Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. februar 2004.
Aviser, radio, tv, internet, 3D-lyd til jagerfly og fodbold. It-koncernchef Henrik Bøjer Jensen, Nordjyske Holding, har en omfattende forretning med et årsbudget på 29 millioner kroner.
En af Nordjyllands største virksomheder hedder Nordjyske Holding. En medie-, kommunikations-, software- og it-koncern med 26 selskaber og 800 ansatte. For seks år siden valgte Nordjyske Navision som virksomhedens it-system (ERP). En beslutning, man ikke har fortrudt, tværtimod. Svartiderne er gode, og medarbejderne er, ifølge it-koncernchef Henrik Bøjer Jensen, tilfredse. Han har selv fire år på bagen som it-chef samt seks år som it-projektchef i Nordjyske.
Henrik Bøjer Jensen hører i Nordjyske-koncernen hjemme i AM Production A/S, der har ansvaret for hele koncernens it- drift. Selskabet arbejder i stigende grad også for eksterne kunder - og har i dag en større ekstern end intern omsætning.
Med mange medarbejdere og selskaber i Nordjyske-koncernen er det et større regnestykke at splitte it-omkostningerne op i en TCO-analyse (Total Cost of Ownership). For virksomhedssystemet er der en licensaftale med Navision (Microsoft Business Solutions), hvor der betales et fast beløb hvert år. Det er en større licens med lidt over 100 brugere, og Navion-løsningen dækker alle selskaberne i koncernen. Det er den nyeste version af Navision Attain.
- Ud over licensudgifterne til Navision bruges der årligt en del udgifter på at at lave specielle tilretninger, som den vidtforgrenede virksomhed har behov for. Det løses af vores egne folk i AM Production, siger it-koncernchef Henrik Bøjer Jensen.
Det er historisk betinget, at Nordjyske har egne udviklingsfolk. Det skyldes et abonnementssystem og et distributionssystem, som i sin tid er udviklet i Navisions udviklingsværktøj. Det system skal holdes kørende, og det er egentlig til det job, udviklingsfolkene oprindeligt er ansat.
Gammel aftale
Licensaftalen er en samlet licensaftale, en speciel aftale indgået direkte med Navision fra gamle dage.
- Desuden har vi en del omkostninger ved at drive vore servere og holde vor infrastruktur ved lige. Der er to dele: En serviceaftale med Dell på servere. Den er en del af den treårige aftale fra 2002 om køb af Dell-servere. Serviceudgifterne ligger på 100.000-200.000 kroner om året. Reservedelene er betalt via serviceaftalen, og Dell kommer og reparerer - også om natten, siger Henrik Bøjer Jensen.
- Vi har nogle meget kritiske systemer for at få Nordjyske Stiftstidende ud til tiden, men for økonomisystemet er der tale om et mellemkritisk system. Vi kan godt tåle at være nede en time eller to, mens det andre steder i koncernen bliver kritisk, når vi er nede i blot fem minutter, siger han.
Økonomi- og løndelen ligger i en database for sig. Mens abonnement, logistik, distribution og forhandlere ligger i en anden database. De taler sammen og udveksler oplysninger med hinanden. Den løsning er valgt, fordi det giver valgfrihed til at kunne skifte økonomisystemet uden at skulle røre ved resten af virksomhedens forretningssystem.
Licenserne til databaser er henholdsvis en Microsoft SQL 2000-database for økonomisystemet, som er inkluderet i den årlige licensaftale med Microsoft (Navision), og en database til distribution og abonnement. Den er Navisions egen, og den er gratis.
- Grunden til, at vi her bruger Navisions proprietære database er, at systemerne til distribution og abonnement er udviklet før Microsoft SQL-databasen. Hvis vi også skulle have dem liggende på en SQL, skulle vi igen til at gennemgå koderne, og det koster penge. Derfor valgte vi at lade den ligge Den har det godt, og den er gratis. Men da vi opgraderede økonomisystemet, valgte vi SQL. Det er en meget mere moden teknologi. Den er standardiseret, og ydelsen er meget bedre.
- Vi har også et annoncesystem og et redaktionelt system. Disse to systemer ligger på en Oracle-database på HP-servere.
Serverstrategi
De forskellige servere - Dell og HP - forklarer Henrik Bøjer Jensen med, at de er indkøbt i to forskellige tidsaldre. Det har dog også noget med strategi at gøre. Annoncer og redaktion er super-produktionskritisk, derfor ligger det på HP-servere. Det mellemkritiske ligger på Dell-servere.
