TOPNYHED:Nu er leverandøren af Danmarks nye NemKonto til 384 millioner kroner fundet - KMD ryger ud

ERP-firmaer slås om en bid af kagen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.


Der er atter ved at komme gang i markedet for ERP-systemer, men kampen om markedsandele er hård, fordi markedet ikke vokser.

ERP-markedet lider stadig, selvom der begynder sig at vise sig tegn i sol og måne på, at flere virksomheder atter ser på nye ERP-systemer.
- Markedet er ikke blevet større, og der er ikke udsigt til, at det bliver det på kort sigt. Jeg ser ikke umiddelbart et stigende marked i 2004, siger administrerende direktør Henrik Rasmussen, SAP, og tilføjer:
- De, der gør en forskel, er dem, som formår at tage markedsandele. Det er stadig den samme eller måske oven i købet en mindre kage, vi skal dele, og de, der formår at sætte sig på en større del af den kage, har en fornuftig vækst. De, der ikke gør det, får derimod hårde tider.
Oracles salgsdirektør for ERP-systemet E-Business Suite, Steffen Meyer, giver Henrik Rasmussen ret og siger:
- Det, vi ser, er øget fokus på udbygning af eksisterende systemer. Før var det sådan, at ny teknologi kunne være årsag til, at man skiftede ERP-system. Det er slet ikke tilfældet mere. Vi er ikke ude for mange totale udskiftninger.
Afmatning på mellemmarkedet
ERP-eksperten Herbert Nathan fra konsulentfirmaet HerbertNathan & Co. er ikke helt enig i disse vurderinger:
- Blandt kunderne ser jeg fornyet interesse for ERP-systemer. Der har ikke været solgt meget ERP de seneste par år. Men der kommer stadig nye kundemuligheder, siger han.
Henrik Rasmussen peger på de leverandører, der går efter den mellemste del af markedet. Virksomhederne i dette markedssegment har haft det svært.
Problemet er, at kunderne stiller krav om, at systemerne skal have effekt på bundlinien i løbet af meget kort tid. Henrik Rasmussen vurderer, at det har resulteret i, at virksomhederne har ræsonneret, at de nok kan leve et par år til med de systemer, de har i forvejen.
SAP oplever selv afmatningen på mellemmarkedet, erkender Henrik Rasmussen.

Krise for de små systemer
Men mellemmarkedet er ifølge Henrik Rasmussen ikke det hårdest ramte. I det laveste segment af ERP-markedet kradser krisen for alvor, mener han.
- Nogle virksomheder kan klare sig med for eksempel Navision-licenser fra 1997. Så længe de kan det, er der ikke den store motivation for at gøre noget.
Herbert Nathan kommenterer:
- SAP's vurdering er ikke nødvendigvis udtryk for, at der ikke sker noget i de markedssegmenter, men kan lige så godt betyde, at SAP endnu ikke er positioneret der. Han tilføjer:
- Der skrives ikke kontrakter hver uge, men der er større aktivitet på markedet. I øvrigt er jeg i virkeligheden mest overrasket over, at der fortsat sker så meget hos de store kunder, men det viser blandt andet, at der tages nye ERP-komponenter i brug. Der sælges fortsat delkomponenter. HR er et godt eksempel på et område, som ikke er særligt godt understøttet, og der sælges mange andre nye delmoduler.

Nye store kunder
SAP klarer sig rigtigt godt i den tunge del af markedet og har fået en række nye kunder.
Henrik Rasmussen siger, at det også er udtryk for en konsolidering af de store virksomheders ERP-systemer.
SAP's bud på den lave del af markedet, BusinessOne, har i dag omkring ti forhandlere og mellem 30 og 40 kunder.
- Men hvis jeg skal være helt ærlig, så havde jeg troet, at det ville gå hurtigere, siger Henrik Rasmussen.
- Virksomhederne stiller i dag større krav til systemerne. De spørger: ‘Hvad kan systemet gøre for mig'. Det har ikke været så udtalt tidligere. Der er langt større vægt på forbedret serviceniveau, afkast af investeringen og optimering af processer, siger Steffen Meyer.

Mindre væg til væg ERP
Bo Lykkegaard, der er markedsanalytiker hos IDC Nordic, siger:
- Udviklingen inden for ERP-produkterne går i retning af, at middleware bliver mere vigtigt, så man kan bygge applikationer på tværs af forskellige leverandørers produkter. Det er slut med væg til væg salg, vurderer han.
Han tilføjer, at ERP-leverandørerne i stigende grad anvender salami-metoden, hvor de satser på at få skiver af en installation. De leverer i stigende omfang software-moduler, som man kan sætte taktisk ind i andre leverandørers installationer.

Branchesystemer
Herbert Nathan peger på, at der de næste par år vil ske en udvikling inden for brancherettede ERP-løsninger.
Som eksempel nævner han den finansielle sektor, der er et eksempel på en branche med relativt lav penetration af ERP.
- Leverandørerne vil i stigende grad udvikle standardsystemer, der kræver få tilretninger til forskellige brancher. Dermed bevæger de sig ind på nye markeder, siger han.
Portaler er også et område, hvor der investeres kraftigt, fordi leverandørerne gerne vil eje den primære indgang til systemerne.

Et bilmarked
IDC Nordic skønner, at der kun vil eksistere ti profitable ERP-leverandører på verdensplan i løbet af få år. Og Bo Lykkegaard sammenligner derfor ERP-markedet med markedet for personbiler, hvor der også er sket en enorm konsolidering.
Om konsolideringen på markedet siger Herbert Nathan:
- Ingen ved i dag, hvordan den føljeton ender. Både fusionen mellem Baan og SSA, mellem PeopleSoft og J.D. Edwards og også Damgaard og Navision er eksempler. Jeg venter på det næste, der sker, uden at vide, hvad det kan være.
- Vi vil formodentlig se tre-fire leverandører, der leverer de brede ERP-platforme. Hvis ikke de resterende leverandører formår at fokusere på specielle nicher, vil de forsvinde fra landkortet. Det gælder især leverandørerne i mellemmarkedet. Der er stadig plads til dem, men det kræver en fokusering, vurderer Steffen Meyer.
Han føjer til, at ERP-produkterne i stigende grad bliver til hyldevarer:
- Kunderne spørger i dag ikke til de basale ERP-funktioner. De forventes at være der, så det er nogle helt andre adfærdsmønstre, vi ser i købsprocessen, og det skal vi som leverandører også lære. Det er også derfor, man i stigende grad ser partnermodeller, hvor der er betydeligt større samarbejde mellem partnere og leverandører, end det har været tilfældet tidligere, siger han.

Billedtekster:
Herbert Nathan, HerbertNathan & Co:
- Der er stadig en tendens til, at systemerne bliver
bredere og bredere, hvor de burde blive dybere.

Henrik Rasmussen, SAP:
- Der ikke nogen markedsrettede krav, som tvinger virksomhederne til at gøre noget ved ERP lige nu.

Bokse:
Der konsolideres
Konsolideringsbølgen på ERP-markedet ruller for alvor i år. Ejerkredsen bag SSA har købt Baan, PeopleSoft har købt J.D. Edwards, og Oracle forsøger stadig at købe både PeopleSoft og J.D. Edwards.

De tunge sælger bedst
Der er mest gang i salget af de tunge ERP-systemer. Både SAP og Oracle har fået en del nye store og markante kunder i år. Derimod ser det værre ud for mellemmarkedet.

Til siden hører deltabel over de største erp-leverandører.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere