Den lokale forsikring topper

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. november 2003.


Sønderjysk Forsikring har hjemmeside, e-mail, anmeldelse af skader og snart også salg af forsikringer via nettet. It skal man have, men ikke for at rationalisere, tværtimod. De ansatte
tjener pengene ved at tale med kunderne på et højt personligt og lokalt serviceniveau.

Af Poul Hilbert
p.hilbert@computerworld.dk

Der er langt mellem de lokale, hyggelige banker og forsikringsselskaber. Mange ser små ud og har stokroser langs facaden, men de fleste er blot kamuflerede små. Bag facaden ejes de eller er tilknyttet en stor og landsdækkende finans- og forsikringskoncern.
Men der findes heldigvis undtagelser. Den ægte vare ligger i Sønderjylland og hedder Sønderjysk Forsikring.
Der er taget det mest moderne it i brug i forretningen, interaktiv hjemmeside med anmeldelse af forsikringsskader, og forsikringer kan fra slutningen af året tegnes på nettet. Men det er ikke det væsentlige for forretningen, it skal bare være der. Det er den personlige betjening af kunderne, som tæller. Ikke i overfladisk stil, men den ægte personlige betjening, hvor kunderne som enkeltindivider får den service og respekt, som de fortjener.
Der er mange vandrehistorier om servicen. De bekræftes ikke hos Sønderjysk Forsikring med andet end et smil. Men da kilderne er kunderne selv, er de næppe den rene fantasi. Eksempelvis historien om landmanden ude vestpå, hvis gård brændte. Han havde endnu ikke fået sagt farvel til de frivillige brandfolk og ringet til forsikringen, før taksator fra Sønderjysk Forsikring stod på gården og sagde goddag. Han havde hørt om branden, tjekkede straks, om det var en kunde og startede bilen.
Sønderjysk Forsikring tegner forsikringer til private, landbrug og erhvervsvirksomheder. Men kun i Sønderjylland. Der ligger et Danmarkskort på hjemmesiden www.soenderjysk.dk, hvor området er markeret med grønt. Er man i tvivl, indtastes postnummeret for at tjekke, om forsikringerne hører hjemme hos selskabet. Bor man udensogns, kommer beskeden: Vi må desværre beklage, men det postnummer, som du har indtastet, ligger uden for vort tegningsområde. Det betyder, at vi ikke kan tilbyde dig forsikringer, men vi kan dog henvise til nedennævnte lokale forsikringsselskaber, der ligesom os er lokale alternativer til markedets store forsikringsudbydere - og så listes selskaberne.

En tand mere
- Vi har nok gjort mere for at gøre det koncept rendyrket, det at være det lokale forsikringsselskab. Vi kender hinanden, og vi gør meget ud af den personlige betjening af kunderne internt hos vore medarbejdere. Vi er opmærksomme på det, og vi belønner vore medarbejdere for at give den service, siger økonomichef Jens Harck, Sønderjysk Forsikring.
Han kalder den personlige betjening for en nøgledel af selskabets forretningsstrategi. Lige så klar er han om, hvorfor selskabet ikke vil vokse og være landsdækkende som de fleste andre forsikringsselskaber.
- Det vil jo bare gøre os til en miniudgave af Tryg, siger han.
Økonomisk har forretningsstrategien - om at være lokal, med it (som alle de andre) og med en høj personlig betjening at være sønderjydernes foretrukne forsikringsselskab - vist sig at ramme plet. For første halvår 2003 har der været en øget kundetilgang med 20 procents stigning på præmieindtægter og en lavere skadesprocent end forventet (65,5 procent). Det gør, at Sønderjysk Forsikring regner med præmieindtægter på 127 millioner kroner og et overskud på 15 millioner for hele året 2003 i nettoresultat efter skat, selskabets hidtil bedste resultat i de sidste fem år.
- Vi dækker det gamle Sønderjyllands Amt i et samarbejde med 30 afdelinger i lokale pengeinstitutter. Vi åbner snart i Haderslev, hvor vi fusionerer med Forsikringsselskabet Sønderjylland Øst G/S. Vi venter bare på godkendelsen den 11. december fra Finanstilsynet.
Det regionale nærområde betyder, at det er egne taksatorer, som rykker ud til kunderne ved skader. Køber en sønderjyde sommerhus på Sjælland, så klarer vi nok det med en forsikring, som Jens Harck siger. Men flytter han til København eller Århus som studerende, så må man finde et andet forsikringsselskab.
- Vi er ved at ændre vore produkter til private, så de kan tegne forsikringer på nettet. De kan også allerede anmelde skader på nettet. Men vi håber ikke, de bliver for glade for at tegne forsikringer over nettet. Vi vil gerne tale med dem.
Det er ikke for at få en rationaliseringsgevinst, at der er en hjemmeside, og nettet kan bruges til at tegne forsikringer og anmelde skader.
- Det gør vi kun for at give kunderne muligheden. Det er en service, blot endnu en kanal for at øge vor tilgængelighed til kunderne.

Billedtekst:
Økonomichef Jens Harck står fast på, at Sønderjysk Forsikring ikke vil vokse og være landsdækkende. Foto: Find Clausen

Boks:
Vision og mission
Sønderjysk Forsikring G/S er et lokalt forsikringsselskab med hjemsted i Sønderborg og over 100 års levering af forsikringsydelser til kunder inden for privat, landbrug og erhverv. I begyndelsen var det alene for kunder på Als og hed derfor Alsisk Forsikring. Siden blev markedsområdet udvidet til hele Sønderjylland og skiftede navn til Sønderjysk Forsikring G/S. Målet er at fungere som ‘hele familien Sønderjyllands' sikkerhedsnet.
"Uanset om du er privatkunde, erhvervs- eller landbrugskunde skal du med andre ord opleve, at det er noget særligt at være forsikret hos os. Derfor har vi formuleret det, som vi kalder ‘Vor særprægede kompetence' som udtryk for de krav, vi har til os selv, og som du som kunde gerne må holde os op på! Den særprægede kompetence er din garanti for, at vi gør vores yderste i samarbejdet med dig."
Den særprægede kompetence kan læses i sin helhed på hjemmesiden www.soenderjysk.dk.

Boks:
Sønderjysk Forsikring G/S (mio. kr.)
2002 2001 2000 1999 1998
Præmieindt. brutto 110 93 81 73 63
Erstatning brutto 81 59 82 138 46
Nettores. ef. skat 1 10 -4 -44 3
(NB: Orkan i 1999)

Sønderjysk Forsikring G/S har 50 medarbejdere, hovedkontor i Sønderborg og samarbejder med de over 30 filialer i Tønder Bank, Broager Sparekasse, Løgumkloster Sparekasse, Ravsted Sparekasse, Bredebro Sparekasse og Kreditbanken.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere