Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 27. maj 2002.
Fusionen mellem HP og Compaq får ingen konsekvenser for forhandlere, før eksisterende kontrakter udløber, lover dansk ledelse.
- Intet nyt for partnerne i første omgang.
Sådan lød udmeldingen fra HP's nye danske direktør, Niels Svenningsen, da han tidligere på måneden sammen med Walter Thygesen, der er blevet chef for HP i Nordeuropa, løftede sløret for det nye HP.
Når Niels Svennigsen ikke mener, at fusionen mellem HP og Compaq i første omgang har den store betydning for partnerne, er det blandt andet fordi, de fleste forhandlere handler med begge leverandører i forvejen. Og de eksisterende kontrakter med forhandlerne fortsætter uændret.
- Vi fortsætter med to Terms of Conditions (kontrakter, red.), indtil produkter og programmer er fuldstændig sammensmeltede. Det betyder, at vi kører videre med de eksisterende kontrakter med vores partnere, indtil de bliver sagt op af partneren selv eller løber ud. Vi gjorde det på samme måde, da Compaq i sin tid fusionerede med Digital, og det fungerede fint, forklarer Niels Svenningsen. Samtidig ser HP fusionen som en oplagt mulighed for at nå bredere ud.
- En af de vigtigste synergieffekter er, at vi når ud til mange flere kunder og samtidig får mulighed for en dybere kundekontakt, supplerer Walter Thygesen.
Samme distributører
Heller ikke distributørerne bliver i første omgang berørt af fusionen.
- Antallet af distributører i fremtiden vil stort set svare til det antal, vi har i dag. Der er et rimeligt sammenfald mellem HP- og Compaq-distributører. Vi har nogle enkelte i begge ender, der adderer til hinanden, men generelt skal der ikke skæres her, siger Niels Svenningsen.
Det nye HP har udarbejdet en køreplan for, hvad der skal ske med de to selskabers produktlinier.
- Vi komplementerer hinanden og vælger de platforme fra det tidligere HP og Compaq, der er de stærkeste, siger Walther Thygesen.
Compaq-navnet vil fortsat eksistere på udvalgte produkter.
Det nye HP skal vokse i fremtiden blandt andet på konsulentydelser og services.
- Konsulentydelser er et af vores nye store indsatsområder. Vi har haft problemer med at nå en kritisk masse, men nu har vi med Èt over 100 medarbejdere, der beskæftiger sig med consulting. Der er langt bedre ballance i det nye firma, siger Niels Svenningsen.
Nu har HP, ifølge egne beregninger, en servicemarkedsandel på cirka tre procent mod IBM's cirka ni procent.
- Og vi vil gerne have en større andel på services, siger Walther Thygesen.
Billedtekst: Compaqs gamle topledelse er sat i spidsen for det nye HP. Niels Svenningsen (tv.) er blevet chef for Danmark og Walter Thygesen for Nordeuropa.
Foto: Torben Klint
Boks: Fire produktdivisioner i det nye HP:
PSG: Personal Systems Group. Ledes af Henrik Sinnbeck fra Compaq.
ESG: Enterprise Systems Group. Ledes af Niels Svennigsen fra Compaq.
IPG: Imaging & printing group. Ledes af Sten Mortensen fra HP.
HPS: HP Services. Ledes af Tom Svane Petersen fra Compaq.
Nyt kontorhus
Som led i sammensmeltningen af HP og Compaq flytter medarbejderne sammen på en adresse i Århus og to i Nordsjælland, hvor virksomheden har planer om, at et nyt fælles kontorhus skal stå klar næste sommer. I øjeblikket har HP kig på en 20.000 kvadratmeter stor grund nær Birkerød.
Nordeuropa ledes fra Danmark
Walter Thygesen, der er blevet chef for Nordeuropa i det nye HP, forestiller sig, at nogle af HP's europæiske hovedfunktioner vil få hjemsted i Danmark. Det kan eksempelvis være områder som service og software, fortæller han og oplyser, at han har valgt at have sit eget kontor her i landet.