Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
Ingram Micro starter tysk selskab til distribution af spil. Danmark kan følge efter næste år.
Ingram Micro Inc. har oprettet et datterselskab i Tyskland, Ingram Micro Games, der skal distribuere spil og tilbehør til IT- og spilforhandlere i Tyskland.
Udgangsprodukterne bliver spillekonsoller fra Sony og Nintendo, men Ingram Micro Games vil desuden tilbyde spil og tilbehør fra andre leverandører.
- Nu kører vi pilotprojektet i Tyskland. Bliver det en succes, ruller vi konceptet ud i andre lande. Jeg kan forestille mig, at det kunne ske i løbet af 2003. I forvejen distribuerer vi også spil i Canada, fortæller Ingram Micros administrerende direktør i Danmark, Ole Eklund.
Han tilføjer, at det falder helt i tråd med Ingram Micros strategi, om at satse på nye produkter til eksisterende kunder, at tage spil med i sortimentet.
Spil kræver høj kapacitet
Samme melding kommer fra hovedkontoret. Konvergensen mellem pc, video og spil gør entreen på spil-markedet til et naturligt skridt for Ingram Micro, hedder det desuden i en meddelelse fra virksomheden, som tilføjer, at distribution af spil-produkter kræver samme høje logistik- og lagerkapacitet som teknologiske produkter.
- Ingram Micro Games repræsenterer en spændende ny retning for os i Europa. Vi er den første broadline IT-distributør i Europa, der er blevet tildelt distributionsretten fra ledende leverandører på spil-markedet, siger Greg Spierkel, der er executive vice president i Ingram Micro.
Ingram Micro Games åbnede sit kontor nær München i sidste uge. Herfra skal tyske forhandlere i både spil- og IT-kanalen serviceres. Virksomheden vil i første omgang fokusere på uafhængige spil- og legetøjsforhandlere.
Ingram Micros eksisterende distribution- og lagerfunktion i Straubing i Tyskland skal stå for logistikken bag selskabet.
Boston tager det roligt
Hos en af Danmarks store spil-distributører, Boston Distribution, frygter administrerende direktør Christian Banzhaf ikke en eventuel konkurrence fra Ingram Micro på spilmarkedet.
- Jeg synes, det lyder spændende. Det er en helt ny type forretning for Ingram Micro, men jeg tror ikke, det danske marked er særlig attraktivt for dem. Det er nemlig typisk sådan, at producenterne sælger direkte til de store kunder. Det efterlader Ingram Micro med de små spil-forhandlere, og det salg tror jeg ikke, de er gearet til herhjemme, siger Christian Banzhaf.
Dertil knytter Ole Eklund følgende kommentar:
- Det er helt korrekt, at producenterne i stigende omfang sælger direkte til de store kunder. I den forbindelse har vi eksempelvis på Xbox allerede erfaring med spil-markedet som logistikpartner for store kunder, som ønsker en mere avanceret logistikydelse end den, producenterne kan tilbyde.
Vi er også fuldt ud klar over, at markedet også på disse produkter består af mange små forhandlere. Det stemmer fint med vores forretning i dag og med vores fremtidige planer på spil- og konsolmarkedet.
Boks: Boston klar til stort salg
Christian Banzhaf er administrerende direktør hos Boston Distribution, der distribuerer Xbox i Danmark. Hans virksomhed er gearet til ekstra salg.
- Microsoft har meddelt os, at de er i stand til at levere varen, så vi ser ikke noget problem i et ekstra salg, siger Christian Banzhaf.
Han mener, at Microsoft som udgangspunkt prissatte Xbox'en i den dyre ende for at sikre sig at kunne følge med efterspørgslen i kølvandet på lanceringen.
- Ikke at jeg dermed mener, den var sat kunstigt højt, tilføjer han.
Mens han kan se frem til at skulle sende flere Xbox gennem systemet, stiger distributørens fortjeneste ikke proportionalt med et større salg. Hans procentuelle fortjeneste på den enkelte boks er nemlig den samme, uanset prisnedsættelsen.
- Men det er da et fantastisk tilbud til kunderne, og vi kommer helt sikkert til at sælge mange flere med den nye pris, siger Christian Banzhaf