Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.
A.P. Møller-koncernens mantra om rettidig omhu er også blevet nøgleord i nedturen for it-virksomhederne. De danske topledere håber stadig på en generel markedsvækst, men erkender, at deres største udfordring fremover bliver at tilpasse sig markedet med rette fokus og strategi.
Hvis nogen skulle være i tvivl, så er det dokumenteret klokkeklart i Deloitte & Touche IT-Vækstbarometer 2003: Det er benhårdt at være it-virksomhed, og livet er mindst lige så barskt for medarbejderne og de administrerende direktører i branchen.
Mens den danske it-branche op gennem 90'erne mere eller mindre kunne læne sig tilbage og lade sig suge med i slipstrømmen fra den nationale og internationale markeds- og salgsvækst, så er udsigten nu op ad bakke i modvind. Det er en direkte effekt af den globale økonomiske nedtur, som rammer den danske it-branche med mange, små it-virksomheder.
Drøje hug
Det burde it-virksomhederne ikke have været i tvivl om med de sidste tre års generelle økonomiske afmatning. Men nogen har haft svært ved at erkende det og tage affære. Det har givet drøje hug.
Næste syv ud af ti danske it-topchefer (66 procent) erkender i årets IT-Vækstbarometer, at afmatningen og faldende efterspørgsel hidtil har haft den største negative betydning for it-virksomhederne.
Men ikke alle reagerede sent. Som den største positive betydning for it-branchen siger hver fjerde virksomhed (27 procent) i undersøgelsen, at det har været at ‘tilpasse sig markedet med rette fokus og strategi'. Det er måske en statistisk tilfældighed, men det er også hver fjerde it-virksomhed, som øger omsætningen og/eller indtjeningen med over 25 procent om året.
Det ser ifølge Deloitte & Touche-undersøgelsen ud til, at it-virksomhederne har taget ved lære af de sidste års skrammer og nedtur. Hver femte virksomhed (22 procent) siger, at en tilpasning til markedet med rette fokus og strategi vil være topprioriteret fremover. Det er en fremgang fra 17 procent i 2002-undersøgelsen.
Hver fjerde (28 procent) tror - eller håber - dog stadig, at det er den generelle markedsvækst, der vil få størst positiv effekt for virksomheden fremover. Der er her tale om en tilbagegang i forhold til 2002-undersøgelsen, hvor hver tredje (35 procent) virksomhed håbede at blive trukket i gang af en generel markedsvækst.
Her viste det sig, at mange blev skuffede, og tilbagegangen kan derfor være udtryk for et realistisk syn på den foranderlige markedssituation. For selvom der tales meget om et kommende økonomisk opsving, og alle håber, at nu er bunden nået, så ved topcheferne godt, at der ikke er vækst lige om hjørnet.
Næsten halvdelen (46 procent) af it-virksomhederne siger, at det er branchens afmatning og faldende efterspørgsel, der vil have den største negative betydning fremover. Kun hver tiende (ti procent) nævner konkurrencen som det største problem - naturligt nok i et faldende marked, hvor problemerne er af endnu mere fundamental karakter.
Topcheferne tager fat
Ingen kan sige, hvornår det økonomiske opsving kommer. Men selv hvis det dukkede op i morgen - hvad intet tyder på, tværtimod - så har nedturen varet så længe og været så dyb, at det kan tage et par år, før støvet lægger sig.
Derfor giver det god mening at rette ind nu og få trimmet it-virksomhederne med reorganisering, fokusering, nedskæringer, fyringer og alliancer. Mantraet er i managementsprog at ‘tilpasse sig markedet med rette fokus og strategi'. Kort sagt, der er dømt A.P. Møller'sk rettidig omhu i it-branchen.
Topcheferne er tilsyneladende indstillet på at tage fat. Direkte adspurgt i Deloitte &
Touche-undersøgelsen 2003 siger de, at deres egen største ledelsesmæssige udfordring fremover bliver at tilpasse sig markedet med rette fokus og strategi. Det har mere end hver fjerde (28 procent) administrerende direktør i it-virksomhederne som topprioritet. Det er en stigning fra 23 procent i 2002.
Beslutsomheden og handlekraften er kommet på bordet i direktionen. Den største udfordring fremover er ifølge hver femte (21 procent) topchef i 2003-undersøgelsen at styre og skabe vækst eller indtjening. En stigning fra 16 procent i sidste års undersøgelse. Det er fremover stadig en udfordring for topcheferne at tiltrække og fastholde medarbejdere. Men udfordringen er i år rykket ned på tredjepladsen (16 procent) fra andenpladsen i 2002 blandt chefernes største udfordringer. En naturlig konsekvens i en nedgangstid, hvor topchefen bruger flest kræfter på at få rettet virksomheden op og fremad.
boks: Der sadles om
- Der er mange andre elementer i en tilpasning af virksomheden end blot at fyre medarbejdere. Vi ser mange reorganisere, fokusere aktiviteter, indgå alliancer eller outsource, siger Kim Gerner, partner og leder af Deloitte & Touche Videncenter IT, Tele og Medier.
- Virksomhederne er i en oprydningsfase. Der skæres til og tilpasses. Noget må væk, andet skal til, og der fokuseres populært sagt på at have de rette produkter og ydelser på hylderne.
I starten af nedturen troede nogle af de danske it-virksomheder ikke på, at det ville vare ved. Deloitte & Touches IT-Væstbarometer har vist, at de var afventende efter en lang periode, hvor det bare gik fremad. Men nu er det meget tydeligt, at virksomhederne gør alt for at tilpasse sig situationen. Selvfølgelig er de stadig påvirket af et surt marked, men nu gør de med fuld styrke, hvad de evner.
- Virksomhederne er i fuld gang med at sadle om. I øjeblikket er markedet for nedadgående, ingen ved, hvornår det vender, og derfor strammes livremmen - meget fornuftigt - ind, siger Kim Gerner.
boks: Temperaturen på it-branchen
Deloitte & Touche IT-Vækstbarometer 2003 har taget temperaturen på den danske it-branche ved at interviewe 261 administrerende direktører - en repræsentativ undersøgelse af den danske it-branche.
boks: Nedturen får skylden
Generelt faldende efterspørgsel er den største enkeltstående negative faktor for samtlige it-virksomheder i de seneste par år. Det siger 66 procent af toplederne. Hos de langsomste it-virksomheder giver 85 procent af toplederne den økonomiske nedtur skylden, mens kun 53 procent af de dygtigste it-virksomheder lister det generelle fald i efterspørgsel som den største negative enkeltfaktor.