Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. december 2003.
Med lanceringen af forbrugerelektronik-produkter og trådløst netværk har pc-producenten Amitech i år lagt grunden til nye forretningsområder.
amitech
Den største danske pc-producent, Amitech, er med fuld fart på vej mod at indtage et nyt marked: Det intelligente hjem.
Virksomheden anser i dag konvergensen mellem hi-fi og pc'er som det største vækstområde.
Amitech har allerede sendt en række hi-fi-produkter på gaden. Det gælder blandt andet en DVD-afspiller, der kan håndtere både DivX- og Xvid-formaterne samt en komplet surround sound hjemmebiograf, men det kommende år vil byde på en regn af nye produkter.
Centralt i Amitechs vision for de kommende produkter står en ambition om, at danske hjem skal have trådløse netværk. De nye forbrugerprodukter vil således basere sig på trådløs adgang til nettet og være indbyrdes forbundne via trådløs teknologi.
Amitech vil blandt andet introducere en række produkter, der skal gøre det muligt at hente DVD-film fra pc'en til visning på tv'et via fjernbetjeningen eller lytte til musik hentet på nettet alle steder i hjemmet.
I år har Amitech også oprustet på erhvervsmarkedet blandt andet med lanceringen af en tynd klient til Citrix-installationer samt stationære og bærbare pc'er baseret på 64-bit chip fra AMD.
2003 har været et år, hvor Amitech har måttet notere en halvering i overskuddet i forhold til sidste år. Men overskuddet blev alligevel på 3,4 millioner kroner.
Biledtekst:
Centralt i Amitechs vision for de kommende produkter er en ambition om, at danske hjem skal have trådløse netværk. Fotos: Amitech