Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. marts 2004.
Messearrangøren Deutsche Messe har trods it-nedturen holdt fast i de aftalte, stigende udstillingspriser på CeBIT, og det har givet resultat.
Cebit stadig den største
De seneste års økonomiske nedtur har ramt it-branchen - og også CeBIT, verdens største it-messe. CeBIT 2004 er blevet 2,9 procent mindre i udstillingsareal sammenlignet med 2003. Målt i perioden 1999-2003 er CeBIT-arealet faldet 13 procent opgjort i kvadratmeter - fra 398.913 i 1999 til 347.612 kvadratmeter i 2003.
Men nedturen har ikke fået messe-arrangøren Deutsche Messe til at sætte priserne ned for at holde fast på udstillerne. Tværtimod har Messe fastholdt de allerede aftalte udstillingspriser, som lægges fast for fireårige perioder og som har været stigende i hele perioden.
- Nej, vi kan ikke sætte priserne ned, svarer pressechefen Gabriele Dörries, Deutsche Messe lettere overrasket over spørgsmålet.
Hun tilføjer, at Deutsche Messe har omkostninger til overenskomstfastsatte lønninger, leje og en lang række andre udgifter som stiger eller følger inflation og prisindex. Så man har aldrig overvejet om udstillingspriserne skulle sættes ned.
- Vi fastsætter priserne for fireårige perioder, den seneste er perioden 2002-2004. I år er kvadratmeterprisen 185 euro. Året før kostede en kvadratmeter udstillingsareal 175 euro, og til næste år er prisen 191 euro, fortæller Gabriele Dörries.
Det er tilsyneladende en rigtig god prispolitik, da CeBIT trods alt kun faldt 13 procent i perioden 1999-2003, mens de andre internationale messearrangører faldt 25-87 procent i tilsvarende periode.
Der var på CeBIT 2004 mange flere it-forbrugerprodukter med end tidligere. Det er en direkte konsekvens af teknologiske konvergens, hvor pc, mobil, computere, tv og stort set alt elektronisk grej kan tale sammen. Netop for mange forbrugere som gæster og udstillere har tidligere fået CeBIT til at starte en CeBIT Home-messe i 1996 for at holde det forretningsmæssige sigte rent på CeBIT-messen. CeBIT Home blev nedlagt igen i 1999
- Det er ikke noget problem, at CeBIT er blevet mere forbrugerorienteret. Det har udstillere som Sony, Philips og Sharp selv bedt om. Mange udstillere viste for første gang forbrugerelektronik på CeBIT, og det vil naturligt fortsætte, siger Gabriele Dörries, Deutsche Messe AG.