Ud med børser, ind med følelser

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. maj 2002.


Bogen "Følelsesøkonomien" handler om en ikke så fjern fremtid, hvor forfatterne Bo Bache og Peter Horn forudsiger, at de følelsesmæssige værdier bliver den mest gangbare valuta.

Nye bøger: Når valutaen hedder "følelser" og den vigtigste ressource er "tid" betyder det mindre magt til det kvartalstyrrani fondsbørserne nu udøver over for virksomhedsledelsernes forsøg på langsigtet værdiskabelse.
Det betyder også flere kvinder i bestyrelserne og på toplederposter. Måske ser vi endda en kvindelig amerikansk præsident for bordenden med de kvindelige ledere af G12-landene rundt om bordet, når de mødes i 2010.
Flere kvindelige ledere vil være en naturlig konsekvens af følelsesøkonomiens betingelser. Og det vil slet ikke skræmme mændene, er forfatternes lidt langt ude postulat. Tvært- imod vil mændene langt om længe udnytte den kærkomne lejlighed til at realisere flere sider af sig selv og bidrage mere differentieret til samfundets værdiskabelse.
Den lader vi lige stå et øjeblik.
For en del mandlige ledere er netop udøvelsen af magt jo det, der får det til at klikke, når de løber rundt i livets musehjul dag ud og dag ind. Det samme kan selvfølgelig siges om nogle kvinder, men spørgsmålet er, om de er mange nok til at besætte verdens lederposter.
Pudsigt nok har forfatterne da også udelukkende interviewet mandlige erhvervsledere, blandt andre TDC's Henning Dyremose og Nordeas Peter Schütze, om kunderelationer og deres forventninger til udviklingen på området.
Interviewene er i øvrigt noget af det rigtigt gode ved bogen, sammen med betragtningerne om datamining og personalisering af kunderelationer.
Her fortæller blandt andet Legolands senior business analyst, hvordan databasebaseret profilering af 1,5 millioner gæster i Billund, der får målt deres tilfredshedsniveau, har stor betydning for parkens udvikling og en pæn andel i den stadige besøgsfremgang.

Billedtekst: Bo Bache er HD, direktør og tidligere Vice President i SPSS. Peter Horn er direktør og rådgiver i markedsrettet, strategisk ledelse.
Følelsesøkonomien er udkommet på Specialbladsforlaget og koster 240 kroner plus moms.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere