IBM sparer millioner ved at tale i mobil på fastnettet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. marts 2004.


IBM har som den første virksomhed i Norden lavet et system til sine 10.000 medarbejdere, så de taler i mobiltelefon på fastnettet og sparer 60-80 procent på samtalerne.

Det koster kassen at tale i mobil. Omtrent fem gange så meget, sammenlignet med telefoni på fastnettet. Og ringer man til udlandet på mobilen, så er det igen fem-ti gange dyrere på grund af den såkaldte roaming, når andre end ens eget teleselskab håndterer samtalerne i udlandet.
For internationale virksomheder er mobil-omkostningerne i de senere år vokset stærkt. Især for virksomheder, hvor medarbejderne rejser og arbejder globalt med job i flere lande, er mobilsamtalerne blevet særdeles synlige i regnskabet.
Hos IBM Nordic er omkostningerne til mobil vokset meget stærkt. Det skyldes, at selskabet i Norge, Sverige, Finland og Danmark bevidst arbejder mobilt på kryds og tværs af landegrænser.
- De fleste medarbejdere har en mobiltelefon og en bærbar pc, og i de seneste tre år er der stort set ikke indkøbt desktop-pc'er. I det sidste års tid har vi næsten udelukkende købt bærbare Thinkpads, siger afdelingsdirektør Frants Peter Olsen, IT Enablement Nordic, IBM Danmark.
Prisen for den mobile arbejdsfacon ved roaming var efterhånden blevet så høj, at Frants Peter Olsen og hans folk i it-afdelingen begyndte at spekulere over hvad man kunne gøre. Omkring 20 procent af mobilsamtalerne var roamede og kostede 50 procent af IBM's samlede mobiludgifter.
Sparer 60-80 procent
- Udfordringen var, om vi kunne spare på mobilregningen uden at dæmpe mobiliteten i IBM-medarbejdernes job. Svaret kom, da en af vore teknikere foreslog, at vi gjorde med mobil som med vore fastnettelefoner, nemlig lægge dem ned i vort eget telenet med egen telefoncentral og med lejede linier. Et fasttelefonnet vi har haft i Norden i fem år, siger Frants Peter Olsen.
Det gjorde man. Sidste sommer lagde IBM mobilen ind i fastnettet. Først i Danmark (juli 2003), så i Sverige og Finland, og sidst er IBM Norge koblet på den 1. februar 2004.
En øjeblikkelig økonomisk succes. På fire-fem måneder var investeringen tjent hjem. I dag ligger omkring halvdelen af IBM's internationale mobilsamtaler på systemet, MICS (Mobile International Calling System) - og tilslutninger stiger stadig. IBM ønsker ikke at oplyse besparelsens størrelse, fordi selskabet løbende forhandler kommunikationsaftaler med forskellige teleselskaber, netop nu er Telia mobiloperatør. Men efter hvad Computerworld erfarer sparer IBM Nordic millioner af kroner kroner om året på MICS.
- Besparelsen er omkring 80 procent på udgående internationale mobilsamtaler og omkring 60 procent på indgående samtaler, siger Jan Rasmussen, Nordic Telecom Manager, IBM Danmark.

Boks:
Mobile International Calling System (MICS)
1. Ved mobilkald fra Danmark til et andet land:
Der tastes (via nummersenderen) et 8-cifret telefonnummer (til PABX/HICOM fastnetcentralen) samt abonnentens nummer og samtalen er igennem.
2. Ved mobilkald fra udlandet til Danmark:
Der tastes (via nummersenderen) et 8-cifret telefonnummer (til PABX/HICOM fastnetcentralen) samt eget mobilnummer og abonnentens nummer - og der lægges på. Efter to-tre sekunder ringer mobilen og samtalen er igennem.

Boks:
Mobiltelefoniens fader
Martin Cooper tilskrives æren for, at vi i dag kan telefonere uden generende kabler og ledninger. Hans opfindelse var dog dengang mere "mobbedreng" end "mobil" - et monstrum på cirka 15 kilo og til en pris på titusindvis af kroner.
Mobiltelefonen, som i dag vejer under 100 gram, har endnu ikke levet helt op til dens faders vision: Der er gået alt for meget "gimmick" og "gadget" i teknologien, mener Martin Cooper, som hellere så, at leverandørerne gjorde mobiltelefoni billigere, mere allestedsnærværende og reducerede apparatet til minimal størrelse - a la et høreapparat.
Da Martin Cooper 3. april 1973 foretog det første mobilopkald, var det som udviklingschef i Motorola. Og han er still going strong - i dag som direktør for Arraycomm, der udvikler trådløs bredbåndsteknologi. ls




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere