Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. november 2003.
Bankerne og realkreditselskaberne vågnede op til en kundestorm, da de nye afdragsfri huslån blev sluppet fri for godt en måned siden. Presset fra kunderne fik både
telefoner og hjemmesider til at gløde
Afdragsfri lån
Der gik ketchup i pauselånene. Husejere har i de sidste uger stormet bankerne og realkreditselskaberne i et omfang som få havde forventet. Med lav rente, stor omtale i aviser og tv sammen med en massiv annoncering i medierne er de nye afdragsfri lån slået igennem i hvad branchen kalder en ketchup-effekt. Da først låget røg af flasken den 1. oktober væltede kunderne ind og trak hinanden med. Rigtig mange har tilsyneladende grebet chancen for at få luft i økonomien for at kunne skrue op for forbruget med op til 10 års pause med at betale afdrag og kun skulle betale renter på huset.
Det er kun godt en måned siden de nye afdragsfri huslån blev indført, og allerede nu er der givet lånetilbud for over 25 milliarder kroner. Det har givet ekstrem travlhed hos realkreditten. Telefonerne har kimet med spørgsmål og bestillinger fra kunderne om beregninger og lånetilbud. Mange er også selv gået ind på bankernes og realkreditselskabernes hjemmesider for at beregne besparelsen ved at give afdragene en pause.
Konverteringsberedskab
Den for tiden lave rente har også fået bankerne til at gå ind i konkurrencen med realkreditselskaberne og tilbyde afdragsfri banklån i huset kombineret med lønkonto og kundens andre konti samlet på én konto. Det har givet ekstra fart på husejernes appetit på lån med afdragsfrihed. For realkreditselskaber, som er ejet af bankerne - eller også selv driver bankforretning - har de afdragsfri lån således også kunnet give intern konkurrence i samme finanshus.
Kundernes interesse for de nye afdragsfri lån har været omkring halvdelen af alle ansøgningerne om lån. Størst indtil nu blandt selskaberne har været Realkredit Danmark, som har stået for over halvdelen af de udsendte lånetilbud på over 25 milliarder i afdragsfri lån.
- Vi trak flere mennesker ind til at behandle henvendelserne. Vi havde allerede etableret et konverteringsberedskab fra de store låneomlægningerne i sommer, da renten sprang frem og tilbage i månederne maj og juni. Så vi var forberedt og trak på vort beredskab, siger underdirektør Henrik Olsen, Danske Bank.
Han er chef for Danske Bank-koncernens kundebetjeningscenter med 550 medarbejdere, som håndterer 40.000 henvendelser om dagen på telefon og nettet fra bankens 2,5 millioner kunder i BG Bank, Realkredit Danmark og Danske Bank. Call centret har åbent 24 timer i døgnet året rundt.
- Vi er gearet til at kunne klare store og svingende belastninger. Konkret med de afdragsfri lån øgede vi bemandingen til det dobbelte, fra en snes til 40 mand med særlig kompetence til de rådgivende samtaler, som kunderne havde brug for, siger Henrik Olsen.
Beregningsmodul var klar
- Allerede i september, næsten en måned før politikerne slap de afdragsfri lån løs, var der lagt et beregningsmodul ud på Realkredit Danmarks hjemmeside. Det fik kunderne til selv at gå ind og regne på forskellen mellem almindelige realkreditlån og Flexlån med eller uden afdragsfrihed. Det gjorde klart kunderne bedre informerede, når vi så fik dem på telefonen, fortæller Henrik Olsen.
Da starten gik den 1. oktober var der lagt en automatisk besked ind på telefonen 70151516, hvor kunderne med "tast 1" blev sendt videre til specialgruppen i call centret med de afdragsfri-lånerådgivere.
Hos Nykredit og BRF Kredit anvendte man lignende beregningsmoduler på hjemmesiderne og call centre. Totalkredit kom først med afdragsfri lån i november.
billedtekst:
- Allerede i september, næsten en måned før politikerne slap de afdragsfri lån løs, var der lagt et beregningsmodul ud på Realkredit Danmarks hjemmeside. Det fik kunderne til selv
at gå ind og regne på forskellen mellem almindelige realkreditlån og Flexlån med eller uden afdragsfrihed, fortæller Henrik Olsen, underdirektør i Danske Bank.Foto: Torben Klint
Fakta:
Boligkannibaler
Selvom de er i familie med hinanden og har samme ejer, bliver der ikke givet ved dørene i Danske Bank, BG Bank og Realkredit Danmark. Der kæmpes om kunderne, og de erobres fra hinanden, det viser det seneste regnskab. Jyllands-Posten skrev i slutningen af oktober, at Danske Bank og BG Bank i de sidste tre måneder har snuppet lån for 750 millioner kroner fra deres eget realkreditselskab gennem en kraftig satsning på boligfinansiering.