Samarbejd over netværket

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. december 2003.


Chat er ved at vinde frem i forretningssammenhæng - teknologien bidrager med telefonens umiddelbarhed, sammen med e-postens tålmodighed. Samtidig er dokumentdeling ved at blive aktuelt.

Der er beskeder, som er for små til en e-post, og som kræver et umiddelbart svar. Traditionelt klares denne type af kommunikation ved hjælp af telefonen, eller ved simpelthen at stikke hovedet ind på kontoret hos den relevante person. Bruger man alligevel e-post, ender kommunikationen normalt som en lang tekststreng i emne-feltet.
Derfor er den professionelle chat, ved at dukke op som et supplement til de traditionelle kommunikationsformer. Og virtuelle møder baseret på chat-funktioner med applikationsdeling er i kraftig fremgang i dagens rejseforskrækkede verden.

Skal være del af sikkerhedsstrategi
Men teknologien er ikke uden problemer. Gartner Group advarer i en rapport om professionel anvendelse af chat-teknologi, at det oprindelig er designet til private brugere.
Ydelser fra leverandører som Microsoft og AOL indeholder kryptering og logning af beskederne, men de er uden central styring. Dermed er der ingen sikkerhed for, at disse funktioner altid er slået til.
Det betyder, at forretningshemmeligheder kan sive ud af virksomheden på denne vis. Dertil er den juridiske situation i forbindelse med chat en gråzone, idet konversationen er realtid og derfor kan sammenlignes med en telefonsamtale. Men der er ingen mulighed for digital signatur på de offentlige chattjenester.
Det betyder, at man ikke kan være sikker på modparternes identitet, hvorfor man kan risikere at foretage aftaler, som muligvis ikke er bindende med personer, hvis identitet man ikke er 100 procent sikker på. Derfor er det nødvendigt at kunne dokumentere hele konversationen, og at virksomhedens politik tager hensyn til chat.
På denne baggrund anbefaler Gartner, at al brug af professionel chat bliver planlagt som en del af en virksomheds it-strategi. Analyse-virksomheden forventer, at 70 procent af alle virksomheder vil bruge professionel chat i 2003.

Dokument-deling
I de seneste versioner af Microsofts serversoftware er der kommet funtioner til dokumentdeling. Disse funktioner bygger på den WebDAV-teknologi, som Microsoft har haft længe. WebDAV står for Web-based Distributed Authoring and Versioning og er et sæt udvidelser til HTML-protokollen, der giver mulighed for at arkivere og håndtere dokumenter.
Også Adobe markedsfører WebDAV-funktioner meget kraftigt i deres nyeste suite af kreative programmer.
Den gamle mester i dokumentdeling Lotus har med Notes version 6,5 integreret chat og portalfunktioner. Derved kan disse funktioner styres centralt.

Boks:
Chat er gammel nyhed
Unix' systemkommando write har været en fast bestanddel af Unix siden 70'erne, hvor netværk dukkede op i Unix. Dengang brugte man almindelige modemmer til at binde systemerne sammen med. Det betød igen, at telefonlinierne ikke kunne bruges til almindelig taletrafik. Derfor dukkede programmet write op, hvor to brugere kunne skrive til hinanden.
I begyndelsen af 90'erne dukkede der talrige BBS'er op, idet blandt andet American Online, og CompuServe havde deres start her. Tegnbaserede chatprogrammer var en del af ydelserne, da man jo igen blokerede ens telefonlinie.
Men det var først med det israelske softwarehus Mirablis og deres ICQ-chatprogram, at konceptet for alvor blev et massefænomen i slutningen af 1996. Siden blev ICQ købt af American Online, der idag konkurrerer ihærdigt med Microsoft om de private amerikanske chat-kunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere