Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. juni 2003.
På onsdag har Skatteministeriet premiere på dets nye webløsning. Et fornuftigt kompromis i en forandringens tid, mener it-chefen.
digital forvaltning
Skatteministeriets it-chef, Lennart Nilsson, valgte ikke selv tidspunktet for indførelse af en ny webløsning. Det huede ham ikke. Rækkefølgen i forhold til den øvrige it-fornyelse var forkert. Men politisk og forvaltningsmæssigt var der krav om at kommunikere bedre med offentligheden på hjemmesiden. Og teknik måtte ikke blokere for budskaber og kommunikation.
Til gengæld valgte han løsningen - en open source model, som er billig, lever op til tidens trend om åbenhed mod grænseflader og giver frihed og fleksibilitet i fremtidige valg.
- Vi så på, hvor vi fik den største grad af åbenhed og uafhængighed med færrest mulige kontraktlige bindinger til producenter og leverandører. Derudover var økonomien en medvirkende faktor. Det er helt klart mit skøn, at vi har fået en meget billig løsning, siger Lennart Nilsson.
Vadested
Skatteministeriet var i samme situation som mange andre i den offentlige forvaltning. Ønsker og krav i forhold til indførelse af digital forvaltning skulle balancere med eksisterende systemer, den økonomiske virkelighed og pilotprojektet FESD, der stræber efter at finde et fælles offentligt sags- og dokumenthåndteringssystem (ESDH).
Som udgangspunkt havde man dele af et ESDH-system, ScanJours SJ-intranet. Man overvejede at opgradere til det komplette system, men så kom FESD-projektet, og Skatteministeriet besluttede at afvente resultatet af det fælles offentlige udbud.
- Vi lurepassede. Valgte at koncentrere os om den organisatoriske implementering, som alligevel udgør 80 procent af sådan et projekt, og lade teknikken være sekundær. Men så fik vi besked om, at vores web ikke kunne køre videre, som det var. Hjemmesiden levede ikke op ministeriets krav om tilgængelighed og brugervenlighed.
Som it-bannerfører ville Lennart Nilsson helst have etableret det centrale system først - altså ESDH-fundamentet, der skulle foretage datafødningen, og få integreret alle de forskellige dele bagefter, så man kendte udgangspunktet. Eller alternativt helhedstænke systemet, hvilket ville have ført til en langt mere omfattende løsning. Men både økonomien og venten på FESD lagde en dæmper på initiativerne på den front. I stedet blev det til, at ministeriet skulle etablere en hjemmeside på baggrund af et endnu ukendt system.
Standarder
- Det krævede noget standardiseret, et velfungerende API (Application Programming Interface), og at vi kom til at stå tilbage uden at være bundet til bestemte systemer eller leverandører.
På den baggrund entrerede ministeriet med softwarehuset Adapt om leveringen af en open source-løsning. Adapt kendte man fra Trafikministeriet, og ydermere blev det blåstemplet som noget, man kunne integrere med, af ScanJour, leverandøren af det eksisterende journalsystem. Prisen var ikke så høj, at et udbud var påkrævet.
- Mange pile har peget i retning af open source. Og hvorfor skal man sværge til proprietære systemer? Jeg tror, vi engang i fremtiden vil lande på open source, siger Skatteministeriets it-chef.
Foreløbig har han fået ejerskab til kildekoden og en løsning, der rent teknisk er baseret på en licensfri MySQL-database, styresystemet Redhat Linux og standard-dataformatet XML. Løsningen lever i øvrigt op til de gældende krav om tilgængelighed for handicappede.
Driften står UNI2 for, mens Adapt tager sig af udvikling og vedligeholdelse.
- Vi kunne godt selv, men foretrækker at bruge eksterne samarbejdspartnere, siger Lennart Nilsson, som afviser snak om fremtidig mangel på de nødvendige kompetencer til at vedligeholde open source-systemerne.
Fleksibilitet
It-chefens makker på projektet, webredaktør Troels Horn, der har haft ansvaret for det funktionelle og indholdsmæssige, er også tilfreds. Hans udgangspunkt er bedre muligheder for at formidle den kolossale mængde af information, som ministeriet rummer.
- Skatteområdet er enormt, og Skatteministeriet er uden sammenligning det, der kommer med flest love hvert år. Alt det kan vi nu bedre gøre tilgængeligt på en overskuelig måde og meget hurtigere. Fleksibilitet, hurtighed og overskuelighed er for mig nøgleordene for det nye system, siger Troels Horn.
Nok et element i opgraderingen var det rent praktiske forhold, at den tidligere webmaster forlod sit job. Dermed mistede ministeriet personen, der havde udviklet det nuværende system, og det var problematisk, fordi værdifuld information forsvandt med ham.
- Det duede ikke. Dokumentation er vigtig, og nu får vi tingene dokumenteret, siger Troels Horn.
Skatteministeriets nye webløsning gælder i første omgang udelukkende departementet og retter sig altså først og fremmest mod de skattepolitisk og skattejuridisk interesserede.
Integration med Told og Skat, der tager sig af direkte henvendelser fra borgerne, kan følge på et senere tidspunkt.
Billedtekst:
Her er skatteminister Svend Erik Hovmand (V). Hans ministerium, og alt hvad det producerer, skulle man gerne få lettere adgang til fra på onsdag, når ministeriets nye webløsning går i luften.
Foto: Portræt Galleriet.