- Dell kan ikke levere den service, som Nordjyske-koncernen vil have i de produktionskritiske systemer. Det kan HP, og derfor har de vundet leverancerne. Dell har vundet på prisen, hvor service ikke var altafgørende, siger Henrik Bøjer Jensen.
Nordjyske skal i år have skiftet nogle servere og er nu ude for at kigge på, hvem der skal være leverandør - IBM, HP eller Fujitsu Siemens. Det bliver ifølge it-koncernchefen ikke Dell. - Vi har haft nogle uheldige eksempler med Dell, der ikke har kunnet yde den service, vi var blevet lovet. Derfor ser vi os nu om efter andre leverandører, siger Henrik Bøjer Jensen.
Redaktionelle systemer
Der er meget store omkostninger på de redaktionelle og annoncemæssige systemer. De har ikke direkte noget at gøre med ERP-økonomisystemet, men alle systemer ender alligevel på en eller anden måde i Navision-systemet som et fast omdrejningspunkt, når der udfaktureres.
- Alle styredata, både når vi producerer og taler med kunderne, ligger i annoncesystemet. Mange kan leve med Navisionsystemet som hele virksomhedens forretningssystem, det kan vi ikke. Systemer til redaktion og annoncer findes slet ikke i Navision. De er vokset ud af nogle helt andre kulturer. Vi bruger Saxo Tech på den redaktionelle side. MPRESS er systemet til annoncer. Det er udviklet af TietoEnator i Sverige, siger Henrik Bøjer Jensen.
Den årlige omkostning er 1,5 million kroner til Saxo for det redaktionelle system, og inklusive alle redaktionelle it-omkostninger til blandt andet arkiv og copydesk koster det 2,5 millioner kroner om året. Dertil kommer udgiften til annoncesystemet inkl. servere og Oracle-database på 1,5 million kroner om året. I alt et årligt it-budget inklusive Navision-økonomisystem på knap 4,5 millioner kroner.
Nordjyske-koncernens årlige it-budget er meget større. Det medtager også blandt andet radiostationer, Office-pakken og grafiske programmer samt netværksforbindelser.
Det totale budget for den meget teknologidrevne koncern er på årsbasis 29 millioner kroner inklusive lønninger til 19 it-medarbejdere, som drifter og vedligeholder koncernens it-systemer døgnet rundt. Derudover bruger Nordjyske årligt tre til ti millioner kroner på it-investeringer. Sidste år var afdelingen dybt involveret i opbygningen af en ny tv-station, som kostede et tocifret millionbeløb.
Samler og standardiserer
- Når vi taler TCO, så arbejder vi på at samle det hele, få stor volumen og indgå storkundeaftaler. Og så standardiserer vi alt. Vi har eksempelvis to maskiner, en bærbar og en stationær, som man kan vælge imellem. Det samme gør vi med servere. Vi har totalt over 100 servere, som kører hele koncernen, og vi har to modeller i henholdsvis Dell og HP, som bruges alle steder. Det giver mulighed for fornuftige priser.
Om den øgede dominans af SAP ERP-systemer i danske produktionsvirksomheder mener Nordjyske-koncernens it-chef, at Navisions grundstruktur som økonomisystem er et udmærket system og stort nok til Nordjyske-koncernen.
- Da vi voksede og skulle have mange virksomheder ind i koncernen og skulle konsolidere mange regnskaber, havde det da nogle mangler, men det har de fleste virksomhedssystemer, siger Henrik Bøjer Jensen.
- Det er seks år siden, vi fik Navision. Valget var nemt, der var ikke så mange om buddet, og de passede godt til os. Vi var allerede i gang med at udvikle vort oplagssystem til Navision, og vi kendte Navision rigtig godt. Vi har aldrig fortrudt valget. Svartiderne er gode, og de medarbejdere, som arbejder med det til daglig, er tilfredse.
- SAP er dominerende som virksomhedssystem, men det er ikke en standard i vort område. Vi har diskuteret det. Men jeg tror, at vi aldrig vil se den slags systemer i vort område. Vi har bygget business intelligence oven på Navision. Vi bruger Targit, som kan se på tværs af vore virksomheder, siger it-koncernchef Henrik Bøjer Jensen, AM Production A/S.
Billedtekst:
- Da vi voksede og skulle have mange virksomheder ind i koncernen og skulle konsolidere mange regnskaber, havde Navision-systemet da nogle mangler, men det har de fleste virksomhedssystemer, siger Henrik Bøjer Jensen. Foto: Michael Bo Rasmussen/Baghuset.
Billedtekst:
- Vi har haft nogle uheldige eksempler med Dell, der ikke har kunnet yde den service, vi var blevet lovet. Derfor ser vi os nu om efter andre leverandører, siger Henrik Bøjer Jensen.
Foto: Michael Bo Rasmussen/Baghuset.
Boks:
Nordjyske Holding
AM Production A/S er ejet af Nordjyske Holding A/S, hvis hovedejer er Aalborg Stiftstidendes fond.
Nordjyske Holding ejer bl.a. Nordjyske Medier A/S, som står bag Nordjyske Stiftstidende, ANR radioerne, en 24-timers nyhedskanal samt ugeaviser og gratisavis til de unge.
I løbet af de sidste to år har Nordjyske Holding opkøbt en række virksomheder inden for kommunikation, formidling og softwareudvikling. I alt 26 selskaber er i dag underlagt holdingselskabet.
To tredjedele af koncernens 800 ansatte er i dag ansat i Nordjyske Medier A/S. Den sidste tredjedel af koncernen omfatter bl.a. et ejendomsselskab, et telemarketingbureau - LN Marketing A/S - samt andele i den lokale sportsklub AaB og RadioNet. Radionet sælger radioformater og landsnyheder til en lang række radiostationer bl.a. den nye 100FM.
AM Production A/S er koncernens teknologiselskab. Produktionen er software og multimedie-løsninger til web med .Net-løsninger, servere og Windows-installationer. På hardwaresiden er Citrix-installationer en af AM Productions helt store specialer. Der er 75 ansatte i AM Production, som lever næsten udelukkende kommercielt af at sælge løsninger - dog også med løsningen til moderkoncernen.
Blandt de mere kuriøse selskaber i AM Production er selskabet AM:3D, der med et verdenspatent udvikler tredimensional lyd. Blandt kunderne er Terma, som sælger lydsystemet til jagerfly. Det nordjyske lydsystem findes i simulatorerne til fremtidens jagerfly, Joint Strike Fighter. Systemet sikrer bl.a., at piloten kan høre, hvorfra missilerne kommer.
AM Production samler desuden alle kompetencer i koncernen om it og teknik. Teknologiselskabet har en lille gruppe, Avit, som sætter radioer op alle steder i verden.
Boks:
Tjekliste til it-indkøb: Vær kritisk over for leverandører
Med næsten seks års erfaring som it-projektleder og fire år på bagen som it-koncernchef i mediekoncernen Nordjyske har Henrik Bøjer Jensen en solid mening om, hvad man skal passe på ved indkøb af virksomhedssystemer - business solutions (ERP).
- Der er en masse ting, som er "need to have" og "nice to have". Men problemet er, at mange ikke kan skelne mellem vigtigt og ikke-vigtigt. Derfor skal man starte med at spørge sin egen organisation, hvad den har behov for. Her skal man have primære personer med, som forstår forretningsgangen. Hos os finder vi gerne en visionær type, eksempelvis i økonomiafdelingen, og sætter ham sammen med teknologisk kompetence, typisk en projektleder fra it. Så brainstormer de om, hvad der er teknisk muligt, og hvad de gerne vil have.
- Der er en uskreven 80/20-regel om, at for 20 procent af økonomien kan vi få løst 80 procent af opgaven. Det skal man erkende - ellers ender det med, at man bruger helt uforholdsmæssigt mange penge for at få løst de sidste 20 procent. Ofte er sådanne mangler bedre tjent med at finde deres løsning i ændrede arbejdsgange eller manuel behandling.
- I Nordjyske starter vi internt med at tale økonomi og funktionalitet. Lader de kommende brugere teste systemet. De skal have et medejerskab af beslutningen - ellers kommer nye systemer og arbejdsgange aldrig til at fungere. Tit er det jo os i it, som går ind og styrer processen, fordi vor virksomhed er så kompleks, at andre ikke har mulighed for se sammenhængen på tværs af afdelingerne. Vi forsøger her at have katalysatorens rolle - ikke den dominerende.
Noget it er i dag blevet betydeligt mere tilgængeligt end tidligere. Meget kan købes, som man køber ind i Bilka. Det gælder computere, printere og nogle servere. Det er nemt, og det virker. Men når vi taler om systemer og integration, så bliver det straks meget vanskeligere. Udfordringen i it i dag er netop at integrere systemer, så forretningen bliver effektiv. Den stigende konkurrence og de øgede krav fra både vore egne medarbejdere og kunder kræver til stadighed en betydelig udvikling af it. Det kræver omfattende systemindsigt, siger it-koncernchef Henrik Bøjer Jensen, AM Production A/S.
Inden man vælger leverandør, er referencebesøg en god og sikker måde til at give sikkerhed.
I øvrigt skal man ifølge Henrik Bøjer Jensen stille præcise krav til sine leverandører og luge de dårlige ud i en fart. hilbert