Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. januar 2003.
Opportunity Solutions med 28 ansatte har indgået et globalt samarbejde med Software AG om en XML-baseret udgave af Oppotunity Manager. Med aftalen får det to år gamle Opportunity Solutions adgang til verdens største virksomheder.
XML-alliance
Det danske softwarehus Opportunity solutions indgår et globalt samarbejde med tyske Software AG om Opportunity Manager: En XML-baseret løsning, der binder CRM- og e-mail-systemer sammen.
Det er selskabets anden større aftale inden for få måneder. I november indgik Opportunity Solutions en markedsføringsaftale med HP.
- Aftalen med Software AG betyder, at vi skal ansætte 15 nye medarbejdere i år, og vi forventer at få yderligere 15.000 nye slutbrugere. Det er 20 millioner kroner i meromsætning i forhold til, hvad vi havde budgetteret for 2003, siger administrerende direktør Henrik Brandt, Opportunity Solutions.
- Vi har siden XML-standarden blev defineret for fire år siden været helt fremme i skoene med XML-introduktionskurser, The XML Academy, en certificeret uddannelse af XML-konsulenter og vor egen Tamino XML server, siger administrerende direktør Ole Kock, Software AG Nordic A/S.
- Vore kunder er blandt verdens største virksomheder, og mange er interesseret i en XML-baseret CRM-løsning som Opportunity Manager. Det vil støtte vores position som den største XML-leverandør. Sidste år havde vi 65 procent af al XML-datalagring, siger Ole Kock.
Premiere på CeBIT
De to firmaer præsenterer nyheden den 12. marts på it-messen CeBIT i Hannover.
XML-løsningen er udviklet til Software AG's Tamino XML Server, som skulle være særlig egnet til at gemme og genfinde såkaldte ustrukturerede data. Det er data som for eksempel e-mails, der med XML-datastandarden kan gemmes på en struktureret måde og derfor hurtigt kan findes frem igen.
Overraskende nok har it-selskaber som Microsoft, IBM, Sun og Oracle endnu ikke sådanne løsninger. De går ganske vist også ind for XML-standarden fra 1998/99. Men de klarer sig indtil videre med "lappeløsninger", hvor XML-dokumenter "oversættes" af hjælpesoftware, når der kommunikeres med relationsdatabaser som SQL.
Men Software AG, Europas næststørste softwarefirma, besluttede allerede i 1996 at satse med fuld styrke på XML-standarden. Det blev til Tamino XML, som nu er arkivet for Opportunitys CRM-system i den globale teknologi- og markedsføringsaftale mellem det lille danske og det store tyske softwarefirma.
Boks:
Automatisk arkivering af e-mail
Det lyder så enkelt: At få sine e-mails, dokumenter, billeder, video og lyd arkiveret automatisk på de relevante person- og firmanavne. Så fikst, at alle i virksomheden får fat i al information om den pågældende kunde, når en e-mail eller et salgstilbud skal besvares.
Sådan fungerer de eksisterende, såkaldte CRM-systemer (kundestyringssystemer) bare ikke i dag.
Derfor kan Opportunity Manager bedst betegnes som et softwaremæssigt columbusæg.
CRM-systemet arkiverer automatisk e-mails, breve og kontakter via Microsoft Exchange/Outlook mailsystemet.
Billedtekst:
- Over 80 procent af al information er ikke arkiveret. Det er såkaldt ustrukturerede data som vores daglige håndtering af e-mails, dokumenter, billeder, video og lyd. Til dem er XML-standarden ideel, fordi et XML-dokument både beskriver dataindholdet og datastrukturen og derfor kan gemmes og findes frem igen. Relationsdatabaser som SQL egner sig bedst til strukturerede data som tabeller, siger administrerende direktør Ole Kock, Software AG Nordic A/S.
Billedtekst:
- 75 procent af vores kunder bruger Opportunity Manager som deres primære kundestyringssystem (CRM). Det ligger i Microsoft Outlook mailsystemet, som er det første man åbner om morgenen og bruger hele dagen. Investeringen er ifølge analytikerne hurtigt tjent hjem, da medarbejderne sparer tid på at lede efter data og manuelt arkivere dokumenter og mails, siger administrerende direktør Henrik Brandt, Opportunity Solutions A/S.
Boks:
Opportunity Solutions A/S
Firmaets rødder går tilbage til 1994, da Erik Hendriksen stiftede Visual Sales Systems. Men firmaet blev genstartet og slået sammen med Zoftlogic i 2001 som Opportunity Solutions med ny ledelse og venturekapital. Sølco ejer i dag godt 50 procent, Lønmodtagernes Dyrtidsfond 25-30 procent, PFA er reduceret til omkring en procent. Ledelsen og medarbejdere ejer omkring 10 procent.
Omsætningen i 2003 forventes at blive omkring 40 millioner kroner med selskabets første driftsoverskud, og de 28 medarbejdere vokser med 15 nyansættelser.