Mobile diamanter på catwalken

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. februar 2004.


2004 blev det første år, hvor 3GSM association præsentrede et mobilt modeshow. For branchen er det mere end en underholdende gimmick i en tid, hvor segmentering af brugerne er i fokus.

Cannes: I haute couture-verdenen er der et udtryk, som bliver brugt, når håbløse udenforstående stiller spørgsmål ved værdien af kreationer, som de ikke forstår. "It's fashion darling!"
Og så er den diskussion ude.
2004 er det første år for den tilbagevendende mobile industrimesse 3GSM, hvor der blev præsenteret et regulært mobilt modeshow. I røg, skiftende lyssætning og aggressive elektroniske toner gik en gruppe letpåklædte unge damer og mænd ned ad catwalken, hver især udstyret med mobile enheder, der med enkelte undtagelser i den grad var "fashion darling!" Eller som hovedrystende Vice President fra telecom-analysehuset Adventis Bob House udtrykte det:
- Jeg synes, det er et tydeligt eksempel på "technology gone mad". Ideen om, at folks smykker og tøj skal være opkoblet, holder ikke, sagde han om t-shirten med indbygget skærm på brystet og muligheden for at skifte brystlogo ved hjælp af billeder sendt fra en mobiltelefon, der profilerede forbi.
Andre interessante emner på catwalken var prototypen på futuristiske briller udstyret med en lille skærm, så man kan gå og læse e-mail på brillerne, diamantbesatte hovedsæt, mobiltelefoner formet som et
makeup-spejl - og selvfølgelig med makeup-spejl.
Der hænger en aura af fjollet gimmick over et arrangement som det mobile modeshow i Cannes, men det er blot det seneste eksempel på, at producenter af mobiltelefoner og tilbehør i stigende grad vender sig mod mode og design som en salgskanal. Sidste år var Nokia sponsor på London Fashion Week.

Modekanalen
Det store spørgsmål, ud over om verden virkelig har brug for et diamant-headset, må være, hvorfor producenterne vælger at lægge vægt på mode som salgs- og præsentationskanal lige nu.
- Man skal ikke undervurdere, hvor vigtigt et salgsargument det er at have den rigtige ringetone, det rigtige cover til mobiltelefonen. Der vil altid være et marked for den type designtilbehør, og det er min fornemmelse, at det marked er voksende. Personligt synes jeg, at de headsets ser åndssvage ud, men deres popularitet vil stige over tid. Første gang folk begyndte at tage mobiltelefoner med ud i den virkelige verden og sad og luftede dem på cafeerne, så det også åndssvagt ud, men folk vænner sig til det, og om fem år er der ikke nogen, der vil løfte et øjenbryn ved synet af et mobiltelefon-smykke, sagde modeshowdeltager Gary Cousins fra den sydafrikanske sms-service-leverandør Clickatell umiddelbart efter showet.
Og selv om Adventis' Bob House synes, at showet er et eksempel på "gal teknologi", erkender han den finansielle vigtighed for producenterne i at jagte det uhåndgribelige begreb "cool".
- Mode- og designtrenden er i den grad drevet frem af udstyrsproducenterne. Jo mere avancerede telefonerne er, jo dyrere bliver de. Jo dyrere de er, jo længere er folk tilbøjelige til at beholde dem - specielt i en tid, hvor operatørerne overvejer at fjerne tilskuddene. Ved jævnligt at præsentere nyt design og tale til folks stil kan du få folk til at skifte deres telefon oftere, siger Bob House.
Fokus på design breder sig i såvel mobilbranchen som i resten af it-industrien, men fokuset er specielt intenst fra producenterne af de mobile enheder - sikkert fordi vi tager de mobile enheder med overalt. Flere analytikere i Cannes har gjort en dyd ud af at påpege, at der nu er to ting, folk ikke forlader deres hjem uden: Den ene deres nøgler, den andet deres mobil.
Ria Barbanabas, chef for Recom Research og taler på årets kongres, udtrykker det således:
- Design og form på vores mobile enheder er blevet vigtigere de seneste år, for de er blevet en del af vores personlige udtryk, siger hun.

Ungdommens kilde
Det personlige udtryk er tæt knyttet til et andet buzzword fra Cannes i år: Segmentering, eller opdelingen af mobilkunder. Ikke bare i forbruger og erhverv, men på aldersgrupper, køn, geografi, interesser. Budskabet er, at jo bedre du rammer forbrugerens personlighed og personlige behov med datatjenester og design, jo flere penge vil forbrugeren lægge i kassen. Men selvom årets mantra handler om bred segmentering, vender operatørerne og producenterne altid tilbage til ungdomssegmentet.
Få udtrykte ungdomsfikseringen bedre eller klarere end Daniel Usher, europæisk salgschef for en del af Hutchison Whampoa, der præsenterede en række headsets i alle regnbuens farver.
- Showet her er en unik mulighed for at præsentere et stærkt budskab, sagde han.
Adspurgt, hvad det budskab egentlig var, fornemmede man, at svaret var faretruende tæt på at være "it's fashion darling", men ud kom i stedet:
- It's cool and connected, fun and funky.
Sej, opkoblet, sjov og funky eller med andre ord: Sjovt og på de unges præmisser. Og det virker. Det er blandt andet Nokia et levende og profitabelt bevis på. Den finske producent fangede budskabet om ungdomssegmentering meget hurtigt, og den relativt billige 3000-serie, hvor udskiftning af cover og personalisering i form af skærmbilleder og ringetoner fik en enorm succes.
- Man skal ikke undervurdere, at mode allerede driver den mobile industri. At det ses så voldsomt lige nu på produktsortimentet skyldes, at mobiltelefonerne for alvor har bevæget sig ned i det vigtige ungdomssegment. Mobiltelefonerne fik først udbredelse blandt forretningsbrugere. De var "sorte" og seriøse, og den vigtigste parameter var, at telefonen ikke vejede et ton. Men unge brugere har en anden bevidsthed om mode og stil, og der er samtidig et helt andet gruppepres om hele tiden at have den rigtige telefon. Det gør dem til gode kunder, konkluderer Bob House.
Men der er kun så meget potentiale i ungdommens modefetichisme eller mobilbranchens ungdomsfiksering, når alle kaster sig over det marked. Og mens modeshowets spændstige modeller går ned ad catwalken, er der et andet segment, der bliver overset: De ældre.

Nokias pensionisttelefon
Med alderdommen kommer problemer med at se små ikoner på en skærm og ikke mindst problemer med at ramme tasterne på en mobiltelefon i ministørrelse.
- Den aldrende befolkning er et marked med et gigantisk potentiale, og den kommende generation af ældre vil være trygge ved teknologi og dermed en endnu mere oplagt målgruppe. Den udgør et økonomisk potentiale og et segment, der er fuldstændig overset af telebranchen, som den ser ud nu, lyder det fra Recoms Ria Barbanabas.
Det er tvivlsomt, om modellerne i næste års modeshow vil være gråhårede og gå langsomt, men til Nokias pressemiddag antydede en vicedirektør fra de finske segmenteringsmestre og markedsledere, at de havde et produkt til seniorerne på vej, og at de ældre "nok ikke vil forblive oversete ret meget længere". Når Nokia kommer med den slags meldinger, plejer resten af branchen at lytte rigtig godt efter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere