Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. december 2003.
De gamle banker har taget netbankerne til sig i et så solidt favntag, at de alle i dag tilbyder selvbetjening over nettet. Kunderne har med begejstring grebet bankernes Netto-koncept, mens de fleste netbankpionerer er væk.
Dotcom-tidens eufori med netbanker er død. Det er kun få år siden, internetbankerne blev udråbt som fremtiden i cyberspace, og de gamle banker med murstensfilialer på gaden fik det røde kort.
Men de findes stadigvæk. Og der er efterhånden ikke en bank her i landet, som ikke tilbyder kunderne selvbetjening af deres konti over nettet. De gamle murstensbanker har taget netbankerne til sig i et favntag så begejstret og knusende, at fænomenet netbanking som en særlig konkurrencefordel i det enkelte pengeinstitut er fuldstændig forsvundet.
De eksisterer nu som bankernes Netto-butikker med selvbetjening på alle hylder og skrabet service med sparede gebyrer og bedre renter som gevinsten. For kunderne er det blevet en selvfølgelighed at kunne gå i banken på nettet.
Ernst & Young har ifølge Økonomiguiden (www.flere-penge.dk) listet de fire største netbanker herhjemme til at være Danske Bank, Nordea, Jyske Bank og NEXTbank (Lån & Spar Bank).
Rene netbanker
Der er endnu få banker, der markedsfører sig udelukkende som internetbank. Den svenske SkandiaBanken (www.skandiabanken.dk) har i efteråret brændt en stor annoncekampagne af i danske aviser som "Danmarks største internetbank". Annoncerne har kørt over læsten "Syv frække spørgsmål til din bankrådgiver", "Kan du tilbyde mig en lønkonto til 1,65 % p.a.?" og "Kan du tilbyde mig oprettelse af lån uden gebyrer?" - underforstået at det kan de i SkandiaBanken.
Den startede i Danmark med købet af en af de oprindelige netbanker, Din Bank, i 2001. SkandiaBanken A/S er i øvrigt ejet af den svenske finanskoncern Skandia, en af Nordens største kapitalforvaltere.
Magasinet Penge & Privatøkonomi har i dets årlige undersøgelse af danske banker kåret Basisbank til Danmarks billigste bank - en af de oprindelige pionerer i internetbankernes barndom i 2000 med 35 millioner i venturepenge i bagagen fra Bankinvest. Siden har Basisbank ført en omtumlet tilværelse, og forretningen er blevet lagt om flere gange.
Euforien er afblomstret
www.flere-penge.dk citerer forbrugerportalen www.mybanker.dk for, "at de suverænt bedste banker på en almindelig lønkonto er Basisbank, SkandiaBanken og Nykredit Bank - alle rene netbanker". Hvis man selv tjekker top 10-listen, er vinderen dog ingen af de tre såkaldte netbanker, men Sparekassen Vestsalling med 2,25 procent i rente på en lønkonto.
- Euforien i aktiemarkederne for netbanker er afblomstret. Det er nemt at efterligne hinandens finansielle tjenester i bankerne. Man kan ikke patentere sine løsninger. I dag er en netbank bare noget, alle banker skal have, og når alle har det, så er det ikke længere en konkurrencefordel, siger bankanalytiker Kim Bergøe, WEST LB i London.
Han har fulgt de danske banker i mange år og er en af de få virkelig netbank-uvildige analytikere, da WEST LB ikke har netbank.
- Man må nok erkende at vi alle undervurderede de gamle banker i sin tid med dommedagsprofetier om, at nu blev de gamle kørt over af de nye fremstormende netbanker. Det gik lige omvendt. De var ikke de første med netbanker, men de er der alle sammen i dag. Deres planlægning og klargøring til at gå ind på netbanking var professionel. De vidste præcis, hvad de gjorde, og hvornår de skulle rykke, siger han.
Loyale bankkunder
Basisbank og de andre oprindelige netbanker blev ifølge Kim Bergøe overrasket af mange kunder, som kun gik ind og rev deres billige produkter ned fra hylderne. Hvorefter de igen skiftede, når der dukkede et bedre tilbud op. De ville være med på det første.
- Ellers er bankkunder meget loyale. De prioriterer tillid højt, og de fleste bliver hos deres bank og tager bankens netbank i brug.
Kim Bergøe er ikke i tvivl om, at de etablerede banker er gået så stærkt ind i netbanker for at spare omkostninger ved at lade kunderne betjene sig selv på deres kontobevægelser. Det frigør personalet til at sælge produkter som opsparing og boligfinansiering, der giver banken en langt bedre indtjening.
- Det er svært at måle, om de såkaldt rene internetbanker som SkandiaBanken i Danmark tjener penge. De er en del af Skandia-koncernen, og det er uigennemsigtigt, om de betaler alle omkostninger fuldt ud i forbindelse med den danske forretning, siger bankanalytiker Kim Bergøe, WEST LB.
Euforien over dotcom-tidens rene netbanker er for længst forbi. Alle de store etablerede banker tilbyder i dag internetbank, og derfor er fænomenet ikke længere et konkurrence-parameter for bankerne. Foto: Henrik Frydkjær