Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den BioTech d. 6. februar 2003.
Overlevelse. Det er, hvad det handler om for biotekselskaberne nu. I den situation skal patenter prioriteres benhårdt
- også på bekostning af medarbejdere.
Opskriften på overlevelse er en aggressiv patentstrategi. Den må ikke slækkes. Heller ikke når kapitalkilderne er tørret ud, så man er nødt til at vælge, og det er lettere at spare på patenter end at fyre medarbejdere. Det brutale budskab har rod i, at IP - intellectual property - er, hvad biotekselskaberne har af værdi. Det overbringes af Christian Hansen, partner i ventureselskabet Nordic Biotech, som i øvrigt påpeger, at sammenholdt med de samlede R&D-omkostninger er patenter billige. At have en medarbejder gående i laboratoriet koster halvanden million kroner årligt.
Seniorrådgiver Ron Cox fra Generics Group i Cambridge er enig:
"Når økonomien er presset, bør man altid ofre medarbejdere, før man ofrer patenter. De er en forudsætning for, at der kan skabes indtjening," siger han.
Parat til konfrontation
Mere forretningsmand, mindre forsigtigpeter, lyder opfordringen samtidig fra de professionelle patentagenter. De opfordrer biotekselskaberne til at gå tættere på konkurrenter og potentielle samarbejdspartnere og til at patentere tidligt. Er man parat til at tage en konfrontation, risikerer man ikke at blive løbet over ende. Med nærgående patenter kan man styrke sin forhandlingsposition, lyder de offensive råd til skrantende biotekselskaber.
Derudover patenterer virksomhederne for meget med hovedet under armen og for lidt i tråd med de overordnede mål og strategier. Der er behov for mere taktik og en mere markedsorienteret tilgang, siger patentagenterne, som advarer selskaberne mod at overlade patentbeslutningerne til projektmedarbejdere i forskningsafdelingerne. Kun topledelsen kan have det forretningsmæssige overblik, der sikrer den rette patentering.
Udgangspunktet for virksomhederne er, at patentlandskabet er blevet vanskeligere at manøvrere i. Patenterne er blevet smallere i takt med den stadig mere effektive informationsspredning. Samtidig er kravet fra såvel investorer som potentielle partnere om en stærk patentportefølje skærpet.
Nyhedsanalyse side 7
Tema om patenter side 24-28
Billedtekst:
Fra patent til produkt - og videre til forretning. Sophion Bioscience har lige fået tilført kapital og styrer sikkert mod en markedsføring af sit første produkt til september. Et stærkt og centralt element i QPlate biochip'en er patentet på Sophions særlige metode til at manipulere væsker i chipstrukturen. Maxmiling Foto