Derfor er Philips' tv så tøsede

Hvis du synes, Philips' nye fjernsyn er lidt tøsede, så er det ikke dig, der er noget galt med. Elektronikgiganten har nemlig sat nogle feminine fingeraftryk på sit design - læs her hvorfor.

Du troede sikkert, at det var dig, der bestemte det meste, når det gælder indkøb af it og forbrugerelektronik til hjemmet.

Men hvis du har en kone eller kæreste, så har de faktisk også noget at skulle have sagt - og nok også mere end du tror.

Det har Philips luret, og derfor har elektronikproducenten arbejdet hårdt for at skabe nogle fjernsyn med wife acceptance factor, altså at produktet kan godkendes af konen og få en plads i stuen.

Det har betydet en række anderledes designvalg, der blandt andet kan ses i den første model i Aurea-serien, 42pfl9900d/10:

- Det er det første tv, vi udviklede med wife acceptance factor for øje. Vi gav fjernsynet runde hjørner og en bred, hvid ramme, der er synlig, når fjernsynet er slukket. Det viste vores undersøgelser, at kvinderne gerne vil have, siger Erling Madsen, informationschef i Philips.

Ifølge Philips' egne undersøgelser er kvinder med til at bestemme indkøbet af halvdelen af alle fjernsyn, og derfor har produktionen af Philips' fjernsyn i stigende grad fået et feminint fingeraftryk. Det særlige design i Aurea-serien er blandt andet udviklet ved hjælp fra fokusgrupper.

For produktionen af et tv betyder det, at der først skabes en prototype, der senere præsenteres for udvalgte brugere.

De giver feedback, og så trækker Philips fjernsynet hen til høvlebænken igen. Det tager mellem seks måneder og et år, før et koncept er udviklet færdigt og parat til at blive sat i produktion.

Fokusgrupper forbedrede tv

Modellerne i Aurea-serien er blandt andet kendt for Ambilight, der sørger for at rammen og væggen bag fjernsynet lyses op i farverige nuancer, der matcher indholdet på fladskærmen. Meningen er at give en mere intens tv-oplevelse, der skal lede tankerne hen på en tur i biografen.

Men intet er så godt, at det ikke kan forbedres. Derfor har input fra fokusgrupper været med til at fintune den nyeste model i Aurea-serien, 42PFL9803. Her har glasset fået et bedre designfinish, og rammen er udstyret med flere LED-lamper, der lyser stærkere end før.

- Kvinder har tidligere betragtet tv'et som en pestilens, fordi det har bestemt, hvordan stuen skulle indrettes. I dag er fladskærmen blevet et møbel, der er pænt designet, og det er nemmere at finde plads til det i indretningen af hjemmet, forklarer Erling Madsen og tilføjer, at vi vil se flere fjernsyn med wife acceptance factor fra Philips i de kommende år.

Billigt er det dog ikke at indrette sit hjem med en konevenlig Aurea-skærm fra Philips. Den nyeste model koster omkring 24.000 kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere