blevet klart samtidig, og det virker selvforstærkende. Teknologien er moden, referencekunder i stort set alle brancher findes overalt, og virksomhederne er teknisk parate og ikke mindst økonomisk motiverede. Derfor bør IP-telefoni også netop nu være i tankerne og udløse handling hos enhver virksomhedsleder, siger seniorkonsulent Jesper Haumann, Devoteam Fischer & Lorenz.

Danmarks største ordre
Et eksempel på handling er den hidtil største ordre i Danmark på internet-telefoni, som faldt endelig på plads i går. Det er BEC (Bankernes EDB Central), som har valgt Netdesign på en Cisco-løsning, der skal forsyne næsten 100 banker med godt 6.000 internettelefoner.
Medvirkende til ketchup-effekten er også TDC's annoncering i denne uge på en teknisk IP Euroforum-konference af, at teleselskabet sidst i indeværende 2. kvartal 2004 kommer med sin første standardpakkede IP-løsning til erhvervslivet. Det er et praktisk resultat af, at TDC sidste år endelig erklærede internet-telefoni som et nyt fokusområde.
- Det er et stik i væggen, hvor vi hoster løsningen til fast pris pr. bruger pr. måned fra fastnet til fastnet med 50 procent mere trafik inkluderet i prisen. De 50 procent bliver måske til 80, og vi kunne gå op til 100 procent mere trafik til samme pris, men det må vi indtil videre ikke for Telestyrelsen, siger produktchef Sverre Lenbroch, TDC Totalløsninger. Priserne fra TDC vil blive oplyst om et par uger.

TDC klar til kamp
Netop TDC sidder fra sin tele-monopoltid på en kæmpeforretning med fastnet-telefontrafik. Den har været faldende i en årrække med afvandring til mobiltelefonen. Fastnet-telefoni er dog stadig en tung forretning i økonomisk indtjening, og TDC er udset til den store taber, når virksomheder og forbruger efterhånden skifter til den billigere IP-teknologi. Men som en medarbejder hos TDC Totalløsninger siger, så er det spørgsmålet, om TDC mister fastnet-forretningen, eller om TDC i virkeligheden blot flytter den - nemlig til nye indtægter som eksempelvis IP-telefoni.
- Vi kommer senere i år med en shared hosted tjeneste på internet-telefoni, som kan være økonomisk interessant for erhvervslivets enmands-virksomheder, siger Sverre Lenbroch, TDC.

Læs side 8

Billedtekst:
- Ketchup-effekten skyldes også øget konkurrence. Leverandøren er ikke længere kun Cisco med de rene IP-løsninger. Bl.a. IBM og DM-data samt Siemens, Nortel og Ericsson er også på banen med løsninger, der kombinerer de "gamle" telefoncentraler med den digitale IP-telefoni. Konkurrencen giver en række hostede IP-løsninger til små virksomheder, og vi lander tidligere, end vi troede hos forbrugerne, siger teleanalytiker Torben Rune, Netplan. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere